• MildaMaränger

Vita hem del 6

Välkommen till tråd nummer 6 , gamla som nya medlemmar!
    Vi fortsätter här att diskutera vitt, romantiskt, klassiskt, skärgårdstil, manhattan/upper east och så vidare.. Alla stilar är välkomna!

♥Vi älskar saker som ♥
    Linne, hjärtan, vitt, naturligt, betonghjärtan, hissgardiner, Lexington, Gantkuddar, loppisfynd, klassiska gummistövlar, att pyssla, Yankee candles "clean cotton", trämöbler, lapptäcken, äppelkaka, porslin, fågelkvitter, öppna spisar, olika vita nyanser, att måla om möbler, förvaring, att behålla bara det viktiga framme, tidningen Lantliv, att julpyssla, att påta i trädgården, Ralph Lauren-tapeter mm.
    ♥ ♥ ♥
    Tråden "vita hem" är skapad för att vi som älskar vitt, vitt och vitt ska ha ett ställe att prata om allt det vita. Självklart gillar vi också att ha detaljer i naturliga färger som beige, brunt och olika nyanser av dessa. Men basen är alltid vit och vi älskar att inreda med linne, ull, trä och bli blandar gärna nytt och gammalt för en personlig look. Vi fegar lite med färgerna men kan någon gång vara modiga att slänga i en ljusblå kudde hihi... Du är kanske är mindre förtjust i skrikiga färger och vill ha ett rogivande hem!
    I denna tråd ska inga måsten finnas. Du är välkommen in när du vill, du ska kunna missa 20 sidor och ändå vara en i gänget, kunna slänga in en kommentar när du känner för det (och inte för att du måste) och själv göra ett inlägg när du så önskar. I tråden finns har vi alla ett gott hjärta, vill varandra väl, ingen är utstött. Får du inget/få inlägg så beror det inte på att du inte är omtyckt, helt enkel så hinns alla inlägg inte att svaras på.
    VÄLKOMMEN!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-01 16:48
    Vita hem träffen

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m29288704.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-01 16:48
    Vita hem träffen

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m29288704.html
  • Svar på tråden Vita hem del 6
  • Beatrize74
    Himmelbit skrev 2007-12-10 11:31:43 följande:
    Håll i hatten, det verkar som att Stoff o Stil har hottat upp sin hemsida. Det var väl inte en dag för tidigt... www.stoffochstil.se/
    Yes, äntligen....det är dags att släppa anno 1998 nu.
    Toppen! Snart kanske man kan beställa därifrån också....och inte bara hamnar på den hemska "krossade sammets"sidan så fort man ska länka.

...

(Psst...har lagt till er som ville kika in i galleriet)

...

Jag har kreativ torka här.
    Så mycket fint att pyssla med...som jag behöver hjälp av maken att montera och sätta upp då jag inte vet var han gjort av borren. Ska hänga upp en skena här i arbetsrummet bland annat och hänga Wilmagardinerna på. Har tänkt göra det lääänge, men det har inte blivit av. En gammal uschlig LACKhylla som preliminärt upp bredvid syhörnan här för att göra plats när jag röjer här inne inför ombyggnaden här inne.

Och så vill jag måla, men det är svårt med småkottarna runtomkring. Måla dörrkarmarna två gånger till in till barnens rum. Sätta upp listerna i dotterns rum, fixar inte gersågen själv och sedan skulle jag vilja sätta upp lite tavlor i vardagsrummet, men det kan heller inte fixas med förrän allt är på plats förstås. Och maken får själv flytta över all mediautrustning.

Vill sy kuddar, men symaskinen trilskas så till och med den behöver maken kika på då han är kanonduktig på felsökning. Har kollat runt allt jag kan och inte fått till undertråden som bara trasslar.

Och så komma iväg och köpa ett lim för att limma förhänge i tvättstugan. Eller köpa mjölk och jäst så vi skulle kunna baka lussekatter. Eller köpa lite glöggkryddor och göra glögg. Men....har ingen bil och "sitter fast" här på vischan.

Det närmaste pyssel jag och barnen har kommit är att fylla på fågelfrö på fågelborden och vattnat Amaryllisar.

Småjobbigt när man så gärna vill göra så mycket och det bara blir en massa annat i väntan på det man verkligen vill göra.

Barnen leker med varandra så bra. De trivs så bra i varandras sällskap så jag nästan känner mig lite överflödig. Måndagar är de enda dagar som de verkligen har tid och ro att pyssla på i sin egen takt, här hemma, bara de två. På helgerna fläktar vi ofta runt så mycket och gårdagen var så intensiv för dem all supershopping.

Så här sitter jag och försöker njuta av en ledig dag jag med. Fast pysselsugen är jag. Får se vad man kan hitta på. Lite ischokad kanske?
  • Beatrize74

Lasseliten - kom på att jag ville skriva en sak om ditt "sterila, vita hem". Vet du...du är en av de som verkligen kan balansera det här med "vitt hem" så att det verkligen inte ser sterilt ut.

I varje bild du har, i varje litet scenario, så balanserar du så att det är typ 65% vitt, 20% trämaterial, 5% levande växter, 5% annat som typ zink, metall av olika slag, glas, porslin eller något samt 5% ren stark färg - oftast rött. En perfekt balans enligt mig och jag tycker aldrig, aldrig att det ser "för vitt ut".

Proportionerna jag skrev ser lite fåniga ut, men kan inte förklara det på något annat sätt just nu. Tycker du har en helt perfekt harmoni så det inte blir "för vitt" även fast det ÄR vitt.

Äsch...bäst jag lägger av nu så jag inte trasslar in mig i något jag inte kan ta mig ur.

• Peak
    lasseliten skrev 2007-12-10 12:15:06 följande:
    Peak - usch, vilken jobbig förmiddag du har haft! KRAM! Ibland blir det bara för mycket av allt, och man nästan kokar. Ta igen dig nu när du får en paus! Himmelbit- eller hur?! Varför skulle mitt vita hem vara mindre miljövänligt än ett med mycket färg? Mufflon - åh, tack!
    Ja man är ju glad att det är folk omkring en hela tiden då så man inte lämnar sonen på vc och cyklar hem själv Nu är han med mormor och morfar på eftermiddagen
    Håller med Mufflon - folk är bara avundsjuka! Klart det inte är allas stil, men vad har det med saken att göra!? De vill nog ha det lika fint som ni har det
    Sedan när blev vit färg omiljövänlig?
    Förresten vad var det för butik du var intresserad av, såg inte om du svarade?
  • nublu

Apropå vitt och miljön. Borde det inte vara mer miljövänligt med vitt eftersom det blir ljusare i rummen så att man slipper ha alla lampor tända jämt?

• Beatrize74
    nublu skrev 2007-12-10 12:34:12 följande:
    Apropå vitt och miljön. Borde det inte vara mer miljövänligt med vitt eftersom det blir ljusare i rummen så att man slipper ha alla lampor tända jämt?
    Touché... (eller vad det nu heter på franska)

Och mer hygieniskt eftersom man ser när det är smutsigt mycket tidigare och kan göra något åt det. Tänkte på det när vi hivade ut vår tio år gamla soffa igår på altanen...hjälp liksom...om man helt avpigmentera all färg på den...hur sunkig skulle den inte VARA då???
    Man ryser ju när man tänker på det. Bättre att kunna se smutsen och göra något åt det.
  • Beatrize74
    Bandykillar skrev 2007-12-10 12:34:19 följande:
    Ngn som har ett gott middagtips med kyckling att bjuda vännninan på ikväll.
    Ja, jag har världens godaste, men det är under förutsättning att hon gillar oliver och vin och pesto???
  • Beatrize74
    Beatrize74 skrev 2007-12-10 12:37:34 följande:
    Ja, jag har världens godaste, men det är under förutsättning att hon gillar oliver och vin och pesto???
    Hihi och att DU gillar det också förstås. Hehe
  • nublu

Bea: Huga, det räcker med den smuts som SYNS på våra mörkblåa soffor för att jag ska bli äcklad. Men det är ett jättejobb att dra av alla överdrag (12 st) och armstöd o dyl går ju inte att stoppa i tvättmaskinen ändå. Vill ha Ektorp nu!

Svar på tråden Vita hem del 6