• siesus

Vi i Spanien

Hej,
    tänkte det kunde vara kul med en tråd för oss som bor i spanien. Så kan vi ju fråga och prata om saker som hör landet till....

Vart bor ni och hur gamla är era barn?

Min tjej är snart 6 månader och vi bor på Gran Canaria, fast vi vill helst flytta tillbaka till malaga.

• Svar på tråden Vi i Spanien
  • Nina Kanin II

Sofia: Skall fundera pa en bra översättning.
    Epidural är den enda smärlindring som finns att fa i Spanien men det erbjuds inte pa alla sjukhus sa du maste kolla upp med det sjukhus som du skall föda pa om de har epidural. Du far isf troligtvis göra ett EKG och fylla i en blankett med en massa fragor nagon/nagra veckor innan BF. Var noga med att fa det gjort i god tid för om du inte har gjort det sa nekas du epidural.
    En annan grej som jag tycker du skall skriva är att de lägger barnet till dig när det har fötts alt. om de maste suga slem etc att du far barnet sa fort som möjligt (detta är mycket viktigt för amningen).
    Var berädd pa att de kommer klippa dig (episiotomia)det görs typ vid 95% av alla förlossningar. Jag bad min BM vara försiktig och inte klippa om det inte var ett maste och jag fick bara 3 stygn. Om de sedan syr dig och du inte fatt epidural sa begär att fa lokalbedövning.

♥ Gull-Ivar ♥
  • Fialej88

tack "nina kanin" för tipsen.
    Jag får ta och tala med barnmorskan i januari när jag ska dit och ta järn spruta, eller kanske boka en tid innan det för att prata om det.

Jag ändrar om förlossnings planen lite:

1. Jag vill ha med min mamma och sambo under förlossningen. (Frågade min barnmorska om det var okej att ta med mig dom, och det sa hon att det var, men vill ändå skriva ner det).
    2. Jag vill ha all smärtlindring som erbjuds, !framförallt epidural!.
    3. Om det är möjligt, att mor eller sambo kan få klippa navelstränden (om de vill det).
    4. Få hjälp med amningen efteråt.
    5.Få barnet till mig så fort det fötts.
    6.Vill helst inte bli klippt om det inte behövs, om det ändå måste göras vill jag ha lokalbedövning när de syr ifall att jag inte får någon epidural.

• siesus

sofia ejerblom;

1.Me gustaría que mi pareja y tambien mi madre estuviesen presentes durante el parto.
    2.Quiero que me pongan la epidural. (tror inte det finns mkt annat att erbjuda....)
    3.Si fuese posible, me gustaría que mi madre o mi pareja cortaran el cordón umbilical.
    4.Quiero ayuda con la lactancia en cuanto sea posible.
    5.Quiero que me den el niño lo antes posible en cuanto haya nacido.
    6.Prefiero que no me hagan la episotomía, pero si fuese necesario y no tenga puesto la epidural, quiero que me den anestesia local.

Jag bad min gyn att inte klippa mig om det inte var helt nödvändigt, men det blev han ju tvungen att göra.... Oftast måste dem det, för det är ju bättre att bli lite klippt än att spricka... Speciellt vanligt när man har epiduralen också, men det e lugnt, jag brydde mig inte ett skvatt om han så hade klippt i alltihop, man vill ju bara få ut ungen!!! Och sen e det lite jobbigt efter, men det går över rätt snabbt. Allt e ju nytt och läskigt efter, så man har liksom inte tid att fundera så mkt på stygnen.

Hoppas det var lite hjälp, nån annan kanske har mer att tillägga..?

• siesus

que sera sera:
    Vad härligt med en liten Gabriel, vilket fint namn!!!

• Que Sera Sera

Eeh... inte tycka om och lasa vad ni skrivit... Klippas slapp jag men da kanske man blir det denna gangen? Vill inte. Och ar det vanligt att man inte far barnet till sej? Elina fick jag inte forsan TJUGO MINUTER efter hon kommit - helt sinnes! Vill inte att det skall bli sa igen.
    Fick EDA men fick skriva pa papper pa plats innan, denna gangen skippar jag nog edan dock for jag vill kunna ga och rora pa mej fritt och inte sitta som en lam ko i en sang hela tiden, hehe.

Dar jag fodde tog dom inte heller emot onskemal om forlossningen, men sen var dom helt jala korda i huvudet ocksa...

Jag kanner mej sa vankelmodig (eller vad det heter) ena stunden vill jag foda har for det kanns sa mkt smidigare att slippa resa innan/efter etc men samtidigt sa ar jag sa forbaskat nojjig att genomga en till mardromsforlossning. Och som sagt, da pga deras bemotande, INTE pga sjalva fodseln i sej. *angest*

Elina skall bli storasyster!! Lillebror i magen BF 10 maj - Längtar!
  • Nina Kanin II

Qss: Jag fick Ivar upp pa mitt bröst sa fort han kom ut, innan de klippt navelsträngen, men sen tog de honom till ett bord halft bakom en skärm nagra meter bort för att suga rent luftrören och sätta pa honom lite kläder för de tyckte att han hade dalig färg och sa pep han bara lite, inga skrik. Jag kunde bara se benen pa honom men min man kunde se honom hela tiden. De höll pa med honom medan BM sydde mig (har inte sa bra koll pa hur lang tid det tog) men sedan fick jag ha honom hos mig hela tiden, sa jag är ganska nöjd.

♥ Gull-Ivar ♥
  • Que Sera Sera

Min man ropade dom forst in 10 min efter forlossningen var klar... Da hon kom med sugklocka fick han inte vara med under sjalva skedet. Hade jag iaf fatt tjingsa pa henne innan dom gjorde rent mm sa hade det vart en sak men fick knappt sett henne alls.

Naya, orkar verkligen inte tanka pa den forlossningen for det var sa mkt som var fel, bade innan under och efter, tyvarr. Ibland sa orkar jag se mer positivt pa det men ibland, som nu, sa blir jag bara sa arg och besviken pa dem. (Inte alla dock, utan just dom som jag var med sista 9 timmarna - sura nattskiftskarringar - om ni ursaktar mitt sprak)

Elina skall bli storasyster!! Lillebror i magen BF 10 maj - Längtar!
  • Granada

Tack för svaret Nina kanin. Jag har bott här fast sedan 3 âr tillbaka sâ dâ ska det väl gâ bra. Och blir det regeringsbyte sâ blir det väl mer för de hade i sin valkampanj sist att ge 3000 euros.
    Ang förlossning: Där jag födde sâ var de riktigt moderna. Hade en ganska tuff förlossning sâ det blev epidural. Men de klippte inget. Däremot fick jag inte hâlla sonen pâ en gâng dâ han föddes med en apgar pâ 5. De kom ett team med barnläkare som fick liv i honom och sâ fick jag ha honom en stund innan de kom med kuvösen och sedan lâg han inlagd i 5 dagar. Jag hade lämnat in min förlossningsplan lite sent men annars svarar de per post. Nu kom chefen och hälsade pâ mig pâ avdelningen i stället. Däremot var det fâ saker som blev som jag tänkt mig. Vattnet gick utan värkar, blev igângsatt...dâ vattnet gâtt fick jag endast ligga eller sitta, värkar var 5 minut i över 12 timmar och endast öppen 4 cm, sâ jag tog epidural trots att jag ville försöka utan. Det tog 36 timmar totalt innan sonen var ute. Kom med navelssträngen 2 varv efter yttre press. Huvva blir alldeles nervös när jag tänker pâ det. Kanske redan skrivit detta. Hur som helst om, barnet behöver ligga pâ observation sâ räkna med att mamman endast fâr komma var 3:e timma för att amma, pappan fick komma 1 timme per dag och övriga fick titta genom ett fönster.
    Vet en annan tjej som själv fick ta barnet och lägga upp det pâ magen och en som födde tvillingar stâende. Ingen som jag träffade hade blivit klippt men det vara flera kejsarsnitt. Jag som gjort en sâ genomarbetad plan och sâ blev inget av förutom sambon som var med och vattnet jag fick ta med till förlossningssalen. Fâr skaffa ett syskon haha. Vi var sâ chockade jag och sambon att jag att det tog dagar innan vi fattade att vi blivit föräldar. Allt gick sâ lugnt och smidigt trots allt tills det plötsligt blev fara och färde. Tur att jag var sâ inne i krystandet sâ jag knappt reagera. Sambon trodde han skulle dö pâ kuppen, var säkert 10 pers närvarande. 3-4 barnmorskor/sjukskötare var av en stor karl som hängde och pressa pâ magen, sedan kom läkarteamet som var 6-8 st. Sonen kom alldeles blâ och helt tyst och läkarna tog honom direkt. De sög lite och sedan börja han lâta lite men grät gjorde han aldrig. Men allt gick ju bra sâ det var värt det men usch när jag lâg där och vänta pâ att höra nât. Ibland vâgar jag knappt tänka tanken pâ att göra om det....men dâ tänker jag att det kan ju bara gâ bättre.. Fâr se om jag kan övertala gubben att börja pâ nästa haha, jag är ju gammal för sjutton!

• liv10

säger bara hej till er!
    jag är uppväxt alla somrar hos mnorföräldrarna i södra spanien och pluggade där ett tag.
    saknar spanien såååååå!

Svar på tråden Vi i Spanien