• siesus

Vi i Spanien

Hej,
    tänkte det kunde vara kul med en tråd för oss som bor i spanien. Så kan vi ju fråga och prata om saker som hör landet till....

Vart bor ni och hur gamla är era barn?

Min tjej är snart 6 månader och vi bor på Gran Canaria, fast vi vill helst flytta tillbaka till malaga.

• Svar på tråden Vi i Spanien
  • lina031
    siesus skrev 2007-11-12 17:27:19 följande:
    Hej Lina,På Gran Canaria har vi bott i snart 5 år, men innan dess malaga, madrid och alicante (gran alacant). Har bott i spanien i 10 år snart....Vad härligt med varmt havsvatten i alicante! Här är det iskallt!!!Går din son på dagis? Spanskt? Hur ska ni göra med skolan sen?sussie
    Min lille gar inte pa dagis an vi har letat, men fick tyvarr inte plats i de statliga dagiset som finns har, Och det kanns inte sa tryggt med de privata dagisen vi sett med 30 barn och 2 max tre froknar. Vi har pratat en del om spanska skolor, har i elda / petrer ar det obligatoriskt med valencianska fran 3 ars alder. Varken jag eller min make kan sa mycket valencianska sa vi far vall se hur det gar. Pga detta haller pa att titta pa lite andra alternativ som engelska eller svenska skolor.

Ni som har barn i spanska skolor och dagis ar ni nojda med dom?
    och ar det nagon av er har som har nogon erfarenhet av ett tredjesprak som ingen av forldrarna pratar?
  • Fialej88

Hej. sofia heter jag och är nu mera bosatt tillsammans med min sambo i benalmadena (tillhör malaga). Vi väntar tillsaqmmans vårat första barn som är beräknat till 20 februari och jag kommer att föda här nere i spanien. Är lite små nervös då jag inte kan språket så bra, någon som har erfarenhet av att föda i spanien och inte kunna prata? Har det varit bra att föda i spanien? Kan man skriva en förlossnings plan och lämna så man får fram allt på något sett?

kramar från mig

• siesus

sofiaejeblom:
    Hej och välkommen till tråden!

Min erfarenhet ev förlossning i spanien är enbart positiv,skulle inte vilja föda i sverige ärligt talat. Men jag tror det skiljer väldigt mkt från olika sjukhus. Skall tilläggas att jag födde på privatklinik.

Däremot tror jag inte de är så avancerade att man kan lämna in förlossningsplan, utan det är "det gamla vanliga" och med det menar jag att man ligger på brits och föder.Tror inte man har så mkt val där.... Men jag kan ha fel, så rätta mig gärna! :D
    Det finns ingen smärtdämpning som lustgas, utan det är epidurlablockad eller nada som gäller.

Hur som helst skulle jag om jag var du skriva nån typ av förlossningsplan och ta med den till sjukhuset, eftersom du inte kan språket så bra, så kan du alltid visa den för barnmorskan.

Vilket sjukhus ska du föda på? Carlos Haya? Om du säger namnet så ska jag höra efter bland mina vänner om vad det har för rykten. Vissa sjukhus är snabbare än andra på kejsarsnitt och sånt.

Hur som helst, var inte orolig, det kommer gå toppen!

Sussie

• Granada

Här är en till. Känner flera av er redan frân utlandsföräldrar-trâden.

• lottizm

jag har mest hört en massa negativt om förlossningar här, men jag födde i Sverige så jag ska inte uttala mig så mycket!

lina031- här i Valencia är det ju också obligatoriskt med valenciano så sonen får väl lära sig det när han blir 3 och börjar skolan här. men vi har bott här några år nu och förstår valenciano ganska bra så det blir nog inga problem.

dagispriserna är inte roliga här heller. det finns bara 2 kommunala dagis i hela Valencia och dom ligger långt från oss så vi kan inte söka till dom heller. vi ska söka cheque escolar nu i januari iaf och hoppas vi kan få ganska mycket i bidrag, annars måste jag nog vara hemma ett år till.

hur gör man när man söker dagisplats? går man till dom dagis man är intresserad av och tittar eller hur fungerar det?

• Fialej88
    siesus skrev 2007-11-16 20:35:08 följande:
    sofiaejeblom:Hej och välkommen till tråden!Min erfarenhet ev förlossning i spanien är enbart positiv,skulle inte vilja föda i sverige ärligt talat. Men jag tror det skiljer väldigt mkt från olika sjukhus. Skall tilläggas att jag födde på privatklinik.Däremot tror jag inte de är så avancerade att man kan lämna in förlossningsplan, utan det är "det gamla vanliga" och med det menar jag att man ligger på brits och föder.Tror inte man har så mkt val där.... Men jag kan ha fel, så rätta mig gärna! :DDet finns ingen smärtdämpning som lustgas, utan det är epidurlablockad eller nada som gäller.Hur som helst skulle jag om jag var du skriva nån typ av förlossningsplan och ta med den till sjukhuset, eftersom du inte kan språket så bra, så kan du alltid visa den för barnmorskan.Vilket sjukhus ska du föda på? Carlos Haya? Om du säger namnet så ska jag höra efter bland mina vänner om vad det har för rykten. Vissa sjukhus är snabbare än andra på kejsarsnitt och sånt.Hur som helst, var inte orolig, det kommer gå toppen!Sussie
    Hej tack for all information. Jag vet ej namnet pa sjukhuset men det ligger iallafall i Malaga. Jag ar egentligen inte speciellt nervos infor forlossningen. Mest skrajj ar jag over att jag och barnmorskan inte ska kunna forsta varandra och att det kommer bli en hysterisk panik nar man ligger dar och ska foda (speciellt nar det ar forsta gangen jag foder) och inte veta vad jag ska ta mig till. Sa nagon lustgas finns inte? Markligt, varfor har dom inte det?
    Kramar
  • Fialej88

Jag maste bara fraga en sak till. Mina foraldrar kommer ner runt tiden da jag ska foda och jag vill sa garna ha med bade min mor och sambo pa forlossningen, vet nagon om det ar mojligt?

• Granada

Hann inte presentera mig tidigare. Bor i Granada med spansk sambo och vâr son Alonso pâ 4 mânader. Är utbildad fritidspedagog (och barnskötare)och kan inte tänka mig att ha min son pâ förskola här i Spanien och knappt i skolan heller. Inte i Sverige heller för den delen haha.. Jobbade tidigare själv pâ en privat engelsk förskola här i Granada men fick sparken dâ mina âsikter om hur en förskola ska skötas gick emot min chefs âsikter. Funderar ev pâ att starta eget men det är svârt att fâ det att gâ runt utan att priserna drar iväg.

Sofiaejerblom: Skriv att du vill ha med bâda sambo och mor i din förlossningsplan. Mânga sjukhus tar emot det. Epidural är den enda bedövning som finns pâ de statliga sjukhusen vad jag vet. "Kvaliteten" pâ sjukhusen varierar kraftigt. Inte för att de skulle vara högre risk eller sâ utan mer hur modernt man arbetar. Det är liksom upp til sjukhuschefen. Spanien ligger omkring 20-30âr efter vad gäller kvinnans roll vid förlossningen sâ du kan tänka dig. Däremot verkar man generellt ta mer allvarligt pâ ev komplikationer. Gâr vattet utan värkar t ex sâ sätts man igâng inom 24 timmar och man tar till kejasrsnitt vid problem relativt snabb(pâ gott och ont).
    Jag blev väl omhändertagen vid min förlossning. Förlossningen var lângdragen och svâr. Sonen föddes med navelsträngen 2 varv runt halsen och mâdde inte sâ bra när han väl kom ut. Jag tycker att han togs om hand bra med grundlig utredning. Var inlagd i 5 dagar. Däremot sâ är de ganska strikta med besök. Jag fick komma var 3:e timma för att amma mellan 9:00-24:00 men min sambo fick bara komma pâ besök 1 timma om dagen. Familjen fick titta genom ett fönster nâgon timma pâ eftermiddagen. Om allt gâr bra fâr man ha sitt barn hos sig frân första stund. Nu har jag delat med mig lite av mina erfarenheter :)

• Amor Fati

Jag bor i Murcia sedan 3,5 år, har två pojakr på 6 resp 1 år. Vi trivs bra och skolan fungerar bra. Dagis lite dyrt och krångligt med tider, hämtning osv så jag har lillen hos en "dagmamma" som inte tar alltför mycket betalt. Samma dagmamma hämtar även sexåringen efter skolan.

• Fialej88
    Granada skrev 2007-11-18 00:03:04 följande:
    Hann inte presentera mig tidigare. Bor i Granada med spansk sambo och vâr son Alonso pâ 4 mânader. Är utbildad fritidspedagog (och barnskötare)och kan inte tänka mig att ha min son pâ förskola här i Spanien och knappt i skolan heller. Inte i Sverige heller för den delen haha.. Jobbade tidigare själv pâ en privat engelsk förskola här i Granada men fick sparken dâ mina âsikter om hur en förskola ska skötas gick emot min chefs âsikter. Funderar ev pâ att starta eget men det är svârt att fâ det att gâ runt utan att priserna drar iväg. Sofiaejerblom: Skriv att du vill ha med bâda sambo och mor i din förlossningsplan. Mânga sjukhus tar emot det. Epidural är den enda bedövning som finns pâ de statliga sjukhusen vad jag vet. "Kvaliteten" pâ sjukhusen varierar kraftigt. Inte för att de skulle vara högre risk eller sâ utan mer hur modernt man arbetar. Det är liksom upp til sjukhuschefen. Spanien ligger omkring 20-30âr efter vad gäller kvinnans roll vid förlossningen sâ du kan tänka dig. Däremot verkar man generellt ta mer allvarligt pâ ev komplikationer. Gâr vattet utan värkar t ex sâ sätts man igâng inom 24 timmar och man tar till kejasrsnitt vid problem relativt snabb(pâ gott och ont). Jag blev väl omhändertagen vid min förlossning. Förlossningen var lângdragen och svâr. Sonen föddes med navelsträngen 2 varv runt halsen och mâdde inte sâ bra när han väl kom ut. Jag tycker att han togs om hand bra med grundlig utredning. Var inlagd i 5 dagar. Däremot sâ är de ganska strikta med besök. Jag fick komma var 3:e timma för att amma mellan 9:00-24:00 men min sambo fick bara komma pâ besök 1 timma om dagen. Familjen fick titta genom ett fönster nâgon timma pâ eftermiddagen. Om allt gâr bra fâr man ha sitt barn hos sig frân första stund. Nu har jag delat med mig lite av mina erfarenheter :)
    Okej okej, jo jag har hört att dom ligger väldigt långt bak i utvecklingen. Jag har idag varit på mödravården och kollat blodtryck, lyssnat hjärtljud och vikt. Allt var bara bra. Sen frågade vi om det var ok att ta med sig två stycken på förlossning och det sa hon att det var. När det gällde bedövningen visste hon inget utan hon sa att vi skulle fråga när det väl var dags.
    Ska tillbaka nu vid 18.30 och ta någon spruta med järn, har aldrig hört talas om att man får järn ersättning genom en spruta. Har du erferanheter om det? Räcker den sprutan hela graviditeten ur?
    Sen så har jag inte någon tid nu för än 21 januari då jag är i vecka 38, jätte konstigt tycker jag. Jag trodde att det var på sluten man gick på mer kontroller och mätte magen och tog alla värden. Men det verkar som att jag inte kommer att få göra det?
    På senasta ultraljudet i malaga sa dom även att vi skulle få ett till ultraljud i januari, men vi har inte fatt nagon dit till det, ska man behöva fixa det själv?
    Jag är inte alls nöjd med mödravården här i spanien tycker att dom informerar för dåligt och tar mig inte riktigt på allvar.

Ursäkta det blev ltie mycket, men det är så svårt men allt nytt på en gång.

Tack för hjälpen iallfall..
Svar på tråden Vi i Spanien