Granada skrev 2007-11-18 00:03:04 följande:
Hann inte presentera mig tidigare. Bor i Granada med spansk sambo och vâr son Alonso pâ 4 mânader. Är utbildad fritidspedagog (och barnskötare)och kan inte tänka mig att ha min son pâ förskola här i Spanien och knappt i skolan heller. Inte i Sverige heller för den delen haha.. Jobbade tidigare själv pâ en privat engelsk förskola här i Granada men fick sparken dâ mina âsikter om hur en förskola ska skötas gick emot min chefs âsikter. Funderar ev pâ att starta eget men det är svârt att fâ det att gâ runt utan att priserna drar iväg. Sofiaejerblom: Skriv att du vill ha med bâda sambo och mor i din förlossningsplan. Mânga sjukhus tar emot det. Epidural är den enda bedövning som finns pâ de statliga sjukhusen vad jag vet. "Kvaliteten" pâ sjukhusen varierar kraftigt. Inte för att de skulle vara högre risk eller sâ utan mer hur modernt man arbetar. Det är liksom upp til sjukhuschefen. Spanien ligger omkring 20-30âr efter vad gäller kvinnans roll vid förlossningen sâ du kan tänka dig. Däremot verkar man generellt ta mer allvarligt pâ ev komplikationer. Gâr vattet utan värkar t ex sâ sätts man igâng inom 24 timmar och man tar till kejasrsnitt vid problem relativt snabb(pâ gott och ont). Jag blev väl omhändertagen vid min förlossning. Förlossningen var lângdragen och svâr. Sonen föddes med navelsträngen 2 varv runt halsen och mâdde inte sâ bra när han väl kom ut. Jag tycker att han togs om hand bra med grundlig utredning. Var inlagd i 5 dagar. Däremot sâ är de ganska strikta med besök. Jag fick komma var 3:e timma för att amma mellan 9:00-24:00 men min sambo fick bara komma pâ besök 1 timma om dagen. Familjen fick titta genom ett fönster nâgon timma pâ eftermiddagen. Om allt gâr bra fâr man ha sitt barn hos sig frân första stund. Nu har jag delat med mig lite av mina erfarenheter :)
Okej okej, jo jag har hört att dom ligger väldigt långt bak i utvecklingen. Jag har idag varit på mödravården och kollat blodtryck, lyssnat hjärtljud och vikt. Allt var bara bra. Sen frågade vi om det var ok att ta med sig två stycken på förlossning och det sa hon att det var. När det gällde bedövningen visste hon inget utan hon sa att vi skulle fråga när det väl var dags.
Ska tillbaka nu vid 18.30 och ta någon spruta med järn, har aldrig hört talas om att man får järn ersättning genom en spruta. Har du erferanheter om det? Räcker den sprutan hela graviditeten ur?
Sen så har jag inte någon tid nu för än 21 januari då jag är i vecka 38, jätte konstigt tycker jag. Jag trodde att det var på sluten man gick på mer kontroller och mätte magen och tog alla värden. Men det verkar som att jag inte kommer att få göra det?
På senasta ultraljudet i malaga sa dom även att vi skulle få ett till ultraljud i januari, men vi har inte fatt nagon dit till det, ska man behöva fixa det själv?
Jag är inte alls nöjd med mödravården här i spanien tycker att dom informerar för dåligt och tar mig inte riktigt på allvar.
Ursäkta det blev ltie mycket, men det är så svårt men allt nytt på en gång.
Tack för hjälpen iallfall..