• siesus

Vi i Spanien

Hej,
    tänkte det kunde vara kul med en tråd för oss som bor i spanien. Så kan vi ju fråga och prata om saker som hör landet till....

Vart bor ni och hur gamla är era barn?

Min tjej är snart 6 månader och vi bor på Gran Canaria, fast vi vill helst flytta tillbaka till malaga.

• Svar på tråden Vi i Spanien
  • Augustiblomman

Hej! Jag har en liten fråga till er med halvspanska barn - hur har ni gjort med nationalitet osv? Har era barn svenskt personnummer? Jag tog kontakt med svenska konsulatet och där ansåg de att min pojk är svensk, ingen diskussion om saken, och så fick jag papper hemskickat att fylla i. Har nu fått beslut från Skatteverket om namnet, det var ju snällt av dem att godkänna det!!, men något personnummer/samordningsnummer har han inte fått. Någon som vet hur det fungerar?

• bizzy

augustiblomman
    vi fyllde i papper om soväl namn som samordningsnummer po ambassaden och sen kom det hem i brevlodan bara (tänk vad bra sverige funkar när det kommer till papper!). Go dit igen och froga om du inte fott hem det. De har sagt att det bara är att go dit sen sen när jag vill ha pass till honom. Hoppas det löser sig!

• Nina Kanin II
    Augustiblomman: Vi var oxa till konsulatet och fyllde i papper om namn och sa precis som bizzy. Klart att din son är svensk om du är det. Vi fick vanligt personnummer till Ivar eftersom vi fortfarande var skrivna i Sverige. Vi fixade ett svenskt pass till honom i somras när vi var hemma i sverige för det var enklare än att trixa genom konsulatet.
    En sak tyckte jag var konstig, pa födelseort sa star det var församling i Sverige fast det är ju fel eftersom han är född i spanien.
    ♥ Gull-Ivar ♥
  • Augustiblomman

Jag trodde att det först och främst var detta "samordningsnummer" som jag ansökte om - vem är svensk utan svensk personnummer?! - men så kom det ett brev med ett beslut från skatteverket om att det godkänt pojkens namn... Är det alltså en annan ansökan som man fyller i, för att få nummer?

Det verkar faktiskt som att det blir två parallella nationaliteter... Sverige anser att han är svensk och Spanien att han är spanjor, dubbelt medborgarskap lär ju inte finnas så var hamnar vi...?

Jag har varit skriven i Spanien sen år 2000 och min sambo har aldrig varit i Sverige annars än som turist, så jag hoppas verkligen att de inte byter födelseort på grabben!

• llama

Min son har dubbelt medborgarskap! Vi fyllde i papper på konsulatat och sedan när vi kom hem och skulle besöka BVC så hade de fått min sons personnummer! Detta hände i somras och vi har fortfarande inte fått något brev om det.. Är inte det lite konstigt!?
    (Jag är fortfarande skriven i Sverige)

• Emsebamse
    Augustiblomman skrev 2008-01-18 17:57:40 följande:
    Jag trodde att det först och främst var detta "samordningsnummer" som jag ansökte om - vem är svensk utan svensk personnummer?! - men så kom det ett brev med ett beslut från skatteverket om att det godkänt pojkens namn... Är det alltså en annan ansökan som man fyller i, för att få nummer?Det verkar faktiskt som att det blir två parallella nationaliteter... Sverige anser att han är svensk och Spanien att han är spanjor, dubbelt medborgarskap lär ju inte finnas så var hamnar vi...?Jag har varit skriven i Spanien sen år 2000 och min sambo har aldrig varit i Sverige annars än som turist, så jag hoppas verkligen att de inte byter födelseort på grabben!
    I Spanien ar han spansk och i Sverige svensk = dubbelt medborgarskap. Likadant ar det for min son. Det finns inga papper som sager att han har dubbelt medborgarskap. Han har ett svebskt pass och ett amerikanskt.
  • Augustiblomman

Nja, Emsebamse... dubbelt medborgarskap skulle vara om min son var bade svensk och spansk i Sverige samt bade svensk och spanskt i Spanien. Och sa är ju inte fallet! Bada länderna anser att pojken har EN nationalitet.

• Nina Kanin II

Exakt, barnen har alltsa tva nationaliteter. Ivar har tva pass. I det spanska star det att han är `pansk och i det svenska star det att han är svensk.

llama: vi fick inte heller nagra papper hemskickade varken fran ambassaden eller fran skatteverket men jag hade varit i kontakt med försäkringskassan och de var dom som skickade papper där Ivars personnummer stod med. Iom att jag redan visste sa brydde jag ju mig inte om att höra efter men det är ju helknäppt att de inte skickar nagot papper.

♥ Gull-Ivar ♥
  • Granada

Nina kanin II: Han fick nog födelseort där ni var skrivna. Annars syns det pâ personnummret att man är född utomlands. Alonso har personnummer 070773 t ex.
    Augustiblomman: Alonso fick sitt svenska personnummer/samordningsnummer via blanketten "Anmälan om namn". Det tog nog inte ens en mânad. De ringde t o m frân kosulatet och meddelade hans nummer innan brevet kom. Jag skulle ringa om jag vore du.
    llama: ring och kolla upp. Vi fick som sagt papperna inom en mânad och det var nu i höstas

• bizzy

dubbelt medborgarskap är egentligen inte lagligt, men ingen säger ju not om man har 2 pass, ett i varje land bara, so verkar ju alla vora barn ha :) jag tycker det är en självklarhet och det känns viktigt för mig att sandor har svenskt medborgarskap och inte bara spanskt. jag vill ju att han ska känna sig so svensk som möjligt! tycker inte ni oxo att det är konstigt att sverige blir typ "mammas hemland" och inte deras land, och samma med sproket..? (för er som oxo har spanska män/pojskvänner do).

Svar på tråden Vi i Spanien