• siesus

Vi i Spanien

Hej,
    tänkte det kunde vara kul med en tråd för oss som bor i spanien. Så kan vi ju fråga och prata om saker som hör landet till....

Vart bor ni och hur gamla är era barn?

Min tjej är snart 6 månader och vi bor på Gran Canaria, fast vi vill helst flytta tillbaka till malaga.

• Svar på tråden Vi i Spanien
  • siesus

Hej Emmsen, låter kul att plugga ett tag, det var nog så den började för de flesta av oss :D

Mat: ganska dyrt, här på kanarieöarna jättedyrt. Men jag tycker nog att det kostar som i sverige. (rätta mig om jag har fel...)Det är ju dock billigare att gå ut o äta.
    Buss: billigt, väldigt billigt. Men man får inte åka buss med utfälld barnvagn, utan måste ha den ihopfälld.

Välling: är en typisk svensk grej som inte finns i nåt annat land (tror jag), så ta med dig från sverige. Här ger vi "cereales", gröt, som man även kan blanda i flaska så blir det ju nästan som välling.

Annars finns ju nästan allt som finns i sverige, de säljer ju barnmat i burk från nestle, heros...

Hoppas det var till någon hjälp. Vart hade du tänkt att åka?

Nina Kanin II
    Hej kul att du också hittae hit! Vart mer har du bott? Min man e från zaragoza, jag älskar norra spanien fast vi inte bor där! Pais Vasco och navarra är ju underbart. Fast just logroño har jaginte varit.

• lottizm

svarar också på Emmsens frågor!

här i Valencia är maten ganska mycket billigare än i Sverige. kött är jättebilligt om man köper på marknaden. sen beror det på i vilken affär man handlar, vi har dåligt med pengar och handlar på Lidl och Dia, ibland Mercadona, men vill man göra av med mer pengar på mat så kan man handla på Corte Inglés.

Buss är billigt här också fast det har blivit mycket dyrare på kort tid. men det rör sig om drygt 10kr kontant och 5kr med busskort. här är det inga problem att åka med uppfälld barnvagn, jag gör alltid det och det har aldrig varit nån som har klagat.

sen finns ju inte välling som siesus sa, men allt annat går att få tag på. jag ger min son havregrynsgröt nu eftersom det är så mycket socker i gröten här.

Nina Kanin: oj va dyrt med dagis! jag har hört priser på några ställen härifrån och det brukar vara runt 240 euro/månad med mat.

• Nina Kanin II

Emmsen: Maten här är lika dyr som i Sverige med endel undantag. Billigt att äta ute.
    Buss är billigt ca 60 cent betalar jag. Här kan det oxa vara problem med att aka med barnvagn.
    Som siesus sa sa finns det nagot som heter cereales och som säljs i alla mataffärer och pa apotek och det finns manga märken och smaker att välja pa men det är socker i ALLA, sa jag tar med fran sverige eller ger min son havregrynsgröt.

Siesus: Jag har bott i Madrid, Leon och Vigo tidigare.

Lottizm:skönt för er att dagispriserna är lägre hos er. Vi var pa besök pa en alldeles ny skola somm de byggt ganska nära oss och där har de även dagis. Där kostar det över 550 Euro inklusive mat och transport men det är ju helt sanslöst. Jag kommer troligtvis inte att ha Ivar pa dagis sa jag slipper ju betala.
    Maste nog smyga in till dig och se hur Guille växer....

♥ Gull-Ivar ♥
  • Emmsen

Tack för alla svar! Bra att de inte är jättedyrt! Men man får ladda upp ett stort lager med välling då och ta med sig ner.
    Jag har siktat in mig på Alicante. Ska boka så snart som jag har fått ordnat allt. Är lite mer komplicerat med en liten, men vill verkligen komma iväg! Spanien är ju underbart!

• Emmsen

Tack för alla svar! Bra att de inte är jättedyrt! Men man får ladda upp ett stort lager med välling då och ta med sig ner.
    Jag har siktat in mig på Alicante. Ska boka så snart som jag har fått ordnat allt. Är lite mer komplicerat med en liten, men vill verkligen komma iväg! Spanien är ju underbart!

• siesus

Hej alla,

Lite nyfiken bara, vad använder ni för spanska märken till era barn?

Jag föredrar:
    Blöjor och toallitas: mercadona
    Ersättning: Blemil 1
    Barnmatsburkar: Nestle och Hipp

Vad ska man köpa för blöjor när man är i sverige? Ska hem i 2 veckor nu till jul. :D

• Granada

Siesus. Hur är Mercadonas blöjor? Jag har inte vâgat prova annat än Dodot som jag fick prover pâ, och dâ gillade jag bara activity, inte de "vanliga". Har inte känt att jag vill köpa ett helt paket ifall de är urusla.
    Jag har läst om blöjor i Sverige i nân trâd men kommer inte ihâg vad som sas...leta bland trâdar.
    Tvättlappar använder jag vanliga papper frân Sverige. har inte hittat det här, nân annan som har? Använder inte ersättning och har inte börjat med barnmat men tanken är att jag ska göra mesta maten själv.

Själv drar jag till Sverige om en vecka och blir där 1 mânad :). Min sambo kommer till jul. Det är första gângen han âker till Sverige vintertid sâ jag hoppas pâ snö.

• siesus

åh vad härligt, en hel månad! Min sambo kommer oxp till jul, men han har varit med förr... Ska bli jättekul, men jag är lite orolig för att hon ska bli sjuk. Hon är ju inte van vid bakteriefloran där, och alla är ju snoriga eller magsjuka i sverige på vintern...
    Gott med svensk julmat ska det bli!!!

Och med blöjorna, jag tycker jättemkt om mercadonas, nästan bättre än dodot, som jag tycker blir så "smuliga" så det är lite kiss i. När jag var hemma i somras så köpte vi libero, men jag gillade dem inte alls, de var stenhårda, så jag vet inte vad jag ska be mamma köpa för nåt... Jag använder toallitas och inte tvättlappar, tycker det funkar bra, men jag vet andra kompisar som använder tvättllappar och de tar med från sverige.

Ja vill såklart också göra barnmaten själv, men jag köper även fruktpureer på burk och har ifallatt, ibland finns inte alltid tid.

Maya har fått nytt smeknamn; spiken (gnäll-), shit vad nåt verkar jobbigt, tror på framtänder... Hoppas det hinner gå över innan sverige resan!

Jag har börjat lägga ut små videosnuttar på youube som man kan skicka länken till familjen o så, superbra. Om nån är intresserad kan man söka på Maya Pomar Lindqvist så kommer det upp. :D

• mamma i malaga

NINA KANIN ja, vi betalar 260 euro inklusive allt för 6 timmar om dagen, det är typ samma prisläge på alla privata dagis här. Nu bor ju jag i en spansk pueblo, kan tänka mig att andra ställen på Costa del Sol är endel dyrare. Vi är iallafall jätte nöjda, kunde inte ha funkar bättre och Marlon stortrivs!

SIESUS jag köper bara Dodots blöjor och sedan de neutrala (oparfyrmerade) våtservetterna från Huggies, tycker alla andra stinker... Om jag är hemma använder jag oftast tvättlappar från sverige, finns ju inte här. Jag tycker också bäst om Hipp, men eftersom att det inte finns så mycket att välja på köper jag endel från Nestle också. Är tyvärr lite lat när det gäller att laga barnmat själv ( hade dock stora ambitioner innan sonen började med mat )

• Granada

Bra tips om Huggies vâtservetter. Min son har tyvärr atopisk hud sâ jag försöker undvika allt som har med parfym att göra. Vet ni om man kan fâ tag pâ oparfymerat tvättmedel? Just nu kör jag dubbel sköljning vid tvätt (utan sköljmedel förstâs)dâ jag inte sett det nâgonstans.

Svar på tråden Vi i Spanien