• siesus

Vi i Spanien

Hej,
    tänkte det kunde vara kul med en tråd för oss som bor i spanien. Så kan vi ju fråga och prata om saker som hör landet till....

Vart bor ni och hur gamla är era barn?

Min tjej är snart 6 månader och vi bor på Gran Canaria, fast vi vill helst flytta tillbaka till malaga.

• Svar på tråden Vi i Spanien
  • lottizm

tryckte iväg lite för fort... men det finns lite länkar på den sidan med info.

intressant att läsa om era förlossningar i Spanien! jag vill väldigt gärna ha en till om två år kanske (eller lite mindre men det är nog bra om sambon är med på det också!), men det känns lite läskigt att föda i Spanien. har hört mycket negativt här och hade en bra förlossning i Sverige med jättebra personal (utom på BB). men men, som sagt så vill sambon inte ha fler nu.

vi ska på 15-mån kontroll om en vecka, det var inte så trevligt sist, så himla otrevlig sköterska. massa sprutor ska han nog få igen, sist fick han jättehög feber efteråt, stackarn.

• campanilla

Lottizm: Tack da forstar jag lite mer vad det handlar om... Jag blev sa forvanad nar jag laste om bidraget for jag har inte hort att man far nat bidrag har och personligen sa fick jag inte ett ore. Men da hade ju jag heller inte jobbat innan jag fick barn har...

• lottizm

campanilla: för att få dom här 2500 euro så behöver man inte ha jobbat vad jag förstår, men det gäller bara barn födda efter juli i år.

• Augustiblomman

För att få 2.500 euros behöver man inte ha jobbat. Det är för att få 100 euros/månad som kräver att man arbetar (betalas bara ut till arbetande mödrar med barn upp till 3 år eller kompenseras i mammans självdeklaration, om man valt att inte få det utbetalt månadsvis).

• campanilla

Ok da forstar jag helt och fullt! Eftersom min dotter ar fodd 2005 sa fanns alltsa inte detta bidraget da och eftersom jag inte hade jobbat sa fick jag inga pengar pga det heller...
    Allt ar sa krangligt har nar det galler papper hit och dit, man blir bara runtskickad till olika stallen hela tiden...

• Nina Kanin II

Campanilla: Jag far inte en spänn till Ivar, varken fran spanien eller sverige och jag jobbade fram till sista juni 06 i sverige och Ivar föddes i december sa jag trodde att jag skulle fa föräldrarpenning med icka da.

♥ Gull-Ivar ♥
  • bizzy

ja, holler med om att man blir runtskickad överallt fron olika ställen hit och dit.. och alla dessa urjobbiga fotocopias man ska ha po allting! men men, som min man säger so är det ju lättare att "holla koll" po en befolkning som sveriges med 9 miljoner och inte 50 som här, datoriseringen gor liite longsamare do.

• Nina Kanin II

Problemet i spanien ar ju att de inte har nagon "administracion central" utan allt styrs via las comunidades autonomas och varje administracion kör sitt eget race. är sa ruskigt less pa denna libro de familia som jag tycker är sa himla onödig.

♥ Gull-Ivar ♥
  • siesus

ville bara önska er alla en FELIZ NAVIDAD, ifall jag glömmer det det sen. Åker hem på fre o äter julmat och lösgodis tills jag spricker!

• Fialej88

God jul tillbaka till alla underbara och hjälpsamma flickor här i spanien:)

Svar på tråden Vi i Spanien