• siesus

Vi i Spanien

Hej,
    tänkte det kunde vara kul med en tråd för oss som bor i spanien. Så kan vi ju fråga och prata om saker som hör landet till....

Vart bor ni och hur gamla är era barn?

Min tjej är snart 6 månader och vi bor på Gran Canaria, fast vi vill helst flytta tillbaka till malaga.

• Svar på tråden Vi i Spanien
  • bizzy

sofiaejerblom
    om du vill ha hjälp med att skriva bra önskemol att ha med till förlossningen finns det exempel att go efter och kopiera po elpartoesnuestro.es hoppas allt gor bra!

• Nathalie 070903

Hej

Hur hamnade ni i spanien?? Jag och min man har ända sedan vi träffades en gemensam dröm att flytta till spanien någon gång? Jag skyller väl mest just nu på att vi har Nathalie som är 3 månder och att jag vill att hon skall växa upp i sverige för att allt är så bra här med fri tandvård, sjukvård m.m och jag inte har någon aning om hur saker fungerar i spanien. Kan dessutom inte mer än enstaka turist fraser på spanska. så om man skall få ett jobb så är det ju nödvändigt att kunna språket.

Har ni lite tips eller bara lite erfarenheter...vore jag tacksam

mvh Linda

* Nathali e 070903*
  • Que Sera Sera

Heter val Epidural har med...

For oss var det latt. Mannen min ar halvspanjor och bodde har da vi traffades sa jag flyttade hit till honom. =)

Nu ar vi hemma igen iaf. Skont!! Flyget blev forsenat sa det var ratt segt men det gick fint anda. Elina (var dotter) sov mest hela vagen sa det var ratt lugnt pa planet. Sjalv laste jag lite tidning och forsokte mej pa korsord - snacka om uttrottande tidsfordriv... Hehe.

Invantar nu hennes nasta somntag sa vi kan hoppa i sang. Hon har som sagt sovit ett par timmar nu sa kan val inte pasta att hon ar direkt pigg... Maste ju inspektera alla sina leksaker ocksa - kolla sa dom star pa ratt plats med mera.

Elina skall bli storasyster!! Lillebror i magen BF 10 maj - Längtar!
  • Augustiblomman

Vi har faktiskt gratis sjukvård i Spanien! Men jag förstår att det inte är ett lätt beslut att ta, Nathalie 070903, att flytta utomlands med en liten. Mycket är faktiskt sämre här än i Sverige, ta föräldraledigheten på ynka 16 veckor som ett tydligt exempel...

Visst är det alltid en fördel att kunna språket, men det är inte någon livsnödvändighet för att få jobb, inte här på Kanarieöarna i alla fall. Om man är intresserad av den typens jobb, vill säga, turistinriktade serviceyrken som affärsbiträde osv.

• Granada

Jag har inte fâtt de 2500 euros ännu. Hur lâng tid tar det? Ansökte för ca en mânad sedan. Och hur länge mâste man ha bott i Spanien? Visste inte att det fanns en gräns ens.... De hittar nog pâ nât skit för att man inte ska fâ dem, trots att jag bâde arbetat, deklarerat etc. Inte är jag gift heller sâ jag kanske fâr 3500!

• Fialej88

Åååh tack snälla alla ni för informationen:) !

• Fialej88

bizzy. Tack för länken, förstår dock inte så mycket spanska, får nog ta hjälp av pojkvännen:)

• Nina Kanin II

Granada: Man skall ha bott minst tva ar i Spanien för att fa bidraget. Vi har börjar syskonverkstaden nu efter jul för den 30 augusti 2008 har jag bott tva ar i landet (bodde här mellan 98-03). Men det skulle inte förvana mig om det blir regeringsbyte nu till varen sa att de tar bort bidraget (som nog är det ända vettiga som nuvarande regeringen gjort).

Que sera sera: Grattis! Visste inte att det skulle bli syskon sa snart. Som sagt vi är ocksa sugna pa en till.

♥ Gull-Ivar ♥
  • Fialej88

Får jag ta hjälp av någon, med lite översättning från svenska till spanska?
    Skulle vilja skriva följande på min förlossningsplan:

1. Jag vill ha med min mamma och sambo under förlossningen. (Frågade min barnmorska om det var okej att ta med mig dom, och det sa hon att det var, men vill ändå skriva ner det).
    2. Jag vill ha all smärtlindring som erbjuds, !framförallt epidural!.
    3. Om det är möjligt, att mor eller sambo kan få klippa navelstränden (om de vill det).
    4. Få hjälp med amningen efteråt.

Det är vad jag kommer på just nu, är det någon som har någon mer idé på vad man kan skriva ner? Ni som fött i spanien och nu i efterhand vet hur det funkar här i spanien.?
    Kom med alla tips och tankar:)

Anledningen till att jag inte tar hjälp utav pojkvännen är att vi pratar engelska med varandra vilket varken han eller jag är någon mästare i, så lite svårt att be han om korrekt översättning.

Tack så mycket på förhand!

• Que Sera Sera

Nina; Tack! Vi ville forsoka sa fort som mojligt men mensen kom aldrig. Nar hon var 10 manader gjorde jag ett gravtest for 'skojs skull' och fick mej en minst sagt positiv overaskning! Fick gora UL for att kolla hur langt ganget det var och var da redan i v. 10+0!!
    Nu ar vi i vecka 18 och liten kickar pa for fullt! En liten Gabriel ar det som gommer sej dar inne! Sa kul! =)

Lagger till dej i min addressbok sa du kan kolla UL-bilderna fran nya graviditeten om du vill. =)

Elina skall bli storasyster!! Lillebror i magen BF 10 maj - Längtar!
Svar på tråden Vi i Spanien