• siesus

Vi i Spanien

Hej,
    tänkte det kunde vara kul med en tråd för oss som bor i spanien. Så kan vi ju fråga och prata om saker som hör landet till....

Vart bor ni och hur gamla är era barn?

Min tjej är snart 6 månader och vi bor på Gran Canaria, fast vi vill helst flytta tillbaka till malaga.

• Svar på tråden Vi i Spanien
  • Granada

De var lite slarviga med mina kontroller med. Man mâste vara allert och veta allt och själv boka tid mânga gânger. Järn i spruta brukar de ge om värdet är väldigt lâgt. Tror att det är skonsammare för magen ocksâ sâ att man kanske ger det för att udvika förstoppningar. Jag behövde aldrig järntillskott.
    I vecka 24-28 ska man göra ett test, O'sullivan, för att kolla socker. Det missde de pâ mig sâ det blev taget lângt senare. I vecka 35 ska man pâ yttrligare kontroll hos barnmorska för att göra ett "cultivo vagino-rectal" ett prov frân slidan för att se om man har ev bakterie(streptokocker eller nât i den stilen¿?) Det mâste göras om efter en mânad om du gâr över tiden. Skriver mer snart. Alonso ropar :)

• Fialej88
    Granada skrev 2007-11-19 18:53:58 följande:
    De var lite slarviga med mina kontroller med. Man mâste vara allert och veta allt och själv boka tid mânga gânger. Järn i spruta brukar de ge om värdet är väldigt lâgt. Tror att det är skonsammare för magen ocksâ sâ att man kanske ger det för att udvika förstoppningar. Jag behövde aldrig järntillskott.I vecka 24-28 ska man göra ett test, O'sullivan, för att kolla socker. Det missde de pâ mig sâ det blev taget lângt senare. I vecka 35 ska man pâ yttrligare kontroll hos barnmorska för att göra ett "cultivo vagino-rectal" ett prov frân slidan för att se om man har ev bakterie(streptokocker eller nât i den stilen¿?) Det mâste göras om efter en mânad om du gâr över tiden. Skriver mer snart. Alonso ropar :)
    Jaha okej då hänger jag med. Jo O´sullivan har jag gjort redan, så det är avklarat.
    Det där "cultivo vagino-rectal" är det något dom kollar (som en gyn undersökning) eller är det något man får göra själv? Har skräck för allt vad gyn-undersökningar heter, förlossningen däremot är inga problem:P

Menmen, jag får tacka för din hjälp:)
  • Granada

Nja det är ingen gynundersökning direkt men de stoppar in en topz typ och det är över pâ 3 sekunder. Man kan tycka att man kunde göra det själv men barnmorskan gör det.
    Under min graviditet hade jag 5 läkar/barnmorskebesök och 4 ultraljud. De sista i vecka 32 och 38. Hur mânga har du gjort? Vet inte om de kan var olika beroende pâ var man bor. Tyckte ocksâ det var lite glest med kontroller pâ slutet men â andra sidan sâ kom jag inte sâ bra överrens med barnmorskan sâ jag var mest glad att slippa se henne haha.

• Augustiblomman

Jag gick hos barnmorskan på vårdcentralen en gång i månaden under hela graviditeten, och hos gynekologen privat lika ofta, förutom sista månaden då det gick 7-10 dagar mellan kontrollerna. Remissen från husläkaren till sjukhuset för att se gynekologen där (för ultraljud mm) var visst felformulerad, hon hade skrivit att jag skulle till en "ginecólogo" och inte till en "tocólgo", så de ringde inte med en tid för första graviditetskontrollen förrän sonen var en månad gammal... konstigt sjukhus där de inte vet hur lång en graviditet är?! (Sonen föddes på privatsjukhus, det var därför jag inte brydde mig om att reklamera). Jag bor på Lanzarote, och här är den allmänna sjukvården under all kritik.

• siesus

Jag gick som sagt privat, har därför ingen som helst aning om hur den allmäna graviditets-uppföljningen är, men jag gick 1 gång i månaden till min och gjorde ultraljud varje gång. I vecka 20 gjorde jag en 4d ultraljud, och de sista veckorna var jag där på tätare besök.

Jag hade ingen lust att föda på Materno, för just här är de kända för att inte göra kejsarsnitt förräns det har gått jättelänge, och det gillade inte jag, tycker de lika bra kan plocka ut bebisen innan man hinner ligga där i 30 timmar, för att sen få den utplockad iaf...Där jag födde är de däremot väldigt snabba med kejsarsnitt (inte så bra det heller...) men allt gick som det skulle så det behövdes inte.

El cultivo vaginal gör NOLL ont, så det är inget du behöver oroa det för, de kollar ju om du har nån viss streptococo (eller vad det nu heter) och om du har det så får du antibiotica under förlossningen för att inte smitta bebisen när den är på väg ut.
    Om man inte (hinner) göra det testet innan tror jag man får antibiotica ifall att.

Ja, här i spanien är det så väldigt olika på sjukvården från ett ställe till ett annat så det inte är klokt....

Jag är iaf nöjd med min pediatra och de kontrollerna.
    Hur har ni gjort med vaccin?
    Jag ger henne "prevenar" som inte ingår i vaccinsprogrammet här (vet att det gör det i cataluña)
    Men har inte gett henne den där neumococo grejen. Har ni?

agustiblomman; kul med fler, och visst har vi fint väder den här hösten på öarna!

• Augustiblomman

Siesus, visst slipper vi frostnätterna och kanske har det varmare än de flesta, så här i Europas södra utkanter, men visst har hösten även hittat till våra breddgrader!

Prevenar fick sonen i förra veckan, hade inte en aning om att det var så dyrt med vaccin!

• campanilla

Hej hej! Jag bor pa solkusten med min portugisiske sambo och vara 3 barn. De 2 aldsta gar i spansk skola och det gar valdigt bra. Dagiset har verkar daremot inte lika bra, valdigt manga barn pa fa froknar... Jag fodde de 2 aldsta i Sverige och den yngsta har i Spanien, Torre del Mar. Det var ingen hojdare kan jag saga, eftersom jag jamforde med Sverige dar jag har haft 2 toppenfodslar. Tack och lov sa gick det fort men jag var oense med barnmorskan vilket inte var sa skoj.

• Cinnalinna

Såg det där om cultivo vaginal.rectal. Här gör inte barnmorskan det utan man får testet med sig hem. Så det finns nog regionala skillnader.

• Fialej88
    Cinnalinna skrev 2007-11-21 19:30:26 följande:
    Såg det där om cultivo vaginal.rectal. Här gör inte barnmorskan det utan man får testet med sig hem. Så det finns nog regionala skillnader.
    Jaha, jo jag hoppas jag far gora pa samma sett jag med!
  • lillasjöjungfrun

Jag hoppar oxa in här, toppentrad!! .. Sofia, jag ska ocksa föda i februari, den 25 är det beräknat, det är första barnet även för mig!! Jag bor pa Mallorca med min spanska kille och har bott i Spanien i nästan 8 ar. Jag har privat graviditetskontroll med min gynekolog, jag gar en gang i manaden och gör ultraljud varje gang. Jag hade samma intryck som du i början, att allt var rörigt och att jag inte fick tillräckligt med information... men jag har lärt mig nu.. man maste fraga om allt!! annars far man inga svar. När jag fragade min gynekolog om olika typer av smärtstillande tittade han bara fragande pa mig... olika?? det finns bara epildural! Jag gav lustgas som ett exempel... da fick jag svaret att det var 100 ar sedan man använde det i Spanien, sen hade vi pratat färdigt om det...

Jag ska börja en preparto-kurs nu i vecka 28, har inte du Sofia blivit erbjuden en sadan (men kan ju vara lite krangligt med spraket..). Det är en gang i veckan. Det är barnmorskor som haller i den kursen och da antar jag att man maste ju fa närmare information om hur allt fungerar kring förlossningen. Har ni andra gatt san kurs? Hur var det? Pa manga gym finns det även preparto-simning och premama-gympa som jag tycker är jättebra, det är ibland även barnmorskor som är med och instruerar och man far jättebra information samtidigt som man tränar sig inför förlossningen.

Svar på tråden Vi i Spanien