• siesus

Vi i Spanien

Hej,
    tänkte det kunde vara kul med en tråd för oss som bor i spanien. Så kan vi ju fråga och prata om saker som hör landet till....

Vart bor ni och hur gamla är era barn?

Min tjej är snart 6 månader och vi bor på Gran Canaria, fast vi vill helst flytta tillbaka till malaga.

• Svar på tråden Vi i Spanien
  • bizzy

jag är jättenöjd med hur min förlossning gick (födde po la laz i madrid, var födde ni?). fick upp sandor po en gong. de var jätteduktiga med epiduralen som jag var so nervös för innan, gjorde ju inte alls ont eftersom de lokalbedövar innan. fick (soklart) oxo göra episiotomia men det gick bra och hade inte alls nogra problem eller värk efterat.

ska po revision posparto po tisdag, kan man fo ut recept po p-piller do? eller var gor man här när man vill ha?

• Granada

Grattis Que sera sera! Ska du föda pâ annat ställe än sist? Det blir säkert bättre den här gângen för nu vet du vad det handlar om ocksâ. Jag skulle gjort saker och ting annorlunda, nu med facit i hand, men just dâ var jag sâ trött och osäker pâ vad som skulle hända att jag inte kunde tänka själv. Och dâ tycker jag att jag blev riktigt väl behandlad trots allt. Enda jag kan klaga pâ är dâlig information egentligen. Men men, nästa gâng ska jag frâga om allt haha.

• Fialej88

siesus: Oh, tack snalla du for hjalpen! Nu kanner jag mig lite mer "forberedd" infor forlossningen:)

• Fialej88

Forresten,forlossningsplanen, lamnar man in den nar man kommer in till forlossningen och ska foda eller skickar man den innan?

• Que Sera Sera

Jag tillhor egentligen La Paz har pga som jag bor men jag har hort sa mkt blandat fran dem. Daremot sa har jag hort om ett anntat sjukhus sa vi skall kolla med dem. Innan fodde jag nere i Murcia och den chansen tar jag aldrig igen. Jag ar inte radd eller sa infor fodseln men sa fruktansvart nervos for vilket bemotande jag kommer fa denna gangen.

Min forlossning var ocksa ratt utdragen da jag blev igangsatt utan egentlig anledning och varken min kropp eller min dotter ville att hon skulle ut. Det var som sagt anda ratt lugnt tills nattskiftet kom vid 21. Vi skulle haft en matrona i var sal ocksa men hon kom, sa hej, och sen sag vi aldrig henne mer. Hon som hade hand om salen brevid var nog tjurig for det och ignorerade oss in i det langsta. Tre timmar innan dom rullade ivag mej kastade dom ut min man for att det kom en ny tjej in som skulle undersokas - sen brydde dom sej ej om att ta in han igen. Nar jag fragade sa dom bara 'snart' eller 'senare'.

Jag hade inga krystvarkara men sa fort jag var oppen 8cm sa rullade dom in mej till stolen och da sa dom till min man att sa lange det inte behovs hjalpmedel sa ropar dom in honom, annars nar huvudet ar ute. Sugklocka behovdes sa han fick vanta utanfor och nar huvudet kom sa hade hon navelstrangen tre varv runt huvudet sa da hade dom annat att tanka pa.
    Nar hon val var ute och nagra borjade pyssla om henne sa fragade jag om dom kunde ta in min man varpa den ena sa 'ja, eller... skall vi ta ut moderkakan forst?' och de andra tyckte att det kunde dem likaval gora. Sa han fick vanta igen. Det hela var bara att dom alla var sa fruktansvart nonchalanta hela tiden och brydde sej inte ett skvatt om vad man sa. Skulle egentligen ha en Speciell lakrare vid forlossningen men han brydde dom sej heller inte om att ringa ner. Vart bara mkt som blev otrevligt pga dem och nu nojjar jag mej sa over vilket gang som kommer nasta gang - aven om det ar pa annan plats.
    Kommer verkligen lasa om olika sjukhus och kolla upp saker o ting om hur dom gor mm mkt mer noggrant denna gangen. Trivs jag inte med tanken sa drar jag till sverige aven om jag velat undvika det.

Maste kanna att jag iaf gjort vad jag kunnat for att fa sa bra forutsattning som mojligt att inte bli behandlad som nagot som bara ar i vagen.

Elina skall bli storasyster!! Lillebror i magen BF 10 maj - Längtar!
  • siesus

hmmm alla har olika upplevelser vi förlossnigen. Det beror ju mkt på vilka som har skift just när det är dags; den supertrevliga eller ragghaggan liksom...
    Det skiljer väldigt från sjukhus till sjukhus här.

Min sambo var med hela förlossningen, även då sugklockan användes och jag blev klippt. Däremot kom hon ut lite kall (jag var så kokhet att jag tjatade om A/C hela tiden, så det var rätt kallt i rummet (ouuups!) så de lade henne på mig en liten stund, sedan låg hon typ 1 timme i kuvös och fick upp värmen.
    Det tog ju typ 20 minuter att sy, för min doktor sydde "innifrån", så jag fick aldrig några stygn utåt (svårt att förklara....), vilket var skönt, men det tog ju sin lilla tid.

Ang.förlossningsplaner har jag ingen aning när man lämnar in, fråga på nästa besök...

Jag kommer föda i spanien igen när det blir dags för en till, utan tvekan, jag har flera kompisar som har åkt till sverige för att föda, och det verkade ännu värre nästan...

Idag har vi varit på 6månads kontroll; 70cm 8,3 kg! BIG GIRL! Hon skrek som en stucken gris hela tiden, men allt var bra med henne.

:D

• Que Sera Sera

Haller med om att det varierar massor. Jag fick ragataganget och sant kan man tyvarr inte garantera att man kommer ifran oavsett vart man foder. Skall kolla med sjukhus har som sagt och sen far vi se. Vill helst undvika behova aka over till sverige - blir sa mkt mer omstandigt sa...

Kul att allt var fint med er lilla tjej! Vi skall snart pa koll igen med var dotter som haft lite svart att ga upp i vikt sen vi borjade introducera fast foda... Inte roligt men hon ar frisk, pigg och glad for ovrigt. =)

• campanilla

Que sera sera: Grattis till din graviditet! Vad kul med en till sa tatt. Sa har jag med mina 2 aldsta barn och jag tycker att det har fungerat jattebra.

Nina Kanin: Vad ar det for 2500 euro ni har pratat om har i traden? Ar det nat slags bidrag man kan fa eller?

• Que Sera Sera

Tack sa massor! Langtar enormt! Alskar att vara gravid och ser sa mkt fram emot att fa har var lille pojk hos oss och se hur storasyster gosar och leker mm sen. Det kanns som att allt kommer ga finfint! =)

Svar på tråden Vi i Spanien