• Storytelling

Jehovas vittnen-något positivt?

Jag har alltid undrat varför man blir ett Jehovas vittne. Visst man kanske har den övertygelsen men jag menar jag hittar inget positivt med den alls. Som man gör med de flesta andra religiner, rörelser och även i sekter.
    En klasskompis till mig höll ett gripande föredrag om sin uppväxt. Hon är uppväxt Jehova men har valt att gå ur. Hon blev ofta misshandlad och fick be om förlåtelse för massa saker. Hon har ingen familj längre då de bröt med henne när hon gick ur. Hon hade inget positivt alls att berätta. Visst kanske det var extremt i hennes fall men jag har aldrig hört någon berätta positivt om den.
    Så det vore intressant och höra något positivt för det måste ju va nån anledning att folk är med...

• Svar på tråden Jehovas vittnen-något positivt?
  • Solita

Fru U skrev 2007-11-17 23:37:17 följande:

Jo jag vet vilka lögner du åsyftar och jag ger inte mycket för den s.k ledningen men tron (utan ledningens tossiga ideer) respekterar jagJag anser att det inte går att svära sig fri från blodsmitta, det finns säkerligen saker som man inte känner till idag och som man inte kan testa imot (som innan man upptäckte hiv/aids) och därför vill jag inte ta emot blod + att det inte är riskfritt att ta emot någon annans blod
    Men om du ställs inför det faktum att du inte överlever utan blod, hur gör du då?
  • Solita

Fru U skrev 2007-11-17 23:47:50 följande:

Inför planerade opererationer kommer jag att lämna eget blod och få tillbaka det. Om det, under op eller annars, krävs blod så vill jag att man försöker så länge det överhuvudtaget går med andra produkter även om det tar längre tid att återhämta sigMen för att svara på dina frågor så om det absolut inte finns nåt annat val (sen är inte alla överens om vad "inget annat val" verkligen innebär) så får de ju ge mig blod (de vägrar iofs att operera annars) och nej det är inget religiöst
    Ok.Det svarar på frågan jag ställde ovan.
  • Solita

Fru U skrev 2007-11-18 00:25:32 följande:

Skulle väl kunna tolkas så antar jag. Tro gör människor lugnare och ger en stabilitet anser jagVi får väl komma överens om att inte vara överens
    Här håller jag inte hålla med till fullo, det är mycket olika mellan individer. Tro kan också driva folk att göra fruktansvärda saker mot varandra. Det finns ju fanatiker som inte heller accepterar att alla människor inte delar den religion de erkänner.
  • mira

tycker jag har sett båda sorterna inom jv, de som är lugna och stabila... men även de som är riktigt stirriga... som håller koll på vad alla andra gör och anger dem för minsta lilla. känns som att det är uppmuntrat just att ange varandra för diverse synder och att det ger extra grogrund för de som gillar att skvallra.

och ofta de som är lugna och stabila är ofta (fast inte alltid) de som är lite mer avslappnade vad det gäller tron... som faktiskt kan missa ett möte och ha lite egna värderingar också. inte de mest nitiska vittnena.

• Meemmee

Min mamma är Jehovas Vittne och har varit det sen jag föddes, jag ser inget fel i att vara det. Jag är iinte Jehovas vittne. Och alla i församlingen pratar med mig....
    Och det där med självmord 2006?? Vart har du snappat upp det i från???

Självklart finns det precis som i ALLA ANDRA religioner riktiga fanatiker, som överdriver, tex muslimer som säger att de krigar i allahs namn, allah tillåter inga krig det står i Koranen.

-Mampa- Ett exempel på varför jag har svårt för det där du skrev med självmord, Jehovas vittnen röker inte och brukar inte alkohol dagligen just för att Gud gav dig en frisk kropp ( oftast iaf ) och det är inte meningen att du självmant ska förstöra den, varför skulle de då ta självmord för det är ju att ta livet som du hade fått????

• mampa
    Meemmee skrev 2007-11-18 10:29:11 följande:
    Och det där med självmord 2006?? Vart har du snappat upp det i från???
    Läs sammanhanget.
  • isisisis

Jag har studerat med Jehovas vittnen i tonåren,men valde att inte gå med i någon församling.

Jag är inte aktivt religiös i något samfund.

Men jag tycker Jehovas vittnen är det enda samfundet som har svar på alla de frågor man ställer sig.
    De kan också visa precis i Bibeln var de står.

Ställer jag samma frågor till tex svenska kyrkan så är jag långt ifrån tillfredställd med svaren.

• Jamson
    isisisis skrev 2007-11-18 12:36:33 följande:
    Jag har studerat med Jehovas vittnen i tonåren,men valde att inte gå med i någon församling.Jag är inte aktivt religiös i något samfund.Men jag tycker Jehovas vittnen är det enda samfundet som har svar på alla de frågor man ställer sig.De kan också visa precis i Bibeln var de står.Ställer jag samma frågor till tex svenska kyrkan så är jag långt ifrån tillfredställd med svaren.
    Det märkliga med Jehovas tycker jag annars är att Bibeln har en sådan undanskymd plats, det är deras egna böcker som det fokuseras mest på.
    Ja, jag förstår att de är baserade på Bibeln, men det är inte Bibeln som är huvudbok om jag säger så.
Svar på tråden Jehovas vittnen-något positivt?