• Storytelling

Jehovas vittnen-något positivt?

Jag har alltid undrat varför man blir ett Jehovas vittne. Visst man kanske har den övertygelsen men jag menar jag hittar inget positivt med den alls. Som man gör med de flesta andra religiner, rörelser och även i sekter.
    En klasskompis till mig höll ett gripande föredrag om sin uppväxt. Hon är uppväxt Jehova men har valt att gå ur. Hon blev ofta misshandlad och fick be om förlåtelse för massa saker. Hon har ingen familj längre då de bröt med henne när hon gick ur. Hon hade inget positivt alls att berätta. Visst kanske det var extremt i hennes fall men jag har aldrig hört någon berätta positivt om den.
    Så det vore intressant och höra något positivt för det måste ju va nån anledning att folk är med...

• Svar på tråden Jehovas vittnen-något positivt?
  • mampa
    eastling skrev 2007-11-28 10:19:41 följande:
    Jehovas vittnen går inte ut i krig. Det tycker jag är en positiv sak i deras lära.
    Fast är det uteslutande positivt att av religiös övertygelse inte kunna försvara sina nära o kära?
  • rasajj
    eastling skrev 2007-11-28 10:19:41 följande:
    Jehovas vittnen går inte ut i krig. Det tycker jag är en positiv sak i deras lära.
    Pga den overtygelsen sa kan de heller inte arbeta som polis eller vapnad vaktare. och det vet jag inte om det ar sa positivt.. Poliser och vaktare ar ju relativt viktiga poster i vart sammhalle?
    It's easy to be pro-choice when you're not the one being killed.
  • Annapanna1975

Det är väl en inte helt lätt avvägning att göra. Martin Luther t.ex. införde ju det dubbla ämbetet, han menade att Gud kallar människor att t ex bli soldater: då är det inte fel att mörda/döda utan istället en plikt. Kan på ett sätt förstås (är själv protestant)´samtidigt finns alltid risken att man skyller allt skit man gör på "ämbetet" - som om Gud inte skulle döma en för övergrepp man gjort (av själviska syften).

• eastling

mampa_
    Givetvis kan det diskuteras om det är enbart positivt att inte försvara sitt land. Men om man utger sig för att vara kristen och följa Jesu exempel, ja då tycker jag det verkar som om en schysst grej att skippa krigandet. Matt 26:52

Saagr_
    Jag vet att de inte heller vill jobba som poliser/väktare. Kanske det är att hårdra det. Kanske vill de inte riskera att stå inför kravet att döda en annan människa.
    Men känns det inte obehagligt att du som mormon (teoretiskt sett), skulle riskera att döda en av dina trosbröder i ett annat land vid ett eventuellt krig? Skulle det vara broderlig kärlek?

Missförstå mig inte. Jag delar inte JV:s alla åsikter. Tvärtom, jag lämnade organisationen för många år sedan av olika skäl. Men trådstartaren frågade om positiva saker och detta är en av dem enligt min mening.

• mampa
    eastling skrev 2007-12-01 21:56:21 följande:
    mampa_Givetvis kan det diskuteras om det är enbart positivt att inte försvara sitt land. Men om man utger sig för att vara kristen och följa Jesu exempel, ja då tycker jag det verkar som om en schysst grej att skippa krigandet. Matt 26:52
    Märk väl, jag talar om att försvara sina nära o kära, inte ett land!

Jesus exempel säger du? Läs då Luk 22:35-38, en direkt uppmaning till lärjungarna att beväpna sig. Samma svärd som det talas om i Matt 26:52 har Jesus krävt av sina lärjungar att beväpna sig med. Bibeln i ett nötskal!
  • eastling

Mampa_

Ahh.. Läste inte ditt inlägg tillräckligt noga. Men om jag inte minns helt fel så tillåts tom vittnena att använda ett visst mått av våld för att försvara sig själv och sin familj. Var det inte så?

Visst kan man hitta motsättningar i Jesu budskap. Men på det stora hela så är ändå Jesus budskap präglat av antivåld och kärlek. Även om stora delar av övriga bibeln inte är riktigt lika fridsam...

• Trubbsla

Hejsan,
    Jag har inte läst hela tråden utan endast TS. Om det finns något positivt med Jehovas....tja något som är otroligt positivt med dem är att de åker ut till alla människor och vill prata om sin tro.
    Hehe låt mig förklara innan ni tänker ---ååånej inte en till.
    Jag är inte Jehovas å jag tror inte på något, personligen hatar jag dörrknackandet och brukar snällt säga :inte intresserad. För att åter stänga dörren igen.
    Ja nu till vad jag skulle berätta.
    En väninna till mig berättade att hennes farmor var så himla ensam, bodde mitt ute i ingenstans och hade inte en person att prata med "öga mot öga" så ringde det på hennes dörr en dag å där stod det två yngre människor, tanten blev så jäkla glad ver sällskapet så hon satte på en kaffepanna, och tog fram bulla från frysen. Hon låtsades vara otroligt intresserad hela tiden så de skulle komma tillbaka fler gånger (hon själv tog sig ingenstans utan färdtjänst)
    Hon fick flera timmar sällskap gång på gång och hon började leva igen efter många års ensamhet.

Ja jag vet inte hur historien slutade, men jag vet att det säkert finns många ensamma där ute som blir glad av deras besök, just bara för att de får en männsika att få en pratstund med.

Ja så visst finns det fördelar ibland med allt som man kanske annars tycker är vansinne.

• mampa
    eastling skrev 2007-12-01 23:00:08 följande:
    Mampa_Ahh.. Läste inte ditt inlägg tillräckligt noga. Men om jag inte minns helt fel så tillåts tom vittnena att använda ett visst mått av våld för att försvara sig själv och sin familj. Var det inte så?Visst kan man hitta motsättningar i Jesu budskap. Men på det stora hela så är ändå Jesus budskap präglat av antivåld och kärlek. Även om stora delar av övriga bibeln inte är riktigt lika fridsam...
    Råder en del förvirring bland vittnena själva om hur långt självförsvarsrätten sträcker sig. Min sambos JV-pappa ansåg att han skulle "diskutera" och ringa polisen istället för att använda våld mot en galen mördare som gick lös på vår dotter (hans barnbarn) medan sambons JV-mamma skulle istället slagit en stekpanna i skallen på förövaren.

Oavsett hur man väljer att göra så blir det ett slags moment22 för ett Jehovas.

1) Är du beredd att med våld (eventuellt dödlig sådan) freda dig själv och din familj, så varför kan man då inte freda sin granne, kvarteret, staden och landet. Varför denna gränsdragning? Finns det någon biblisk grund för denna gränsdragning?

2) Att välja att inte försvara sig utan istället ringa polis (ta hjälp av polis är konstigt nog en självklarhet för alla JV:n) är ju lika absurt det... istället för att själv begå våldshandlingen så gör man det via proxy.
  • Kotti
    Storytelling skrev 2007-11-15 12:47:39 följande:
    Jag har alltid undrat varför man blir ett Jehovas vittne. Visst man kanske har den övertygelsen men jag menar jag hittar inget positivt med den alls. Som man gör med de flesta andra religiner, rörelser och även i sekter.En klasskompis till mig höll ett gripande föredrag om sin uppväxt. Hon är uppväxt Jehova men har valt att gå ur. Hon blev ofta misshandlad och fick be om förlåtelse för massa saker. Hon har ingen familj längre då de bröt med henne när hon gick ur. Hon hade inget positivt alls att berätta. Visst kanske det var extremt i hennes fall men jag har aldrig hört någon berätta positivt om den. Så det vore intressant och höra något positivt för det måste ju va nån anledning att folk är med...
    Jag har inte läst tråden men, Hur många barn tror du växer upp under sådana förhållanden utan att vara jehovas vittnen.
    Det finns såklart alla sorters människor i alla sorters sekter religioner o rörelser.

Jag har en nära vän som är ett jehovas vittne och visst, det finns mycket som jag tycker är konstigt, men hon är den snällaste, varmaste och mest ärliga människa jag känner..men det är klart , det hade hon säkert varit utan jehovas också...
Svar på tråden Jehovas vittnen-något positivt?