• Storytelling

Jehovas vittnen-något positivt?

Jag har alltid undrat varför man blir ett Jehovas vittne. Visst man kanske har den övertygelsen men jag menar jag hittar inget positivt med den alls. Som man gör med de flesta andra religiner, rörelser och även i sekter.
    En klasskompis till mig höll ett gripande föredrag om sin uppväxt. Hon är uppväxt Jehova men har valt att gå ur. Hon blev ofta misshandlad och fick be om förlåtelse för massa saker. Hon har ingen familj längre då de bröt med henne när hon gick ur. Hon hade inget positivt alls att berätta. Visst kanske det var extremt i hennes fall men jag har aldrig hört någon berätta positivt om den.
    Så det vore intressant och höra något positivt för det måste ju va nån anledning att folk är med...

• Svar på tråden Jehovas vittnen-något positivt?
  • Storytelling
    aihpoz skrev 2007-11-15 23:25:30 följande:
    Nä jag tror det var såna som började studera som det så fint heter krin 20års åldern..fast för mig låter det konstigt att man blir "påtvingad" ett dop..jag vet då ingen som blev det i "min" församling..kanske bara hade tur då,inte vet jag..
    Fast min klasskompis blev inte "tvingad". Hon växte upp med bara jv runt sig och förvänatdes döpa sig. fastän inget sa det högt. Hon visste ju inte vad det innebar igentligen då hon knappt sätt nåt annat. Så jag kan inte direkt tycka att hon aktivt valde att döpa sig.

Tycker det är lite som att gå och rösta men bara fått infot om ett parti. Eller möjligtvis två men det är ett parti som berättar om båda.
  • aihpoz
    Oates skrev 2007-11-15 23:26:17 följande:
    aiphoz:'Får man fråga varför jv bruter med de som hoppar av? Har aldrig förstått riktigt varför utom att det handlar om hängivenhet.'"Ja du...finns mycket att säga om det..men det är väl för att det står i bibeln att man inte ska umgås med icke troende och speciellt inte de som valt att lämna guds väg..då de är dåligt umgånge och vill få ner den troende i samma "skit" som den avhoppade är i..om du är riktigt fundersam så kontakta ett jv i din stad,då kan du få en riktigt rolig diskussion..haha.. "Jaha, och detta gäller alltså även minderåriga, odöpta barnbarn?
    Ja dom går väl efter det föräldern till barnet har gjort..om det tex lämnar samfundet så ska ju inte morföräldern ha nån kontakt med sitt barn,oavsett om det ger barnbarn eller inte..tråkigt men sant..
  • aihpoz
    Storytelling skrev 2007-11-15 23:29:27 följande:
    Fast min klasskompis blev inte "tvingad". Hon växte upp med bara jv runt sig och förvänatdes döpa sig. fastän inget sa det högt. Hon visste ju inte vad det innebar igentligen då hon knappt sätt nåt annat. Så jag kan inte direkt tycka att hon aktivt valde att döpa sig. Tycker det är lite som att gå och rösta men bara fått infot om ett parti. Eller möjligtvis två men det är ett parti som berättar om båda.
    Ok på så vis..ja det verkar vara väldigt olika från församling till församling låter det som..jag har växt upp med endast mamma i samfundet och resten av både mammas,pappa och hans släkt som icke troende..ändå valde jag att döpa mig..
  • Lillpyret0508

De går inte alltid efter det barnet ha gjort. I vår familj får vi "äran" av att få besök av vå sons farföräldrar och faster och farbror. TROTS att min sambo har lämnat JV. Det jobbiga är att de besöker oss enbart för att de "inte tycker att vår son har gjort nåot fel". Så de anser sig alltså ha rätten till att välja vem de umgås med och varför.

Sen att min sambo också bor här och faktiskt är DERAS son som de behandlar som skit, det är en annan historia. Jag håller just nu på med en liten "kampanj" här hemma. (OCh överallt där vi stöter på vittnen) De som inte tilltalar min sambo tilltalar heller inte mig. Och håller absolut inte på och gullar med vår son. Basta! Skitjobbig situation!

En gång hade de dessutom mage att komma hit med ett häfte (Vakttornet eller vakna) om hur man blir en bättre förälder?!??!??!?! Vad f-n, rent ut sagt! Vill de att jag ska bli lika "bra" som de är eller? SJUKT! Nu blir jag så där arg igen, grrrrr! Hur kan man tro att man ska få välja rätten till sitt barnbarn när man behandlar sitt eget barn som skit????

• mampa
    aihpoz skrev 2007-11-15 23:28:36 följande:
    Haha ja visst är det..men det anser jag ju själv oxå att jag kommer göra,är väl oxå en biverkning av alla år inom samfundet..men jag lever på som vanligt och låter inte den tanken hindra mig,man kan dö i en bilolycka oxå..hehe..Sen tycker jag inte att jag försvarar riktigt,säger bara min sida av saken..men jag accepterar och respekterar de som tror på nå helt annat..
    Det är bra, jag känner igen mig själv. En gång i tiden befann jag mig ungefär där du är nu.

Jag lovar dig att om du fortsätter att kritiskt granska denna sekt (enligt dig samfund) så kommer du inse hur totalt lurad du och jag har varit. Fortsätt i samma anda!

...måste nanna nu.. natti tråden!
  • aihpoz
    Lillpyret0508 skrev 2007-11-15 23:37:05 följande:
    De går inte alltid efter det barnet ha gjort. I vår familj får vi "äran" av att få besök av vå sons farföräldrar och faster och farbror. TROTS att min sambo har lämnat JV. Det jobbiga är att de besöker oss enbart för att de "inte tycker att vår son har gjort nåot fel". Så de anser sig alltså ha rätten till att välja vem de umgås med och varför. Sen att min sambo också bor här och faktiskt är DERAS son som de behandlar som skit, det är en annan historia. Jag håller just nu på med en liten "kampanj" här hemma. (OCh överallt där vi stöter på vittnen) De som inte tilltalar min sambo tilltalar heller inte mig. Och håller absolut inte på och gullar med vår son. Basta! Skitjobbig situation! En gång hade de dessutom mage att komma hit med ett häfte (Vakttornet eller vakna) om hur man blir en bättre förälder?!??!??!?! Vad f-n, rent ut sagt! Vill de att jag ska bli lika "bra" som de är eller? SJUKT! Nu blir jag så där arg igen, grrrrr! Hur kan man tro att man ska få välja rätten till sitt barnbarn när man behandlar sitt eget barn som skit????
    Där lär jag faktiskt hålla med dig..som tur var gick även min mamma ur ca ett år efter mig..men hade hon inte gjort det så skulle hon absolut inte ha fått träffa sitt barnbarn(när det väl kommer) om hon inte kunde vara min mamma i första hand..tycker det där låter riktigt sjukt,hoppas din sambo inte tar åt sig alltför mycket av deras beteende..även om det kan vara svårt,självklart blir man sårad..jag minns hur det var under den period jag hade lämnat men inte min mamma..huvvaligen..
    Måste ha kännts bittert att dom kom med en tidskrift,som dessutom handlade om sen sån sak..jag vet då att icke troende är lika bra föräldrar som de troende..
  • aihpoz
    mampa skrev 2007-11-15 23:40:20 följande:
    Det är bra, jag känner igen mig själv. En gång i tiden befann jag mig ungefär där du är nu. Jag lovar dig att om du fortsätter att kritiskt granska denna sekt (enligt dig samfund) så kommer du inse hur totalt lurad du och jag har varit. Fortsätt i samma anda! ...måste nanna nu.. natti tråden!
    Grejen är att jag vet hur insnöad man har varit och kan bara skratta å de som är kvar i dagens läge..samtidigt tycker man synd om dom att dom inte inser saker själva,men skulle man mot förmodan inse något så blir det ju samtal med dom äldste..hmpf..ja sov så gott...natti natti
  • Oates

Lillpyret0508,

Ja, JV har en mycket märklig dubbelmoral även i denna frågan.

Ett exempel: om de hittar någon i tjänsten som är intresserad, men som sedan säger att de inte kan bli JV, för då kommer den frireligiösa eller kyrkliga familjen att förskjuta personen, så förfasar sig JV om hu intoleranta och kärlekslösa världsmänniskor kan vara??!!

De ser grandet i sin nästas öga, men inte bjälken i sitt eget.
    Matt 7;3-5

• Sallisen

Tja, jag är ju med och har bara positivt att säga. Har en massa underbara vänner och ett härligt stöd hos dem när livet stormar omkring mig. Skulle aldrig vilja lämna detta!

• Oates

Sallisen:
    "Tja, jag är ju med och har bara positivt att säga. Har en massa underbara vänner och ett härligt stöd hos dem när livet stormar omkring mig. Skulle aldrig vilja lämna detta!"

Självklart upplever du det positivt!
    Det gör säkert många som är med, och som är övertygade om att de har "Sanningen".

Problemet är att det inte finns någon hedersam väg ut ur organisationen.
    Man kan inte lämna JV, utan att bli betraktad som en dålig eller omoralisk människa!
    Och, väldigt ofta, förlora alla sina sociala kontakter.

Svar på tråden Jehovas vittnen-något positivt?