• Storytelling

Jehovas vittnen-något positivt?

Jag har alltid undrat varför man blir ett Jehovas vittne. Visst man kanske har den övertygelsen men jag menar jag hittar inget positivt med den alls. Som man gör med de flesta andra religiner, rörelser och även i sekter.
    En klasskompis till mig höll ett gripande föredrag om sin uppväxt. Hon är uppväxt Jehova men har valt att gå ur. Hon blev ofta misshandlad och fick be om förlåtelse för massa saker. Hon har ingen familj längre då de bröt med henne när hon gick ur. Hon hade inget positivt alls att berätta. Visst kanske det var extremt i hennes fall men jag har aldrig hört någon berätta positivt om den.
    Så det vore intressant och höra något positivt för det måste ju va nån anledning att folk är med...

• Svar på tråden Jehovas vittnen-något positivt?
  • Storytelling
    mampa skrev 2007-11-15 23:18:32 följande:
    Typ..En avhoppare har valt att lämna Guds organisation, de är bittra, lögnare, hatiska (finns en hel repertoar av invektiv). Därför bör en som vill gå i Jesu fotspår ta avstånd från sådana... inte ens hälsa eller äta måltid tillsammans med dessa."Håll församlingen ren!", är ett uttryck alla JV förstår innebörden av.
    och det står ölver kärleken tills ens eget barn? Jag förstår bara inte.
  • aihpoz
    Lillpyret0508 skrev 2007-11-15 23:16:26 följande:
    aihpoz: Ja, visst är det sjysst, hehe... Jo, egentligen är jag också arg på många medlemmar... Men jag försökte verka lite solidarisk ;) Eller nåt åt det håller iallafall. Ja, skönt att du kan ha din egen tro nu. Starkt av dig, många som lämnar tror ju fortfarande att V har "sanningen" och att de inte är värda att ha någon tro när de inte är aktiva vittnen längre.
    Har läst så mycket olika trådar nu så jag minns inte allt,men hur var det för dig..har du varit ett jv eller känner du bara till dom rent allmänt?Tänkte eftersom att du har lite ilska inom dig..hehe..Vissa delar ur tron tror jag fortfarande på men jag tillämpar det på mitt eget sätt..Njä sån är inte jag,jag VET att jag är värd saker trots att jag inte är ett jv..
  • mampa
    Storytelling skrev 2007-11-15 23:20:08 följande:
    Inte jag heller...
  • Oates

aiphoz:

"Förväntas är inte riktigt rätt ord,när jag var ett aktivt jv så var det många som var över 30 och 40 men inte döpta.."

Knappast sådana som växt upp i organisationen väl?
    Skulle i så fall vara roligt att veta vilken församling!

• aihpoz
    Storytelling skrev 2007-11-15 23:16:34 följande:
    oj blev många hehe.Men alltså det är ju typ omöjligt att disskutera med en aktiv jv har jag förstått. En kompis pappa bjöd in dem när de ringde på och de gick ut ganska fort när han började ifrågasätta dem och de svarade inte på hans frågor heller utan snörde in sig och svarade mot sig själva...
    Ja jag fått den uppfattningen vilket jag tycker är trist..för jag var snarare tvärtom när jag var ett jv,jag ääääälskade att gå in och prata med de som ville..hade speciellt en kille i klassen på högstadiet som tillhörde ssu osv,han hade riktigt knepiga argument men jag höll igång ändå...hehe..tycker det är bättre att ta sig tid och disskutera än att vända på klacken..sen om man inser att man målat in sig ett hörn så får man allt erkänna det och vara stolt ändå..
  • aihpoz
    Storytelling skrev 2007-11-15 23:20:08 följande:
    När man är så inne i det där så tror ju föräldrarna att dom gör rätt..man är som i en liten bubbla..
  • mampa
    aihpoz skrev 2007-11-15 23:21:38 följande:
    Har läst så mycket olika trådar nu så jag minns inte allt,men hur var det för dig..har du varit ett jv eller känner du bara till dom rent allmänt?Tänkte eftersom att du har lite ilska inom dig..hehe..Vissa delar ur tron tror jag fortfarande på men jag tillämpar det på mitt eget sätt..Njä sån är inte jag,jag VET att jag är värd saker trots att jag inte är ett jv..
    Håller med Lillpyret om att det är starkt... rentav roande att se hur du försvarar en religion som anser att du kommer dö vid domedagen.
  • aihpoz
    Oates skrev 2007-11-15 23:23:12 följande:
    aiphoz:"Förväntas är inte riktigt rätt ord,när jag var ett aktivt jv så var det många som var över 30 och 40 men inte döpta.." Knappast sådana som växt upp i organisationen väl?Skulle i så fall vara roligt att veta vilken församling!
    Nä jag tror det var såna som började studera som det så fint heter krin 20års åldern..fast för mig låter det konstigt att man blir "påtvingad" ett dop..jag vet då ingen som blev det i "min" församling..kanske bara hade tur då,inte vet jag..
  • Oates

aiphoz:

'Får man fråga varför jv bruter med de som hoppar av? Har aldrig förstått riktigt varför utom att det handlar om hängivenhet.'

"Ja du...finns mycket att säga om det..men det är väl för att det står i bibeln att man inte ska umgås med icke troende och speciellt inte de som valt att lämna guds väg..då de är dåligt umgånge och vill få ner den troende i samma "skit" som den avhoppade är i..om du är riktigt fundersam så kontakta ett jv i din stad,då kan du få en riktigt rolig diskussion..haha.. "

Jaha, och detta gäller alltså även minderåriga, odöpta barnbarn?

• aihpoz
    mampa skrev 2007-11-15 23:25:04 följande:
    Håller med Lillpyret om att det är starkt... rentav roande att se hur du försvarar en religion som anser att du kommer dö vid domedagen.
    Haha ja visst är det..men det anser jag ju själv oxå att jag kommer göra,är väl oxå en biverkning av alla år inom samfundet..men jag lever på som vanligt och låter inte den tanken hindra mig,man kan dö i en bilolycka oxå..hehe..Sen tycker jag inte att jag försvarar riktigt,säger bara min sida av saken..men jag accepterar och respekterar de som tror på nå helt annat..
Svar på tråden Jehovas vittnen-något positivt?