• Storytelling

Jehovas vittnen-något positivt?

Jag har alltid undrat varför man blir ett Jehovas vittne. Visst man kanske har den övertygelsen men jag menar jag hittar inget positivt med den alls. Som man gör med de flesta andra religiner, rörelser och även i sekter.
    En klasskompis till mig höll ett gripande föredrag om sin uppväxt. Hon är uppväxt Jehova men har valt att gå ur. Hon blev ofta misshandlad och fick be om förlåtelse för massa saker. Hon har ingen familj längre då de bröt med henne när hon gick ur. Hon hade inget positivt alls att berätta. Visst kanske det var extremt i hennes fall men jag har aldrig hört någon berätta positivt om den.
    Så det vore intressant och höra något positivt för det måste ju va nån anledning att folk är med...

• Svar på tråden Jehovas vittnen-något positivt?
  • Henrik31

Kanske gemenskapen och tron att de är utvalda den dagen allt går åt helvete.

• Fru U

Trygghet. Det finns böcker o svar på varenda minsta lilla fråga som du någonsin skulle kunna ha. Från trotsiga tonåringar till vård av äldre och allt där imellan

Live and let live
  • Storytelling

Jo men jag förstår inte hur man kan bryta med sina barn för att det inte delar det.

• lövet2
    Storytelling skrev 2007-11-15 12:53:06 följande:
    Jo men jag förstår inte hur man kan bryta med sina barn för att det inte delar det.
    Alla gör ju inte det heller! Jag känner en kille som helt tagit avstånd från Jehovas, men han är välkommen att hälsa på sina föräldrar när som helst. De älskar inte honom mindre för att han gått ur ...
  • Jamson

Mina föräldrar var med i JV när jag var liten, och jag har inget positivt att säga heller... Så jag ska nog inte skriva här!
    Men jag kan säga en sak, det finns nog ingen i Sverige som firar jul så innerligt som jag! Jag julpyntar i oktober och tar ner i mars...nästan!

• Storytelling

Ingen som har nåt positivt?

• Fru U

Jamson, me too

Live and let live
  • mampa
    Storytelling skrev 2007-11-15 16:41:09 följande:
    Ingen som har nåt positivt?
    Tyvärr! Finns nog inget positivt att sägas om dem.
  • Fru U

De ser alltid till att alla inom församlingen har det okej... (tak över huvudet å sånt)

Live and let live
  • Irme

Jag har "varit med" i Jehovas vittnens församling ända tills jag blev 14.
    Och jag har faktiskt inga negativa erfarenheter. Hade jag bara tur och hamnade i en bra församling med snälla människor?
    Jag vet inte.
    Fick många kompisar där under min uppväxt, barn som jag nog aldrig hade träffat annars eftersom vi gick på olika skolor. Jag har massor med bra minnen tillsammans med de barnen och deras familjer.
    Och jag kommer ihåg att jag och min syster tyckte det var så himla roligt att spana på killar på de stora sammankomsterna som hölls varje år. Massor med snygga killar i kostym från hela Sverige! hahaha...

Ingen i min familj är ett aktivt vittne längre, jag valde att inte vara med pga tron, jag kan inte hålla med om det de tror på.
    Men vännerna har jag kvar, och det är INGEN i församlingen som har fryst ut mig eller min familj.
    De är fortfarande lika trevliga och omtänksamma när man träffar dem. Stannar alltid och pratar när man ses på stan.

Jag är inte bitter över att mina föräldrar "tvingade" oss syskon att gå på möten. Det är en erfarenhet bland alla andra.
    Kan faktiskt komma på fler saker som har varit/är positiva för mig. Men det kanske jag skriver en annan gång.
    Jag vet att jag kommer få många negativa svar på detta inlägg. Folk som kommer säga att jag är hjärntvättad osv ;)

Svar på tråden Jehovas vittnen-något positivt?