• Storytelling

Jehovas vittnen-något positivt?

Jag har alltid undrat varför man blir ett Jehovas vittne. Visst man kanske har den övertygelsen men jag menar jag hittar inget positivt med den alls. Som man gör med de flesta andra religiner, rörelser och även i sekter.
    En klasskompis till mig höll ett gripande föredrag om sin uppväxt. Hon är uppväxt Jehova men har valt att gå ur. Hon blev ofta misshandlad och fick be om förlåtelse för massa saker. Hon har ingen familj längre då de bröt med henne när hon gick ur. Hon hade inget positivt alls att berätta. Visst kanske det var extremt i hennes fall men jag har aldrig hört någon berätta positivt om den.
    Så det vore intressant och höra något positivt för det måste ju va nån anledning att folk är med...

• Svar på tråden Jehovas vittnen-något positivt?
  • Hippopotamus

Självklart kan man hitta vänner och gemenskap utan att gå med i en sekt. Och man ska ju inte gå med bara för vännernas skull, då är man ju lite fel ute. Men om man nu väljer att tro på ett visst sätt och är lycklig med det, varför är det så farligt?

Och nej det är inte positivt att leva på ett visst sätt av rädsla, men det är positivt att leva sunt.

• mampa
    Hippopotamus skrev 2007-11-17 22:01:34 följande:
    Nu vill jag inte gå in i nån diskussion om vad som är lögn och vad som är sanning, för ärligt talat så vet jag inte det själv heller. Men så länge man tror på något är det ju sanning, för den som tror på det, och att leva i enlighet med vad man tror o hoppas är ju positivt. Att tro att man har en underbar framtid framför sig ser jag som något positivt, för den som gör det.Jag har aldrig upplevt någon enorm besvikelse över att inse att den tro som mina föräldrar har lärt mig som sanning kanske inte är så sann, utan att mina olika insikter i livet snarare har tagit mig ett steg framåt och givit mig något. Jag kan till viss del hålla med om det med gemenskapen, den är ju där så länge du är medlem, så visst finns det vissa villkor. Men så länge du är med i gemenskapen så har du ju glädje av den. Och det är väl det som är det positiva för mig, att vara med i en gemenskap och känna glädje o lycka av det.Många i församlingen umgås man ju bara med för att man tillhör samma sekt, och skulle förmodligen aldrig ha umgåtts med annars. Men sen händer det ju faktiskt att man får "riktiga" vänner där oxå, har faktiskt själv kvar några gamla JV-vänner som jag tycker riktigt mycket om.
    Det är en lögn ifall man påstår en sak vara "sanning" för att senare ändra sig. Då var det ju inte en sanning och det var inte ens en teori (eftersom man inte lanserade det som en sådan) utan en förbannad lögn! MEN jag förstår din poäng. Om man har inställningen att "ignorance is bliss" så visst, då kanske det kan upplevas som positivt att ha "hoppet". Ungefär av samma anledning man berättar sagor för barnen, de ger ro för själen och ungarna somnar sött för natten.
    ---
    Du säger dig ha "riktiga" JV-vänner kvar? Det låter som du aldrig var döpt? Korrekt?
  • mampa
    Hippopotamus skrev 2007-11-17 22:06:39 följande:
    Men om man nu väljer att tro på ett visst sätt och är lycklig med det, varför är det så farligt?
    Fast jag tycker okunskap är farligt. Sektmedlemmarna blir uppmanade att offra sina liv både fysiskt och psykiskt för en... lögn!

Det räcker med att slå orden "jehovas vittnen profetior" på Google för att inse att denna sekt är ett enda lurendrejeri... och en farlig sådan, ja!
  • Fru U

Lögn tycker jag är lite väl starkt ord att ta till bara för att man själv inte håller med om att det den ultimata sanningen

Du vet inte att det som de tror på (en bättre värld efter harmagedon) inte kommer att hända, att det inte är sant. Alltså blir det inte rätt att kalla det för en lögn

Live and let live
  • Princesscake
    aihpoz skrev 2007-11-16 17:14:26 följande:
    Jag har ju som tidigare skrivet oxå varit ett JV men jag har ALDRIG hört att man inte får surfa på internet..i stort sett alla(förutom gamlingarna) i den församling jag tillhörde hade/har dator och internet,jag själv var inne på precis samma sidor då som nu..
    VAR har du fått höra det här? Min mamma har varit jv i flera år innan hon gick ur så jag vet ganska mycket, jag har hört mycket nonsens om dom i flera år, b la att dom inte får gå på bio, att dom offrar lamm (!) att dom sätter fötter för dörrar för att komma in. Alla på fl hyser stor respekt för krista och muslimer, men jv verkar det vara helt okej att bara smutskasta hur som helst. Totalt respektlöst mot de som finns här på fl och är jv.
  • mampa

Fru U skrev 2007-11-17 23:05:52 följande:

Lögn tycker jag är lite väl starkt ord att ta till bara för att man själv inte håller med om att det den ultimata sanningenDu vet inte att det som de tror på (en bättre värld efter harmagedon) inte kommer att hända, att det inte är sant. Alltså blir det inte rätt att kalla det för en lögn
    Om man skulle hållit sig till att bara påstå detta men nu är det ju inte så.

Domedagsprofetior har haglat från sektledningen. Profetior som under inga omständigheter får ifrågasättas... eftersom de är sanning... Guds ord och vilja. (slå upp orden jag talade om på Google så förstår du antagligen vad jag menar).

Vidare har andra doktriner haglat fram o tbax. Först var transplantationer tillåtna, för att sedan förbjudas i några år för att sedan tillåtas igen. Annan medicinsk behandling likaså. De leker helt enkelt med människors fysiska liv, för att inte tala om deras själsliv.

Kontentan är att; om man som JV lanserar påbuden som sanningar så blir det en lögn när de ändras. Kristallklart anser jag!
  • Fru U

Jag ser det inte lika svart och vitt som du.

Jag antar att jag kan se sekten/religionen JV på ett sätt och själva tron på ett annat

Live and let live
  • mampa
    Princesscake skrev 2007-11-17 23:06:34 följande:
    VAR har du fått höra det här? Min mamma har varit jv i flera år innan hon gick ur så jag vet ganska mycket, jag har hört mycket nonsens om dom i flera år, b la att dom inte får gå på bio, att dom offrar lamm (!) att dom sätter fötter för dörrar för att komma in. Alla på fl hyser stor respekt för krista och muslimer, men jv verkar det vara helt okej att bara smutskasta hur som helst. Totalt respektlöst mot de som finns här på fl och är jv.
    Andra kristna går inte runt o kallar andras religion för "horan ridandes vilddjuret". De påstår inte heller att deras tro är den enda och absoluta sanningen (tm). De förväntar inte heller att deras anhängare skall tacka nej till livräddande medicinsk vård... jag kan fortsätta... men att JV får utstå mer kritik är helt enkelt för att de är extremister och fanatiker.

Att muslimer slipper kritik på fl är väl årets underdrift!
  • Fru U

Det finns saker som är viktigare (för JV) än att ta emot s.k livräddande åtgärder i detta livet och det respekterar jag

Skulle själv tex aldrig ta emot blod (och jag är inte JV - det gäller att vara övertydlig på FL)

Live and let live
  • mampa

Fru U skrev 2007-11-17 23:21:46 följande:

Jag ser det inte lika svart och vitt som du. Jag antar att jag kan se sekten/religionen JV på ett sätt och själva tron på ett annat
    Vita lögner har jag hört talas om men inte gråa.

Förstår inte ens att jag skall behöva förklara just denna aspekt.. det är ju så uppenbart för var och en med lite intresse av JV-historian att setktedningen farit med lögner.

Om du vill blunda för lögnerna så gör det för all del!
    ---
    Du skriver: "Skulle själv tex aldrig ta emot blod (och jag är inte JV - det gäller att vara övertydlig på FL)"

Jag vill gärna höra motiveringen till ditt beslut.
Svar på tråden Jehovas vittnen-något positivt?