• Storytelling

Jehovas vittnen-något positivt?

Jag har alltid undrat varför man blir ett Jehovas vittne. Visst man kanske har den övertygelsen men jag menar jag hittar inget positivt med den alls. Som man gör med de flesta andra religiner, rörelser och även i sekter.
    En klasskompis till mig höll ett gripande föredrag om sin uppväxt. Hon är uppväxt Jehova men har valt att gå ur. Hon blev ofta misshandlad och fick be om förlåtelse för massa saker. Hon har ingen familj längre då de bröt med henne när hon gick ur. Hon hade inget positivt alls att berätta. Visst kanske det var extremt i hennes fall men jag har aldrig hört någon berätta positivt om den.
    Så det vore intressant och höra något positivt för det måste ju va nån anledning att folk är med...

• Svar på tråden Jehovas vittnen-något positivt?
  • isisisis

Jamson.
    Jo det kan jag hålla med om.
    Men alla samfund tolkar ju bibeln...

Bibeln är så tung att man måste sammanfatta liksom!

Det är väl därför som det blir så svårt!
    Man kan ju inte samtycka ordagrant till allt som står tex i gamla testamentet.

• mampa
    isisisis skrev 2007-11-18 12:36:33 följande:
    Men jag tycker Jehovas vittnen är det enda samfundet som har svar på alla de frågor man ställer sig.De kan också visa precis i Bibeln var de står.Ställer jag samma frågor till tex svenska kyrkan så är jag långt ifrån tillfredställd med svaren.
    Ta det inte på fel sätt men du kan knappast ha haft särskilt kluriga frågor. ...ta gärna några exemepel!

Det är också viktigt att förstå att ha svar är inte detsamma som att ha rätt. Ett svar som inte får/kan bemötas med kritiskt tänkande och ifrågasättande är rent ut sagt dynga. Det krävs faktiskt inte särskilt mycket forskande för att inse att mer än hälften av JV lärorna är påhittade eller rena farisétolkningar av Bibeln.

För några månader sedan sammanställde jag en lista över förbjudna/olämpliga saker för ett JV. Bibelcitat + en jävla massa fantasi och vips! så har man skapat sig en doktrin.

1 Onani
    2 Oralsex
    3 Analsex
    4 Sex, petting innan äktenskap
    5 Tobak
    6 Blodtransfusioner och ge blod
    7 Blodmat
    8 Korta kjolar och urringat (framförallt på mötena)
    9 Jeans på mötena
    10 Kritisera JV-litteraturen
    11 Kritisera JV-ledningen
    12 Läsa sexnoveller
    13 Titta på porr
    14 Titta på Basic Instinct (Filmen har nämnts som exempel)
    15 Debattera med uteslutna på internetforum.
    16 Hälsa på en utesluten på stan
    17 Inneha avfällings eller kritisk litteratur
    18 Spiritism och spådam
    19 New Age
    20 Healing
    21 Yoga
    22 Reiki
    23 Harry Potter
    24 Fira födelsedagar
    25 Fira nyår
    26 Fira midsommar
    27 Gifta sig med en utomstående
    28 Åka på Londonresa med klassen (jag fick iaf. inte)
    29 Ljuga
    30 Bli polis
    31 Bli militär
    32 Satsa på en forskarkärriär
    33 Säga fan, helvete, herregud
    34 Fira lucia
    35 Fira Halloween
    36 Leka påskkärring
    37 Bada på nudiststrand
    38 Ha juldekorationer
    39 Tro att Darwin kanske hade lite rätt
    40 Tro på UFOs (de är demoner)
    41 Tro att det finns intelligentare liv än människans på andra planeter
  • Bonn Jäntan
    mampa skrev 2007-11-18 13:45:57 följande:
    Ta det inte på fel sätt men du kan knappast ha haft särskilt kluriga frågor. ...ta gärna några exemepel!Det är också viktigt att förstå att ha svar är inte detsamma som att ha rätt. Ett svar som inte får/kan bemötas med kritiskt tänkande och ifrågasättande är rent ut sagt dynga. Det krävs faktiskt inte särskilt mycket forskande för att inse att mer än hälften av JV lärorna är påhittade eller rena farisétolkningar av Bibeln. För några månader sedan sammanställde jag en lista över förbjudna/olämpliga saker för ett JV. Bibelcitat + en jävla massa fantasi och vips! så har man skapat sig en doktrin.1 Onani2 Oralsex3 Analsex4 Sex, petting innan äktenskap5 Tobak6 Blodtransfusioner och ge blod7 Blodmat8 Korta kjolar och urringat (framförallt på mötena)9 Jeans på mötena10 Kritisera JV-litteraturen11 Kritisera JV-ledningen12 Läsa sexnoveller13 Titta på porr14 Titta på Basic Instinct (Filmen har nämnts som exempel)15 Debattera med uteslutna på internetforum.16 Hälsa på en utesluten på stan17 Inneha avfällings eller kritisk litteratur18 Spiritism och spådam19 New Age20 Healing21 Yoga22 Reiki23 Harry Potter24 Fira födelsedagar25 Fira nyår26 Fira midsommar27 Gifta sig med en utomstående28 Åka på Londonresa med klassen (jag fick iaf. inte)29 Ljuga30 Bli polis31 Bli militär32 Satsa på en forskarkärriär33 Säga fan, helvete, herregud34 Fira lucia35 Fira Halloween36 Leka påskkärring37 Bada på nudiststrand38 Ha juldekorationer39 Tro att Darwin kanske hade lite rätt40 Tro på UFOs (de är demoner)41 Tro att det finns intelligentare liv än människans på andra planeter
    HAHA men OJ så jobbigt det lät att leva utan det där då.. NOT.. det skulle man lätt kunna leva utan..
    BF 12 Janurai *Längtan börjar bli stor*
  • Meemmee

-Mira- Nej jag va inte döpt, men de som jag kände hälsade och umgicks med uteslutna...

-Mampa- Min mamma är gift med en utomstående

• Fru U

Mycket av det du skriver är inte JV saker, Mampa, det är en tolkning som dina föräldrar och/eller församling gjort

Man får gifta sig med en utomstående men det uppmuntras inte eftersom det kan vara svårt att hålla läran ren + poägen med att gifta sig med någon som man aldrig kan få leva tillsammans med i evigheten är noll för ett JV

Live and let live
  • Fru U

Vad är det för fel på att inte ha sex innan äktenskapet? Vad är fel med att inte bruka tobak? Vad är det för fel med att inte ljuga?

Ett JV får göra vapenfri tjänst

Live and let live
  • isisisis

Ja ta frågan om varför barn dör och varför det finns så mycket ondska i världen...

• Fru U

isisis, men det vet du väl: gud styr inte  över jorden just nu, det gör satan fram tills harmageddon kommer Flört

Live and let live
  • isisisis

För mig är det lättare att förstå att det inte är gud som styr.
    och att jag får liknelser i bibeln när tex Jesus stod på berget och blev erbjuden hela världen av djävulen(den fallne ängeln).
    Eftersom djävulen hade den i sin hand...

Än att få en massa omsvepande skäl om att det är guds vilja...

• mampa

Fru U skrev 2007-11-18 13:57:09 följande:

Mycket av det du skriver är inte JV saker, Mampa, det är en tolkning som dina föräldrar och/eller församling gjortMan får gifta sig med en utomstående men det uppmuntras inte eftersom det kan vara svårt att hålla läran ren + poägen med att gifta sig med någon som man aldrig kan få leva tillsammans med i evigheten är noll för ett JV
    Var jag otydlig? Att "få" göra en sak betyder inte att det är accepterat, däremot anses det som ytterst "olämpligt" och du anses vara "svag i sanningen" med allt vad det innebär.

...vilka saker skulle vara mina föräldrars och/eller församlingens tolkning (med undantag för Londonresan isåf. )? Gå inte och säg för mycket nu... du anar inte hur mycket som har skrivits i sektlitteraturen under åren.

Du skriver: "Vad är det för fel på att inte ha sex innan äktenskapet?"
    Vad är det för något fel med att ha det då? Är jag en sämre människa för att jag är sambo och mer trogen än flera s.k. Jehovas Vittnen är mot sina fruar? -Ja, skulle de flesta JV:n svara! Tokigt va?

Du skriver: "Vad är fel med att inte bruka tobak?"
    Nämns det i Bibeln? Var? (kom även ihåg att snus=tobak).

Du skriver: "Vad är det för fel med att inte ljuga?"
    Bra princip att inte ljuga men det finns tillfällen då ärlighet inte vara längst. Speciellt i länder där korruption och krig är vardag.

Du skriver: "Ett JV får göra vapenfri tjänst"
    Ah, ja just det... en doktrinändring (som kom ungefär 1996). Sanningen att vapenfri tjänst bara är en förlängning av den militära var inte sanning längre. Sanningen blev en osanning och lögn!
Svar på tråden Jehovas vittnen-något positivt?