• Storytelling

Jehovas vittnen-något positivt?

Jag har alltid undrat varför man blir ett Jehovas vittne. Visst man kanske har den övertygelsen men jag menar jag hittar inget positivt med den alls. Som man gör med de flesta andra religiner, rörelser och även i sekter.
    En klasskompis till mig höll ett gripande föredrag om sin uppväxt. Hon är uppväxt Jehova men har valt att gå ur. Hon blev ofta misshandlad och fick be om förlåtelse för massa saker. Hon har ingen familj längre då de bröt med henne när hon gick ur. Hon hade inget positivt alls att berätta. Visst kanske det var extremt i hennes fall men jag har aldrig hört någon berätta positivt om den.
    Så det vore intressant och höra något positivt för det måste ju va nån anledning att folk är med...

• Svar på tråden Jehovas vittnen-något positivt?
  • mampa

Bonn Jäntan skrev 2007-11-18 13:48:33 följande:

HAHA men OJ så jobbigt det lät att leva utan det där då.. NOT.. det skulle man lätt kunna leva utan..
    Så bra för dig då. ...och dina barn (eller kommande sådana) kommer självklart att tycka precis som du om saken? Kommer de ens få ett val?
  • Meemmee

Man börjar undra vad du har varit med om för hemska saker i ditt liv, för du verkar ha så mycket ilska och hat inom dig...

• Bonn Jäntan
    mampa skrev 2007-11-18 14:23:01 följande:
    Bonn Jäntan skrev 2007-11-18 13:48:33 följande: Så bra för dig då. ...och dina barn (eller kommande sådana) kommer självklart att tycka precis som du om saken? Kommer de ens få ett val?
    va? mina barn gör väl lite som dom tycker så länge det är under mina regler jag å gubben min satt upp! dvs inne i tid mm. sen när dom flyttar får väl dom göra va fan dom vill. då är det ju deras egna ben dom ska stå på.
    BF 12 Janurai *Längtan börjar bli stor*
  • mampa
    isisisis skrev 2007-11-18 14:13:08 följande:
    För mig är det lättare att förstå att det inte är gud som styr.och att jag får liknelser i bibeln när tex Jesus stod på berget och blev erbjuden hela världen av djävulen(den fallne ängeln).Eftersom djävulen hade den i sin hand...Än att få en massa omsvepande skäl om att det är guds vilja...
    Allvetande Gud som inte är begränsad av tid och rum skapade Satan vetandes att han skulle göra det han gjorde.
    ---
    Tänk dig att du själv skapade en helvetesmaskin som du visste skulle slakta halva mänskligheten när den sattes igång... skulle du då påstå dig vara fri från ansvar?
  • mampa

Bonn Jäntan skrev 2007-11-18 14:25:35 följande:

va? mina barn gör väl lite som dom tycker så länge det är under mina regler jag å gubben min satt upp! dvs inne i tid mm. sen när dom flyttar får väl dom göra va fan dom vill. då är det ju deras egna ben dom ska stå på.
    Så bra! Lycka till med ditt fortsatta liv.
  • Bonn Jäntan
    mampa skrev 2007-11-18 14:31:01 följande:
    Bonn Jäntan skrev 2007-11-18 14:25:35 följande: Så bra! Lycka till med ditt fortsatta liv.
    Jag antar att du förhasta dej att jag va ett JV?? men icke.. finns människor som gillar dom!
    har inga som helst problem med dom. Låt dom vara, varför lägga så mycket tid och energi på att smuttskassta olika människor. Jag personligen tycker man ska sköta sitt och skita i hur andra lever sitt liv.
    BF 12 Janurai *Längtan börjar bli stor*
  • mampa
    Meemmee skrev 2007-11-18 14:24:08 följande:
    Man börjar undra vad du har varit med om för hemska saker i ditt liv, för du verkar ha så mycket ilska och hat inom dig...
    En JV floskel! Angrip person när argumenten tryter.
  • isisisis

Mampa.
    Jag tror inte gud var medveten om att satan skulle bli nån sorts helvetesmaskin redan innan han skapade jorden.

Satan var god från början.
    Vad jag läst iaf.

har tyvärr ingen bibel hemma i hyllan längre...

• mampa
    isisisis skrev 2007-11-18 14:33:16 följande:
    Mampa.Jag tror inte gud var medveten om att satan skulle bli nån sorts helvetesmaskin redan innan han skapade jorden.Satan var god från början.Vad jag läst iaf.har tyvärr ingen bibel hemma i hyllan längre...
    Är inte Gud allvetande? Då är han ju jämställd med Satan! Ungefär som dina barn en dag kommer bli vuxna och kan t.o.m. komma att överglänsa sina föräldrar i intelligens och prestation.
  • mampa

Bonn Jäntan skrev 2007-11-18 14:32:58 följande:

Jag antar att du förhasta dej att jag va ett JV?? men icke.. finns människor som gillar dom!har inga som helst problem med dom. Låt dom vara, varför lägga så mycket tid och energi på att smuttskassta olika människor. Jag personligen tycker man ska sköta sitt och skita i hur andra lever sitt liv.
    Nej, jag trodde faktiskt inte du var ett riktigt JV. Har läst inlägg av dig förut.

Ja, varför lägger du dig i vad jag anser om JV-sekten. Sköt du ditt! DOH!
Svar på tråden Jehovas vittnen-något positivt?