• Storytelling

Jehovas vittnen-något positivt?

Jag har alltid undrat varför man blir ett Jehovas vittne. Visst man kanske har den övertygelsen men jag menar jag hittar inget positivt med den alls. Som man gör med de flesta andra religiner, rörelser och även i sekter.
    En klasskompis till mig höll ett gripande föredrag om sin uppväxt. Hon är uppväxt Jehova men har valt att gå ur. Hon blev ofta misshandlad och fick be om förlåtelse för massa saker. Hon har ingen familj längre då de bröt med henne när hon gick ur. Hon hade inget positivt alls att berätta. Visst kanske det var extremt i hennes fall men jag har aldrig hört någon berätta positivt om den.
    Så det vore intressant och höra något positivt för det måste ju va nån anledning att folk är med...

• Svar på tråden Jehovas vittnen-något positivt?
  • aihpoz
    Lillpyret0508 skrev 2007-11-15 23:11:00 följande:
    aihpoz: Ja, precis.. Det är ju så... Du får använda dina ord precis hur du vill såklart! :) Jag är så himla arg och ledsen bara på själva organisationen, inte på de enskilda medlemmarna. (Inte på alla iallafall, hehe. Det finns ju en del som man retar sig på mer än andra, men de hänger inte här på forumet. Vad jag vet)
    Så snällt att jag får det..hehe..för mig är det snarare tvärtom,att jag är irriterad på medlemmarna medans mycke av självs tron känns rätt..men men..som tur är får jag ha min egen tolkning nu
  • Storytelling
    aihpoz skrev 2007-11-15 23:11:57 följande:
    Ja du...finns mycket att säga om det..men det är väl för att det står i bibeln att man inte ska umgås med icke troende och speciellt inte de som valt att lämna guds väg..då de är dåligt umgånge och vill få ner den troende i samma "skit" som den avhoppade är i..om du är riktigt fundersam så kontakta ett jv i din stad,då kan du få en riktigt rolig diskussion..haha..
    Var står det i bibeln?
  • Storytelling
    Ja du...finns mycket att säga om det..men det är väl för att det står i bibeln att man inte ska umgås med icke troende och speciellt inte de som valt att lämna guds väg..då de är dåligt umgånge och vill få ner den troende i samma "skit" som den avhoppade är i..om du är riktigt fundersam så kontakta ett jv i din stad,då kan du få en riktigt rolig diskussion..haha..
    Var står det i bibeln?
  • Storytelling
    Var står det i bibeln?
  • aihpoz
    mampa skrev 2007-11-15 23:13:04 följande:
    VA?? Vilken församling tillhörde du?
    Det spelar ingen roll nu..men jag vet flera församlingar som inte haft alla döpte före 25 om man säger så då..man tar det i sin egen takt..nå annat har då inte jag varit med om..synd att det verkar vara många som upplevt annat.
  • aihpoz
    Storytelling skrev 2007-11-15 23:13:47 följande:
    Var står det i bibeln?
    Kommer inte på det just nu..men jag läste det själv när en kompis valde att lämna...ville ha nå konkret som sa varför jag inte fick prata med henne..och eftersom att man tror att bibeln är guds egna ord när man är ett jv så gör man som det står där..Jag har som sagt gått ur detta samfund och håller inte reda på alla skriftställen,sånt glömmer jag..
  • Lillpyret0508

aihpoz: Ja, visst är det sjysst, hehe... Jo, egentligen är jag också arg på många medlemmar... Men jag försökte verka lite solidarisk ;) Eller nåt åt det håller iallafall. Ja, skönt att du kan ha din egen tro nu. Starkt av dig, många som lämnar tror ju fortfarande att V har "sanningen" och att de inte är värda att ha någon tro när de inte är aktiva vittnen längre.

• Storytelling

oj blev många hehe.

Men alltså det är ju typ omöjligt att disskutera med en aktiv jv har jag förstått. En kompis pappa bjöd in dem när de ringde på och de gick ut ganska fort när han började ifrågasätta dem och de svarade inte på hans frågor heller utan snörde in sig och svarade mot sig själva...

• mampa
    Storytelling skrev 2007-11-15 23:12:28 följande:
    Ja men de själva måste ju ha en bättre anledning de drar för sina medlemmar väll??
    Typ..

En avhoppare har valt att lämna Guds organisation, de är bittra, lögnare, hatiska (finns en hel repertoar av invektiv). Därför bör en som vill gå i Jesu fotspår ta avstånd från sådana... inte ens hälsa eller äta måltid tillsammans med dessa.

"Håll församlingen ren!", är ett uttryck alla JV förstår innebörden av.
Svar på tråden Jehovas vittnen-något positivt?