• Storytelling

Jehovas vittnen-något positivt?

Jag har alltid undrat varför man blir ett Jehovas vittne. Visst man kanske har den övertygelsen men jag menar jag hittar inget positivt med den alls. Som man gör med de flesta andra religiner, rörelser och även i sekter.
    En klasskompis till mig höll ett gripande föredrag om sin uppväxt. Hon är uppväxt Jehova men har valt att gå ur. Hon blev ofta misshandlad och fick be om förlåtelse för massa saker. Hon har ingen familj längre då de bröt med henne när hon gick ur. Hon hade inget positivt alls att berätta. Visst kanske det var extremt i hennes fall men jag har aldrig hört någon berätta positivt om den.
    Så det vore intressant och höra något positivt för det måste ju va nån anledning att folk är med...

• Svar på tråden Jehovas vittnen-något positivt?
  • Bonn Jäntan
    mampa skrev 2007-11-18 14:38:31 följande:
    Bonn Jäntan skrev 2007-11-18 14:32:58 följande: Nej, jag trodde faktiskt inte du var ett riktigt JV. Har läst inlägg av dig förut. Ja, varför lägger du dig i vad jag anser om JV-sekten. Sköt du ditt! DOH!
    moget haha
    BF 12 Janurai *Längtan börjar bli stor*
  • mampa

Bonn Jäntan skrev 2007-11-18 14:39:29 följande:

moget haha
    Du satte ribban.
  • Bonn Jäntan
    mampa skrev 2007-11-18 14:40:29 följande:
    Bonn Jäntan skrev 2007-11-18 14:39:29 följande: Du satte ribban.
    nej det gjorde du med ett DOH på slutet..
  • mampa

Bonn Jäntan skrev 2007-11-18 14:41:05 följande:

nej det gjorde du med ett DOH på slutet..
    Ok, om du säger det så.
  • Bonn Jäntan

jepp

• Bonn Jäntan

Tycker denna tråd är OT så det skriker om det.

• mampa

Bonn Jäntan skrev 2007-11-18 14:50:40 följande:

Tycker denna tråd är OT så det skriker om det.
    Motivera?
  • mampa

Mea Culpa skrev 2007-11-18 08:55:56 följande:

Problemet är ju att JV:s läror förändras. Det som är tillåtet i dag, när jag går med, kan ju vara strängt förbjudet i morgon. Är det då rätt att jag ska drabbas av represselaier eller behandlas som död för att jag inte vill vara med längre?
    Dopet handlar i själva verket om att underkasta sig sektledningens auktoritet, inte en viss lära. Stinker SEKT på lång väg!

De flesta JV:n inser inte ens att både Russel och Rutherford (grundaren och hans efterträdare) skulle ha varit uteslutna ifall de skulle ha levt idag. Lärorna har förändrats radikalt sen dess... och nya doktriner är fortfarande lika tvärsäkra. De är "sanning", Guds ord och vilja, kritik mot dessa är strängeligen förbjuden. Då ifrågasätter man Gud själv!

Inser ni vilken makt dessa senila gubbar i Brooklyn har över sina nickedockor? -TOTAL MAKT! Deras ord är ju Guds ord.
  • Zophia

?Jag är ingen JV, men??

Det är väl så det brukar låta när cyber-riddare på vita hästar presenterar sig och pråligt äntrar in arenan till försvar för de svaga, och i det här fallet för JV räkning.

Vi kan kalla dessa för 2000-talets Don quitishots. För visst påminner dem lite om Miguel de Cervantets sagofigur Don Quichottes som slogs mot väderkvarnar. Under mina två år här på FL har jag sett många sådana komma och gå.

Det roliga är att när dessa riddare av antagonister konfronteras med fakta och obehagliga frågor kring denna religion, där det slutligen i deras samvete inpräntas VAD för slags religion dem egentligen försvarar, bl.a. hur skoningslös JV fryser ut och mobbar värnlösa medlemmar, barn som vuxna, och hur ännu obarmhärtiga och skoningslösa dem är när de offrar barn och mödrar till sin guds ära p.g.a. blodfrågan, då brukar dessa ponnyridare kraschlanda med huvudet före.

Slutligen när dessa dammiga riddare bestämmer sig för att lämna arenan, brukar dem göra på två sätt. En del bestämmer sig helt enkelt bara att tassa ut från tråden, tyst och sansad. Medan det finns dem som innan de ebbar ut, slänger ur sig saker som? ?FY vad HATISK du är? Du är så AGGRESSIV? Du bara ljuger? Har du inget bättre för dig än att sitta här och sprida propaganda?...?

Känner du igen dessa mampa?

• Fru U

Så bara för att man kan se goda ting i en tro (i detta fallet JV) så är man hjärntvättad?

Jag är fullt kapabel att så både de dåliga och de bra sidorna och jag vet också att varje församling är olik den andre.

Live and let live
Svar på tråden Jehovas vittnen-något positivt?