• Mrs Simon

Italien

Var forsvann den andra traden?Jag statar en ny far alla oss som bor i Italien!

• Svar på tråden Italien
  • Carla82

Ville för övrigt också jula...men här jular man ju inte förrän immacolata...kanske lika bra det...annars kommer jag tröttna och ta ner grejerna innan julafton. Sån är jag...tycker bara det är kul i en vecka...sedan blir det mest "impicci" när man ska städa.

• intehemma

Tuntalisa: E äter varannan timme, undrar hur det kommer att gå... Fast jag är också en sån som måste äta ofta så hon kanske har fått det från mig

E somnar vid 19 just nu, men när hon blir lite större tänkte jag att hon skulle lägga sig lite senare så att vi kan äta alla tillsammans. Men det är ju ingen brådska än, hon har inte ens börjat med smakisar!

Carla: ja, vi bor visst i varsin ända av Rom... Ni får ha det så trevligt på basaren!

• Carla82

Hej hej!
    Ni som inte var på basaren missade verkligen ingenting. Dåligt utbud i år och svinhöga priser. Ett paket bearnaise sås 3 euro någon? Skumtomtar, en flaska saft, sirap 4 euro styck. Ett paket med 10 kronljus 6 euro, adventsljusstake 16!! euro. Nej, blev verkligen besviken. Köpte bara tre begagnade pocket för 1 euro styck.

Förra året hade de mycket mer grejer för halva priset. De låg kanske 5-10 kr över originalpriset...
    Dessutom hade de mest grejer av sortimentet från IKEA som för övrigt kostar mindre där. Förra året var som sagt mycket mycket bättre!!

Jaja, kom ut en stund i alla fall.
    Idag har jag varit med en "släkting" på shoppingtur...bara hon o jag. Var på det nyöppnade Villaggio commerciale Leonardo (det som ligger brevid Parco Leonardo) och på H&M!
    Köpte en skjorta med slips till Alessandro och ett fint set med underkläder till mig...tyckte jag behövde skämmas bort lite.

• Tuntalisa

intehemma: Vill hon äta ofta sa är det ju helt ok. När Natalie var 3 manade sa at hon oxa oftare. Jag försökte att inte ge tutten sa fort hon skrek eftersom hon ofta bara var trött men oftare är var 4de timma blev det definitivt. Hon at även pa natten da. Vi började ge flaska med min mjölk pa kvällen när hon var ca 3 manader (jag var tvungen att vänja henne för jag började ju jobba när hon var 4.5 manader) och när hon var 4 manader fick hon ersättning pa kvällen och vips sa sov hon hela natten! From med detta at hon även bara ca var 4de timma pa dagen med (250 ml mjölk vaje maltid). Pulvermjölken mättar väl mer antar jag.

• Tuntalisa

Carla: trakigt att det inte var en hit med basaren. Träffade du manga svenskar?

Här pyntar de flesta ocksa efter den 8de men jag satte upp alla vara ljus och tomtar mm i lördags Natalie tyckte det var roligt med alla nya saker att inspektera Vi har en minijulgran som vi ställt pa en möbel sa hon inte nar den. Jag stod pa en stol och klädde den med Natalie hängandes i byxbenet

• Carla82

tuntalisa: Nej, det var faktiskt inte så många svenskar där. Ett par...men eftersom det var så dåligt stannade vi inte så länge heller.

• tusca

Hej hej igen,
    Jag kan halsa att i Sverige var det riktigt trist novembervader. 4 grader och regn. Jag kom just ihag varfor jag gillar Italien Och sa var det tokmorkt fram tills jag vet inte nar pa morgonen. Och svart innan man ens hade hunnit ut fran jobbet. Och sa tankte jag kopa pyjamas, nu nar jag hade tid for mig sjalv (dottern var hemma med pappa). Hm. Svenska hem ar barma, sa pyjamasarna har kort arm. Men vad ar vitsen? Langa muffiga byxor och tunna trojor med kort arm. Jag vet inte hur ni gor, men jag har tacke pa benen och inte over armar/huvud. Kom hem utan pyjamas. Och morsan hade inte lussebakat annu, sa inga lussekatter fanns det. Men jag prackade pa kollegorna en tronco di natale. De ater oftast det mesta och haller god min. Sa aven denna gang.
    Det var nagon som fragade om jag bor i Bracciano (jag hittar inte vem, nu, men det var nog intehemma). Jo, det gor jag. Innan bodde vi i Cerveteri en kortis. Inte sa tokigt, men kanske lite for mycket smastad for min del. Jag saknar att kunna handla klader utan glitter for overpris. Men jag har ju lart mig att kladesbutikerna har ar superdyra, sa jag aker till typ Parco Leonardo dar det finns lite att valja pa. Eller till Da Vinci dar det finns H&M.

Var nagon av er pa planet till Stockholm i torsdags? Sterling. Det var en svensk mamma dar med en liten tjej (tror jag att det var. Lite rosa och ganska unisex) pa kanske tva ar. Jag tyckte att det skrek svensk-utlandsmamma-som-hanger-pa-FL men eftersom S var hemma hos pappa hade jag ingen naturlig anledning att borja prata.

Nu har jag svamlat klart.
    Jo: Carla, jag tankte baka har nagon dag Har du bil?

• tusca

Skulle sta att svenska hem ar VARMA, inte barma. slinter visst pa tangenterna ...

• Carla82

tusca: Har också funderat över det där...här är ju husen överhuvudtaget inte gjorda för den här årstiden.

Har ju inte bil...eller rättare sagt har inte körkort (bil har vi ju) så då var det kört. Måste nog ta tag i det där. Bussen går ju helt fel. Annars skulle ju det kunna vara ett alternativ. Tåget kanske? Det går väl dit?

• tusca

Japp, taget gar hit. Tar ca 45 min fran Gemelli, 1 timme fran Valle Aurelia. Inte lysande, men det taget gar trots allt.

Appropa taget. Laste pa nyheterna igar att italienarna ar de i Europa som litar minst pa mezzi publici. Nae. Vilken overraskning... Nar jag bodde i Catania var det verkligen varst. Det fanns ingen tidtabell. Ens officiellt. Vi ringde och fragade. Svaret var typ att "Buss nr si och sa gar 3ggr i timmen, i teorin." Ja, sa fick man snallt stalla sig och vanta vid hallplatsen. Det hande ju att man fick vanta en timme, och sen kom tre (en tokfull och tva tomma) bussar pa raken. Effektivitet ar inte ett honnorsord pa Sicilien.

Svar på tråden Italien