• Mrs Simon

Italien

Var forsvann den andra traden?Jag statar en ny far alla oss som bor i Italien!

• Svar på tråden Italien
  • Carla82

Men med mindre saffran tappar det ju poängen...det är ju det som är gott. Ska bli intressant att se vad kollegan kommer fram till.

• intehemma

Tuntalisa: nej MYCKET saffran ska det vara! Finns inget värre än när man snålar med saffranet!!!

• intehemma

Carla: jag kommer nog inte till julbasaren, ingen har tid att följa med (= skjutsa) och jag pallar inte tråckla med i mezzi ensam med E. Sambon är bortrest.

Jag har en fråga till er mammor; hur gör ni med middagstid och läggningstid? Det verkar som att många ger barnen middag tidigare och lägger dem innan de vuxna äter. Jag tycker det verkar lite trist, middagen är ju en av de få stunder alla är tillsammans. Hur gör ni?

• Tuntalisa

intehemma: när min dotter var sa liten som din (ca 5 manader eller hur?) sa gav vi ju inte middag till henne. Vi hade bytt ut lunchen och efter det bytte vi merendan kl 16 (frukt och gröt). Sen drack hon mjölk innan hon lade sig (kl 20). Hon följde stenhart "äta var 4de timma"

Nu (14 manader) sa äter hon sa här:
    ca 8.00 mjölk, bröd, yogurt
    12.00 lunch (pasta/potatis/ris+kött/fisk+grönsaker)
    16.00 merenda (frukt)
    ca 18-18.30 middag (oftast gröt eller det vi äter)
    20.00 Latte

Fast nu var det ju inte det du fragade
    Vi kommer hem fran jobbet kl 18 sa det är ofta svart att hinna fa maten klar och äta alla tillsammans. Da ger vi Natalie gröt. Om vi har nagot färdiglagat (La tata lagar ibland mat som vi sedan värmer) eller som gar fort att tillaga (köttbullar, fiskpinnar...) sa försöker vi äta tillsammans. Natalie äter mycket bättre da! Nu när jag är gravid sa klarar jag nästan inte att vänta till efter 20 med att äta (hunger ger illamaende) sa ibland äter jag ocksa lite gröt med henne.

Det var vara rutiner Men som sagt, det tog ganska länge innan vi introducerade middag för hon var inte hungrig vid den tiden. Tror hon var ca 10-11 manader när vi började med middag.

• Carla82

Eftersom vi tidigare bodde alla tillsammans *huva* ja eller med svärföräldrarna...men svägerskan han knappt använt sitt eget hem på 7 år så...i alla fall så betydde det att man var tvungen att vänta på att alla var hemma så vi åt oftast 21-21.30 Jätte jättefel verkligen!!! Så länge kunde inte min son vänta (även om kusinerna snällt fick hålla minen) så han fick äta själv vid 19-tiden. Han gör fortfarande det...men nu äter jag och A också oftast vid den tiden så vi äter alla tillsammans. Så länge A inte jobbar övertid för då får lilla A äta på sin vanliga tid och vi äter senare. Däremot gå han inte och lägger sig direkt efter han har ätit...vi passar på att leka, bada o sånt efter.

• Carla82

tusca: Synd...får väl spara en lussebulle i frysen. Var tvungen att tina en påse igår för jag behövde platsen i frysen...och eh...de är slut nu.

intehemma: Som jag fattat det bor vi på var sin sida om Rom...annars hade vi säkert kunna plocka upp dig.

Jag hade en jättefin adventsljusstake hemma hos mamma...men vi kan inte hitta den...har vänt upp och ner på huset men hittar den inte. Får väl vara utan...eller köpa en på basaren imorrn. Men den är ju inte lika fin. Julstjärna har jag i alla fall och idag har jag köpt en julduk på marknaden.

Har köpt lite tillägg till min julgran...bara av en händelse råkar den bli "laziale" bianco e celeste... Tur att ingen är Romanista här hemma.

• Carla82

Just det...har för övrigt hittat salpeter om jag inte redan sagt det...så nu är det bara skinkan kvar att införskaffa.

• Tuntalisa

Oj vad ni jular!
    Jag skulle vilja pynta imorron och sätta upp stjärnor osv men vi far se hur det gar med det...

I kväll ska vi bort pa middag MED Natalie, vi far se hur det gar med det med Hon brukar ha barnvakt när vi ska bort med nu är vi bjudna till ett par med jämngammalt barn och hela poängen är da att Natalie följer med. Vi far se hur trött hon blir. Gar ju alltid till sängs vid 20.

Ingenting med bianco-celeste här inte. Allt ska helst ga i rosso-nero

• Carla82

Haha...bra för er att det är modernt med svarta julgranskulor i år då! Jag har faktiskt fått mina i julklapp för ett antal år sedan...de har mina favoritänglar på. Så det var inte ens gjort med flit. Nu måste jag gå o stryka. Ser ju ut som om jag sitter här hela dagarna...men jag tittar faktiskt in mellan aktiviteter. *dåliga samvetet som talar*

Svar på tråden Italien