Italien
Var forsvann den andra traden?Jag statar en ny far alla oss som bor i Italien!
Var forsvann den andra traden?Jag statar en ny far alla oss som bor i Italien!
Tuntalisa: Enda skillnaden jag kan se förutom chokladen för jag har gjort vanliga med russin är att jag hade 3 dl mjöl mindre...alltså 14 ca. Dessutom hade jag lite mer mjölk i och 2 ägg istället för kesellan (min egen modifikation). Självklart är de godast direkt från ugnen men även två dagar efter var mina bullar saftiga.
Patata: Kommer inte ihåg var jag köpte mina mörka russin...men det var nog Panorama...annars har jag också bara hittat ljusa...smaken är nog densamma men som sagt tjusningen förvinner lite. Andrea säger att istället för att ha två russin i varje bulle ska jag häva i en hel påse i degen nästa gång...han säger att det är en "fregatura" men bara två russin.
Är så van...i vår familj finns det de som inte äter russin och andra som älskar dem.
Patata: hur gammal är din dotter nu?
Fick oxa hem ljusa russin
Tänkte ha till glöggen sa det gör inte sa mycket.
Carla: Kanske det är just dessa ingresiensskillnader som spelar roll. Och saberor det säkert pa hur länge de jäser, hur mycker man knadar och hur länge de är i ugnen... Naja, jag blir nog aldrig expert sa sällan som jag bakar
Ja...extra mjöl och mindre vätska skulle ju vara ganska troligt att det kan vara. Mina jäste ungefär som det stod i receptet...kanske lite längre första jäsningen...tror ca en timma istället för 40min. Knådar gör jag så lite som möjligt efter att den jäst färdigt...lägger även till så lite mjöl som möjligt. I ugnen var de 7 min.
Just det...man måste vara extremt noga med att se till att degen inte står i drag...helst se till att inga fönster alls är öppna när man bakar. Var inte heller någon expert...men fick lite tips av en kock när jag vickade för henne i köket på ett dagis.
Hej hej.
Hmm Carla, skulle garna komma over och knycka en bulle. Men jag aker till Sverige i morgon, och nar jag kommer tillbaks maste maken ha bilen for att komma till jobbet. Bussen ar installd i december
Jag hittar nog ett satt anda ... Det finns ju helger och mezzi publici (oahahaha, scherzavo).
Lussebulletips: min mamma havdar bestamt att kesella gor susen mot torra bullar (saffranet ar visst boven i dramat). Har i Italy brukar jag halla i ricotta istallet, det ar nastan samma sak. mums.
Jag har också använt ricotta i lussebullarna, men tycker nog ändå att de klassiska är bäst. Jag lägger in dem i frysen om de inte ska ätas samma dag eftersom saffranet gör att de snabbt blir torra. Snåla med mjölet och var generös med smöret
Och blir de helt kassa kan man göra skorpor av dem! Det gjorde jag en gång när jag råkat "döda" jästen.
Carla: jag vet fortfarande inte om jag kommer till julbasaren, ska kolla med min svägerska om de har lust att åka dit. Men i så fall blir det troligen på eftermiddagen.
Tack för alla bulltips!
Det later som jag skulle kunna förbättra bullarna pa manga sätt.
Jag använde quark i stället för kesella. Ar det samma som ricotta???
Han som är laborant här pa mitt jobb (han som klagade över bullarna) har utbildat sig till panettiere-pasticciere (fast han jobbar ju inte som det längre) och nu ska han baka bullarna har han lovat. Intressant att se hur de blir
Han har aldrig bakat nagot och bjudit tidigare men jag skällde lite pa honom att han bara klagar pa allt alla andra bakar och aldrig bakar själv. Jag tror han tog at sig, för dagen efter ville han ha receptet
Konstigt att det inte finns verbet "baka" pa italienska. Jag ville säga till nagon att jag bakat (bullar) hela eftermiddagen men visste inte hur jag skulle säga. Ho fatto la torta/biscotti/pane etc funkar ju inte för ju bakade varken tarta, kakor eller bröd. Hur säger man???
Vilken tur att jag kikade här innan jag började med lussekatterna - massor av bra tips. Hade inte en aning om att det är saffranet som gör dem torra. Får nog ta baket på lördag när sambon kommit hem, svårt att baka med lilla damen på armen. Huvudsaken de är klara till 1:a advent
Ska leta reda på stjärnan och adventsljustaken med hade jag tänkt. Vet inte riktigt var de hamnade efter flytten...
Tuntalisa: Maddalena blir 3 månader idag
Tusca: Du skrev om pronto soccorso i Bracciano (har också dåliga erfarenheter därifrån, skulle inte åka dit igen) för ett tag sedan, bor du i Bracciano? Vi bodde en bit därifrån fram till i våras. Synd jag inte visste då att det fanns en annan svenska i närheten.
Jag funderade annars på om det funkar med mascarpone ist för kesella...men som sagt...ägg + lite mer vätska funkar också.
Jg säger bara ho fatto "lussebullar" sedan kan de stå där som fågelholkar...haha!
Inte mitt fel att de inte har något bra ord.
Carla: he, he, jo jag ska säga sa nästa gang...
Patata: Grattis Maddalena!!! Oh, vilken härlig tid! Jag tittar ofta tillbaka pa det jag filmat av Natalie (har filmat ganska mycket och skickar en film till sverige varje manad) och vad hon har förändrats!!! Och det pa bara ett ar! Vid 3 manader vill jag minnas att hon mest lag pa filten pa golvet eller satt i babysittern och ljudade lite. Langsamma rörelser. Nu är det helt annat
Bör man tillsätta lite mindre saffran da kanske???