Tyrell skrev 2007-12-03 12:30:04 följande:
Men nu har du hamnat bort från frågan. Att först hävda att du inte fått mer pengar och sedan visar det sig att du skulle kunna gå med i facket som du vill för dessa pengar. Man undrar om du avfärdar allt bara för att det kommer från fel parti?Skillnaden mellan (S) och Alliansen är att (S) tror att de som har det sämst är dömda att vara där för evigt, Alliansen tror att man kan ge dem förutsättningar att ta sig ur sin situation. Vilket är bäst att passivt bli matad eller att få hjälp att hitta maten? Det system som bygger på att pengar skall transporteras till människor med lägre ambition biter sig i längden i svansen. Motivationen att bidra och att själv försöka tjäna mer minskar i takt med att det man får tillbaks minskar. Om fler väljer att bli kvar i sin situation och betala mindre i skatt får vi mindre pengar över till dem som behöver pengarna.
Som jag redan nämnt är jag övertygad om en absolut majoritet av alla som är arbetslösa och därmed lever på bidrag söker aktivt efter arbete och att dem inte är nöjda med den lilla inkomst bidrag ger. Jag var själv arbetslös och fick socbidrag i två månader efter gymnasiet och det var absolut inget jag var stolt över, jag sökte jobb som en galning och var öppen för precis allt- och jag tror knappast att jag hade fått jobb snabbare för att jag blev utan bidrag. Och jag hade absolut aldrig nöjt mig med existensminimum från soc så länge det finns andra möjligheter att tillgå.
Och jag tror knappast att jag är något ensamt fenomen utan att nästan alla arbetslösa tänker på samma sätt.