Smulan8514 skrev 2007-12-15 19:45:57 följande:
Micke: Tror du allvarligt själv att staten skulle sänka skatten drastiskt bara för att de t.ex. tar bort en stor del av föräldraförsäkringen? Kanske sänker de en liten del men knappast så mycket att vi vanliga.. tja vi får väl ändå kalla oss låginkomsttagare kan spara undan några större summor för att själva finansiera att vara hemma med barnen. När de dessutom höjer på andra ställen ex. är ju den nya skatten på trafikförsäkringen så går det plus minus noll i alla fall. Den här sänkta skatten som skulle bli av har jag då inte sett något av, har den förändringen gått igenom än? Har hört att den gjort det men vi betalar fortfarande ut 34,15% i skatt som vanligt här när vi jobbar. Där har vi ju också en skillnad i landet. Vi här på Öland har en av de högsta kommunala skatterna + att de sker massvis för att spara på vård/skola osv. så vart går pengarna? Jo just det ja, kommunalrådet fick ju 25-30% i lönehöjning vilket var drygt 40 kronor/timme på en heltidslön. Jag fick 3 kronor extra för att ha slitet arslet av mig i ett pissigt vårdjobb, tack så hemskt mycket.. (Kom inte och säg att de har mer ansvar för vi i vården har knappast mindre ansvar när vi har hand om människoliv). Så nu blir det omskolning så kanske jag kan hoppas på att tjäna mer än jag gör nu!
Ja jag tror att skatterna skulle sänkas om vi ökade självfinansieringen. Så har skett med tex a-kassan.
Att kommunalskatten inte är sänkt innebär inte att du inte betalar mindre i skatt. Kika på skattetabell för förra året och jämför med i år. du hittar bägge på
www.skatteverket.se
Jobbar du så kommer du upptäcka att jobbavdraget har lett till att du betalar betydligt mindre i skatt.