• Anghammarad

Jävla Alliansen!!!!!!!!!!!

Det enda dem har som mål är att försämra för de svaga!!!!!!!! Nu så är ju sossarna mycket större, kan man inte göra något för att byta regering!!!!!!!??????? Dem borde inte få sitta kvar i regeringen när de har så få som röstar på dem!!!!!!!! Vad tycker ni????

• Svar på tråden Jävla Alliansen!!!!!!!!!!!
  • cDk3r

dellelgarin

Visst finns det papphattar. Men jag har aldrig varit ett fan av kollektiv bestraffning där den groteskt stora majoriteten av de som straffas är ärliga människor.

• dellelgarin
    cDk3r skrev 2007-12-14 16:12:07 följande:
    dellelgarin Visst finns det papphattar. Men jag har aldrig varit ett fan av kollektiv bestraffning där den groteskt stora majoriteten av de som straffas är ärliga människor.
    och jag tyckte det var tvärt om förut ALLA som jobbar skall ha det sämre för att andelen arbetslösa och sjukskrivna ökar .
  • dellelgarin
    cDk3r skrev 2007-12-14 16:12:07 följande:
    dellelgarin Visst finns det papphattar. Men jag har aldrig varit ett fan av kollektiv bestraffning där den groteskt stora majoriteten av de som straffas är ärliga människor.
    ingen bestraffning, istället för att höja skatten för dem så arbetar = mindre inkomst så sänker man bidragen för de som inte arbetar...vad är skillanden ? varför är det bara ett straff åt ena hållet??
  • Lilla Smilla

Menar du att man skulle vara en sämre förälder för att man är ung och inte har så mycket livserfarenhet? Vet inte vad du fått det ifrån! Och jag vet inte vad som är för ungt heller? När man är 25-30 år är man som mest fertil, och det kanske är naturens sätt att säga att man är bättre lämpad som föälder i den åldern, vad vet jag? Som jag ser det kan man vara utmärkt förälder vare sig man är 20 eller 40. Eller lika dålig. Det handlar inte om livserfarenhet, barnet skiter väl i om du jobbat, rest eller vad du nu gjort i 10-15 år innan barnet föddes, så länge du älskar det och tar hand om det på bästa sätt! Och jag har hellre en ung förälder som lever när jag är 30, än en gammal som hade livserfarenhet när jag föddes.

Och du har så rätt, sossar vill ju inte att folk jobbar. Helst ska alla ligga i soffan och leva på bidrag. *ironi*

el skåpet skrev 2007-12-14 14:24:02 följande:
    Lilla Smilla skrev 2007-12-14 13:21:47 följande: Problemet är nog snarare att det är helt omöjligt (för de allra flesta även om det börjar bättra sig) och skapa en buffert via sin lön. Sverige är ju lite unika genom att vi beskattar lön så extremt hårt, sossar gillar inte när folk arbetar. Sättet och bli rik i sverige går vanligen via att man äger sin bostad eller äger något annat som stiger. Kan man ändra detta sjuka system så att arbete inte straffas så hårt så hade det varit enklare och skapa sig en buffert.Att skaffa barn när man är för ung är enligt mig inget ideal. Det är viktigt för barnet att föräldrar har en del livserfarenhet.
    Stolt mamma till Julius
  • Alexiaa
    dellelgarin skrev 2007-12-14 16:25:16 följande:
    ingen bestraffning, istället för att höja skatten för dem så arbetar = mindre inkomst så sänker man bidragen för de som inte arbetar...vad är skillanden ? varför är det bara ett straff åt ena hållet??
    Fast en människa som är sjuk får ju sänkt ersättning i med dagens politik, det är människor som inte valt att bli sjuka.
    Det är rent förkastligt säger jag att man sänker deras ersättningar, de borde också kunna leva.

Personligen bryr jag mig inte för egen del vilken politik som förs i landet, inte just den ekonomiska iaf! Men talar om just andra...
  • Mia83
    Om man höjer skatterna på inkomst så underminerar man hela den politik som många av oss tror ska få fart på Sverige.
    Tanken är ju att det ska löna sig mer än tidigare att arbeta.
    Att man ska kunna påverka sin ekonomi till större del själv.
  • el skåpet

de som straffas är i första hand de som arbetar, beskattas ens alkohol så högt som arbete? det är ju de som arbetar som får betala så extremt mycket av sin inkomst till staten. är inte detta det värsta straffet?
  • Caspersmama

Jag skulle absolut inte skaffa barn i Sverige i alla fall om Fp sänks, tycker att det ligger på en rimlig nivå nu och skulle vi spara ihop till "en egen" föräldrapenningsbuffert så skulle det ta en evighet innan vi fått ihop något att kunna portionera ut månadsvis. Vet inte vad ni som tycker att man själv ska ansvara för sparande osv. har för löner egentligen?

Min sambos helt normala heltidslön skulle kanske täcka boende & mat ungefär men då har han inte råd att köra till jobbet. Vad ska vi isåfall leva på utöver det? Hur ska vi då betala försäkringar, drivmedel, om något går sönder osv? Det är ju där Fp kommer in och täcker upp vårat så kallade övriga utgifter. Detta går även till sparande under mammaledighet.

Ska tillägga då också att vi fick vårt hus relatvit billigt (800000 så boendekostnaderna är inte skyhöga som de annars ofta är här. Hade fonder/aktier på runt 100 papp som vi hade tänkt lägga på att dryga ut föräldrapenningen med eller skippa att ta ut dagar delvis men så blev huset fuktskadat så då rök dem pengarna och då var det en väldig tur att Fp kunde backa upp oss.

Poängen är alltså att även om man har sparat så är det ju inte säkert att pengarna kan gå till just det man ämnade dem för och med de hyfsat usla löner som är i Sverige kombinerat med relativt hög skatt så hade det varit omöjligt att klara oss på bara en lön, ska vi då inte få skaffa barn? Som jag även sagt innan så känns det ju inte särskilt aktuellt att skaffa barn om man bara ska lämpa iväg dem i tidig ålder. Absolut tidigast när barn är 1 år gammalt skulle jag lämna.

Eller kanske vi skulle väntat 5-8 år till innan vi investerat ihop den summan igen och chansat på att inga nya oförutsedda kostande dyker upp? Vi har löst det så att jag varit ute och jobbat lite och bett släktingar vara barnvakt men då har vi enorm tur att nästa hela vår släkt bor i närheten, det är inte många som har det så idag.

Tror inte alls det är någon större idé att börja gräva i föräldrapenningen alls, i alla fall inte minska antalet dagar, möjligtvis sänka ersättningen en liten liten liten aning.

• Micke

smulan: med mindre utgifter för staten så blir det även lägre skatter.

Svar på tråden Jävla Alliansen!!!!!!!!!!!