• Anghammarad

Jävla Alliansen!!!!!!!!!!!

Det enda dem har som mål är att försämra för de svaga!!!!!!!! Nu så är ju sossarna mycket större, kan man inte göra något för att byta regering!!!!!!!??????? Dem borde inte få sitta kvar i regeringen när de har så få som röstar på dem!!!!!!!! Vad tycker ni????

• Svar på tråden Jävla Alliansen!!!!!!!!!!!
  • Björkeli

Hmm, tycker inte att inlägget eller åsikten känns så seriös i TS. Snarare som en reaktion över att läst en löpsedel.

Nä, jag är inte blå och kommer nog aldrig bli. Däremot har min nya kunskap inom förvaltning och offentlig sektor fått mig att inse VARFÖR det är drastiska åtgärder som behövs. Vår off sektor har krisat rejält och har fortfarande en del problem att bemöta/lösa.

För mig är det självklart att vi ska fortsätta att ha ett välfärdssamhälle som är till för alla, där alla kan överleva ekonomiskt. Men det går inte att bortse från att vi behöver göra något mot att resurserna är få och försvinner.

Men jag vänder mig emot de åtgärder som Alliansen har gjort. Det finns andra sätt att klara av den problematiken som finns utan att som första steg sänka SGI och A-kassa.

• greger

Det är tråkigt att många har en sådan dålig människosyn. Det känns som om vissa väderar människor utifrån utbildning och arbete. Man kan ju bara fråga sig under vilken politisk ledning som har gjort Sverige till ett välmående land? Är det verkligen alliansen, eller moderaterna för att vara ärliga?! (Alliansen är bara ett nytt namn för moderaterna). Utan arbetarklassen hade Sverige inte vait ett skit idag, så varför hacka på de som verkligen gör något för landet? Skulle alla vara välutbildade och vara fina i kanten, vem skulle då se till att allt flyter på? Att tro på fullaste allvar att alla föds med samma förutsättningar för att kunna skaffa sig en bra utbildning och ett bra jobb har uppenbarligen en skev verklighetsuppfattning. Men det är klart att det är lätt att se ner på andra om man föds med silversked i munnen och en plats i styrelsen. Att tro det värsta hos andra, bara på grund av utbildning, skrämmer verkligen mig. Värden som soldaritet och moral verkar ha suddats ut totalt under den sittande regeringen. Varför ska man bry sig om sjuka och arbetslösa? Mottot verkar vara: sparka på den som redan ligger. Men är det den världen man vill ha, så är steget inte så långt till USA... Men är det den utvecklingen man vill ha så...

• Mrs A
    greger skrev 2007-11-30 21:02:36 följande:
    Utan arbetarklassen hade Sverige inte vait ett skit idag, så varför hacka på de som verkligen gör något för landet? Skulle alla vara välutbildade och vara fina i kanten, vem skulle då se till att allt flyter på?
    Som jag skrev ovan, utan företagen så skulle Sverige inte vara något alls eftersom vi då inte skulle ha några skattepengar att leva av.

Jag föddes verkligen inte med någon silversked i kanten. Många sossar har dessvärre svårt att förstå att inte alla blåa är det. En del har kämpat hårt i 10-tals år för att nå dit man vill.

Visst är det väl lättare om man är född i en rik familj. Men riktigt så enkelt är det inte; alla som är rika idag föddes inte rika. Jättemånga har kämpat hårt och länge och det går faktiskt.

Naturligtvis behövs alla människor i ett samhälle, men vänstermänniskor drar alltför lätt "blåa" över en kam och tror att alla är rika och snåla. Märkligt.
  • Mrs A

Mrs A skrev 2007-12-01 00:31:21 följande:

S
    Jag föddes verkligen inte med någon silversked i kanten.
    Sorry, i MUNNEN menade jag ju såklart!
  • greger

Visst är det en viss generalisering, precis som att de som är arbetslösa inte vill jobba och de sjuka inte orkar gå tillbaka till arbetet. Sen tror inte heller jag att alla moderater föds in i sociteten, och jag missunnar inte någon som kämpar hårt och når långt. Men bor man i ett samhälle så tycker jag att man ska känna för sina medmänniskor. De förutsättningar vi har idag har inte kommit fram av en slump utan byggts upp av människor. Men när man själv har nått "toppen" så glömmer man lätt bort det. Ingen vore något idag om inte våra förfäder byggt det samhälle vi har idag och för att kommande generationer ska få det lika bra som oss krävs att alla gör en insats för att hjälpa andra. Vill man ha ett tävlingsinriktat samhälle där alla människor sköter sitt och skiter i andra? Kan man inte hjälpa dem som inte själva haft förutsättningar för att lyckas?

• Hertha

Jag kan visst ha medkänsla för de som inte lyckats i samhället, särskilt med tanke på min erfarenhet av tomma kylskåp, avstängda telefoner och hot om avstängning av el.

Det jag vägrar känna däremot, till en del mindre lottades förtret är skuld över att jag har det bättre än dem.

Denna Jantelag i Sverige kan göra mig tokig, och attityden från många att det bara är samhällets skyldighet att se till att alla får en bra och ljus framtid.

• cDk3r

Pinsamt att det var fler dumma högerväljare som gick på Cohibas "Jag vet, nu ska jag vara nyskapande, göra något som ingen annan gjort! Jag skapar en TS där jag låtsas vara en korkad vänsterväljare!" än vad det var korkade vänsterväljare som hakade på hans ts.

Orginellt cohiba, verkligen.. ;)

• Anghammarad
    cDk3r skrev 2007-12-01 09:10:36 följande:
    Pinsamt att det var fler dumma högerväljare som gick på Cohibas "Jag vet, nu ska jag vara nyskapande, göra något som ingen annan gjort! Jag skapar en TS där jag låtsas vara en korkad vänsterväljare!" än vad det var korkade vänsterväljare som hakade på hans ts.Orginellt cohiba, verkligen.. ;)
    Intressant cDk3r att just du tror dig ha förstått meningen med denna tråd. Tyvärr har som du, som så ofta, helt fel.
  • Lilla Smilla

Så du tror på allvar att alla som läser på högskolan och sliter hårt, får högavlönade jobb? Vilken fantasivärld lever du i? Både jag och min sambo har läst flera år på högskolan (nej, inte enstaka kurser om meningslösa saker) men jag har trots det inget jobb och min sambo "tvingas" jobba inom fel område. När vi började högskolan valde vi program som det sas finnas en framtid av jobb inom, när vi var klara fanns det inga jobb.

Jag är inte alls avundsjuk på folk som kämpar sig uppåt i karriären. Inte det minsta! Vad har jag att vara bitter på? Kämpar man är man värd belöningen! En man i min närhet började på "golvet" i ett företag och arbetade upp sig och sitter nu på en chefsposition inom samma företag. Men trots att han tjänar runt 40 000kr i månaden röstar han vänster. Varför? Jo, han tror på att hjälpa människor och tycker inte att man ska glömma av varifrån man kommer. Han har varit med om tunga år rent ekonomiskt och vet hur det är att vara där. Det är rent vansinne att dra in på en arbetslös ersättning. Det är inte motiverande att inte ha pengar, snarare deprimerande.

Trots högskoleutbildning har jag varit arbetslös i långa perioder. Men jag har inte bara legat hemma i soffan och tyckt att det varit skönt, så som de flesta borgare verkar tro om oss arbetslösa. Jag vikarierade på skolor, dagis, fritids mm och fick ihop nästan en heltidslön vissa månader samtidigt som jag sökte jobb inom min sektor. Men det var långt ifrån min utbildning att byta bajsblöjor och torka snoriga näsor. Men visst kan jag tycka att de få som inte ens försöker jobba ska sättas i arbete och om de inte går med på det, så ska de inte heller få a-kassa. Men jag som verkligen försökt att få jobb inom rätt sektor, och vikarierat under tiden, jag ska inte straffas.

Och nej, alla har inte samma förutsättningar. Menar du på fullaste allvar att en person i som går på skola i Rinkeby har samma förutsättning som en som gått på Sigtuna? Det tror inte jag.

Tycker faktiskt att det är löjligt att påstå att alla ska utbilda sig inom universitet eller högskola. Man ska kunna få ett jobb för det. Företagen kan ju försöka fungera utan arbetare. Företagen skulle inte klara sig länge om alla ville vara chefer och ingen ville göra grovjobbet.

Att påstå att "vänstermänniskor drar alltför lätt "blåa" över en kam och tror att alla är rika och snåla" är samma sak som att påstå att arbetslösa och sjuka bara är lata och outbildade. Generalisering som generalisering.

Mrs A skrev 2007-11-30 19:34:19 följande:
    Precis. Vill man bli höginkomsttagare så är det bara att plugga och slita som ett djur. Alla har ett fritt val när man väljer till gymnasiet och sedan till högskola/universitet. Det är samma skolor för alla, samma intagningar för alla, så det spelar ingen roll vilken bakgrund man har. Toppen! Jag blir så trött när folk är avundsjuka och retar sig på folk som har lyckats i livet och tjänar mkt pengar. Jag känner många akademiker som kommer från familjer där föräldrarna levt på a-kassa eller lågt betalda jobb, men som ändå lyckats jättebra med sina studier och att sedan få jobb. Däremot har jag också sett (i min egen familj och släkt) låginkomstföräldrar som snackar skit om skolan till sina barn och inte uppmuntrar dem att plugga vidare. Det är DEM vi ska hacka på, inte på dem som vuxit upp och gjort sig en bra karriär.Var inte bitter på dem som lyckats, gör något åt din egen framtid istället. I Sverige har alla ett val!!
    Stolt mamma till Julius
  • Jan H

Någon skrev att "alla i Sverige har ett val", jo det vore väl drömmen. Men si, du kan inte välja fritt om du inte är kärnfrisk. Har du någon form av sjukdom som är kronisk, så glöm allt vad sjukförsäkringar heter. Föds du med allergi, diabetes eller liknande då är du körd.

Blir du sjuk eller arbetslös måste du kunna leva och äta, fastän du inte studerat vid universitet. Skräcken som de flesta känner för att bli arbetslös blir bara värre om man inga pengar har. Man kan faktiskt bli sjuk av det.

Att sitta i riksdagen och oja sig över att några fuskar är lätt. De vet inte vad de pratar om. Med den lönen, fri tand och läkarvård kan man ju höja rösten lite. Lyckas de dessutom klamra sig fast tillräckligt länge så är de tryggade livet ut.

Alla som ska sitta i ledande ställning skulle tvingas att jobba minst 5 år på samma villkor som kassörskan, städerskan, hemtjänsten o liknande. Då vet de vad de pratar om när de vill spara, kanske. Det blir inte så mycket över när allt är betalt.

När de så generöst vill sänka skatten för alla, speciellt de lågavlönade, glömmer de att berätta hur mycket de själva tjänar på det. Det finns de som får lika mycket o mer i sänkning av skatten som en lågavlönad tjänar i månaden.

När det sedan uppdagas hur mycket de själva fifflat då blir de bara lite generade. Tänk att de inte lyckas hitta en enda att sitta i regeringen utan att de fifflat. Mycket av det är väl inget att skrika högt om, men dessa fifflare har mage att trampa på de som inget har...

Det är inte fult att tjäna pengar och bli rik. Tycker det är kul när människor lyckas. Fast man måste har klart för sig att alla har inte de förutsättningarna, men de är inte mindre värda för det.

Att tro på dessa makthavare när de säger att de vill skapa full sysselsättnig är skrattretande. Vill de verkligen det... knappast, då skulle landet gå under.

Alla kan inte välja hur de vill inte i Sverige

Svar på tråden Jävla Alliansen!!!!!!!!!!!