Du kanske tänker på andra, men inte på de som mest behöver det. Det är en fruktansvärt tråkig inställning att tro att människor som har bidrag är latmaskar. Som tobiq sa, de som lever på bidrag för "skojs skull" bryr sig nog inte om det sänks. Det är de som behöver bidragen som blir upprörda och uppgivna och drabbas hårt. Tycker istället att man kan ta ifrån högavlönade barnbidraget och så, så tjänar man in en hel del på det. För som ni säger själva, de som inte behöver bidragen ska inte heller få dem. Men det skulle förmodligen få gå med på.
Och det där jobbavdraget som skulle ge så mycket mer i plånboken, ger ju bara mer i plånboken för de som redan har mycket. För oss slukas det upp av höjd a-kassa och fackavgifter. Jag betalar mycket mer till fack och a-kassa nu när jag är hemma och är föräldraledig än förra våren då jag arbetade heltid. Helt sjukt.
Och att sänkt ersättning som skulle göra att folk sätts i arbete, det låter ju jättebra eftersom det borde betyda att folk får mer att leva för. Men i verkligheten är det nog snarare så att företagen kan utnyttja folk till max och säga att de får ett jobb (som de ju inte får tacka nej till) med en riktigt usel lön. (Jag har själv blivit erbjuden jobb två gånger med en lön på 14000kr/mån för ett heltidsjobb på kontor. Fanns inget utrymme för diskussion ens.) Och det lever ju företagen gott på, och kan anställa fler. Och Alliansen jublar. Det ser ju bra ut på pappret att ha låg arbetslöshet! Men ute i samhället ökar klyftorna mellan rik och fattig.
Meli skrev 2007-12-02 15:20:31 följande:
tobiqFASt jag rösta blått just för att jag tänker på andra. Och mig själv med s klart....Med fortsatt röd regering, där färre och färre jobbar, där det lönar sig dåligt att jobba, där företagen flyttar utomlands eftersom de inte kan överleva i Sverige, i ett sådant samhälle tar bidragen snart slut, och då är det ingen som får det, varken latmaskar, eller de som verkligen behöver dem.