Inlägg från: Full av förhoppning |Visa alla inlägg
  • Full av förhoppning

Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten

Det är frun till en kille vi känner genom styrelsen i vår förra bostadsrättsförening, En tjej på min kompis jobb som jag träffat några gånger samt en i min föräldragrupp.. förutom alla jag läst och hört om. Så bekanta.. ja absolut!

• Full av förhoppning
    Sophia skrev 2007-12-05 12:38:45 följande:
    TS! Oroa dig inte!Jag blev som du, jätteorolig när jag fick höra att jag hade hög koncentration av GBS i urinen och har haft sen ganska tidig graviditet. Jag har ätit flera kurer Kåvepenin och Cefamox om vartannat för att hålla nere bacillerna, så att mina sammandragningar skulle minska. Jag fick nämligen oerhört mycket sammandragningar redan i tidig graviditet och detta trodde de berodde på GBS.Nu med bara ett par veckor kvar till BF så behöver jag inte äta mer penicillin, och så ska jag få antibiotikadropp vid förlossningen, så det ska vara helt lugnt allting.Jag vet hur man oroar sig, jag blev helt knäckt i början men nu har jag "lärt mig leva med det" och jag är övertygad om att detta ska gå bra.Bara jag får mitt dropp vid förlossningen så att bebin inte blir smittad.Stor kram och lycka till!!
    Tack! Det är skönt med solskenshistorier! Hoppas bara att de fortsätter kolla och behandla mig, så blir jag nog också lugnare........ tror jag
  • Full av förhoppning
    Krodan skrev 2007-12-05 14:24:06 följande:
    Hmm jag tror jag backar för det kan vara så at jag blivit bra bemött då istället. För det jag menar är självklart att du ska få vård och med din historia är det skandaö att du inte får bättre bemötande nu. Det jag menar är att vanliga friska kvinnor kanske inte ska tvinga till sig en urinodling för varje bm besök bara för att gbs existerar (fast de själva inte har symptom). Jag vart sjukskriven för sammandragningarna och hotande förtidsbörd osv och hon var ju en av få som blev sjuk och visst var det skrämmande hon bara försvann och när jag frågade om hon skulle överleva så visste de inte. Det jag menar är att det finns ju vissa som blir hysteriska för nåt som de kanske inte behöver vara hysteriska för, men självklart ska de som ligger i riskzonen få all hjälp de behöver.  
    TACK! det är det som är min poäng sedan starten Däremot tror jag nog att man borde kolla alla gravida kvinnor 1-2 ggr under graviditeten.

Och följa upp de som har bakterierna.
  • Full av förhoppning

ALLA har bakterien i sin ändtarm och 30 % av alla gravida kvinnor har det någon gång under sin graviditet. JA barnet KAN bli smittat innan förlossningen men det är ovanligt. Man behandlar endast GBS om det ger symptom som urinvägsinfektion, sammandragningar, för tidig vattenavgång eller hotande förtidsbörd, och så Antibiotika vid förlossningen.

Man kan ha det på livmodertappen och livmoderhalsen och det kan vara så kraftigt att man har det i urinen som jag har. Jag får INTE bada på badhus etc fick jag reda på idag!!!

Ja det kan vara sexuellt överförbart men kan också lika gärna ha blivit överfört från din mamma vid förlossningen av dig. Det är det som kan hända om man inte får behandling vid förlossningen. Vissa blir sjuka vid smittan och andra inte.

• Full av förhoppning

Jag har fått reda på att gbs finns naturligt i tarmfloran hos ALLA och det är absolut inget farligt för någonting utan som sagt en NATURLIG del av TARMFLORAN. Det är när det finns i Slidan som det KAN bli farligt när man är gravid och endast då. och då är det ca 30 % av alla gravida kvinnor som har det men endast 1 % av dem blir på något sätt påverkade.

Jag säger inte att jag har rätt.... jag säger vad jag fått för uppgifter. Och om alla har det i tarmfloran, kvinnor som män, vad spelar det för roll? Där är den ju ingen fara utan samma som att alla har en ändtarm.
    Däremot antar jag att man kan smitta genom oförsiktigt analsex etc...
    eller så har man fått det av sin mamma vid förlossningen.

Att man inte får bada är för att man inte får bada när man har någon form av bakterier i underlivet. Antar att det är för infektinosrisken. Tänk på hur många bakterier det finns i vattnet på ett allmänt badhus. Fick STRIKTA order om detta av min barnmorska.

Lycka till

• Full av förhoppning

Men det står att man inte får ge Furadantin i närheten av förlossningen.... så jag trodde inte att de gjorde det.
    Furadantinen har inte hjälpt på mig, jag känner att det är kvar.
    Det svider fortfarande som fanken när jag kissar Och jag får inte lämna urinprov förrän den 17:e och får inte svar förrän den 20:e tidigast. Sen går barnmorskan på semester.
    SUCK!!

• Full av förhoppning

Jag var inne och lämnade nytt urinprov idag efter min kur med Furadantin, och det märks tydligt att min barnmorska är irriterad på mig och tycker att jag är löjlig, nojjig och jobbig. Blir så ledsen när jag inte blir tagen på allvar.... det är faktiskt min bebis det handlar om och det är väl för sjutton inte så konstigt att man är rädd med fem missfall bakom sig och att jag dessutom inte trodde att Isabelle levde när hon kom ut.
    VARFÖR tar de inte det på allvar???

Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten