• mamma till Viktor och William

Mina goa vänner!

Det är nu ungefär 2 år sedan de första av oss träffades, väntade barn och pratade konstant om våra små kärlekar. Allt eftersom har nya ansikten kommit till och numera är vi ett härligt sammansvetsat gäng som surrar om det mesta i livet!

VÄLKOMMEN HIT!

Länk till TRÄFFTRÅDEN www.familjeliv.se/Forum-11-265/m27822698.html

Länk till RECEPTTRÅDEN www.familjeliv.se/Forum-11-265/m26183077.html
    Älskade unge!
  • Svar på tråden Mina goa vänner!
  • Alice i Umeå

Jo, det är hitta nemo. Hon är ju helt galen i den. Håller också på att plocka ihop och sen ska jag försöka damsuga och torka golven. Ikväll ska vi umgås med några grannar som har en kille som fyllde 1 i januari och i morgon kommer Peters föräldrar hit. Peter är ledig i morgon, skönt. 2 veckor sen sist vi var lediga på samma dag och då var vi på Ikea.

Alice 051230 och skruttan BF 080426
  • Alice i Umeå

Förresten, grattis till löneökningen!! Det var ju inte illa. Vi fick ju nytt schema för några veckor sedan och det var lite dumt. Det var mindre kvällstimmar på det schemat och det gör ju mindre pengar naturligtvis. Vi jobbar lika många timmar men fler dagtimmar. Och eftersom det är det som gäller nu när jag går på havandeskap så är det den inkomsten jag måste räkna på. Hade vi inte bytt schema hade jag fått mer i föräldrapenning. Men det är ju ändå bra mycket bättre än vad jag hade med Alice, senaste 2 åren har vi fått upp lönen en del och eftersom jag har jobbat heltid i ett år så får jag ju ändå öka. Vi har ju ingen fast månadslön, vi har bara timlön så det kan ju diffa ganska ordentligt mellan månaderna, beror på hur många söndagar man haft så jag har faktiskt ingen aning vad vi har i månaden.

• mysia

Agneta: tack. ja,det känns så skönt att få mer pengar. Visseligen klarade vi oss förut oxå, men nu har man ju en större chans att lägga undan lite pengar. Helt sjukt egentligen hur stor skillnad det är mellan att jobba dag och kväll(lönemässigt alltså) Jag får ut kring 9000 efter skatt på mina 50 %, det tycker jag är helt sjukt mycket. men lite ska man ju ha för att man jobbar dumma tider.
    Förstår att det känns tråkigt att du får mindre föräldrapeng. Men härligt ändå att lönerna har gått upp sen du var mammaledig sist.
    Men varför har ni ingen fast månadslön?
    Härligt med en ledig helg tillsammans. Vi har våran gemensamma helg nästa vecka. Blir förmodligen stugan då om vi kan ordna att få det upplogat där tills dess. Ska bli så skönt. Tända en brasa och kura ihop sig under en filt.

Tindra kom gående och sa "pony" Så jag gick och skulle sätta på den filmen(my little pony) Nalle phu filmen låg i dvd:n, och då ångrade hon sig helt plötsligt, Nej, mamma, phu. Vill du se nalle phu istället?. Ja,sa hon då. Så roligt att man kan börja komunicera så mycket och verkligen förstå varandra.

Älskar mitt lillgull Tindra
  • Alice i Umeå

Det är ingen som har fast månadslön hos oss, vi har stämpelklocka och så får man lön efter det. Satt just och räknade på min årslön och delar man den på 12 månader så ligger jag runt 22 900 före skatt. Men som sagt, då är det mer vissa månader och mindre vissa månader, beroende på hur många söndagar man haft under månaden och hur många kvällsveckor.  

• mysia
    Alice i Umeå skrev 2008-02-22 10:47:12 följande:
    Det är ingen som har fast månadslön hos oss, vi har stämpelklocka och så får man lön efter det. Satt just och räknade på min årslön och delar man den på 12 månader så ligger jag runt 22 900 före skatt. Men som sagt, då är det mer vissa månader och mindre vissa månader, beroende på hur många söndagar man haft under månaden och hur många kvällsveckor.  
    Ok,då förstår jag. Men det är ju bra lön, tycker jag iallafall. Fast tiderna är kanske inte alltid så roliga, för det är väl natt ibland oxå va?

Usch så mycket saker man samlar på sig. Har hållt på och plockat undan hur länge som helst nu. Massa reklam, leksaker överallt. Ja,du vet hur det är.
    Ska strax gå ner till tvättstugan igen. Vi har samlat på oss massa tvätt, ingen har haft tid att tvätta här på ett tag. Är så less på att behöva göra allt här hemma. Men gör jag det inte, så blir det inte gjort.
    Vissa kvällar när jag kommer hem från jobbet är det odiskat och en gång stod tallrikarna fortfarande kvar på bordet. Man kan bli tokig för mindre.
  • Alice i Umeå

Jag skulle också bli galen om tallrikarna stog kvar, Peter är inte så duktig på att ta egna intiativ men säger jag att nu ska vi städa, då gör vi det tillsammans. Nu har han faktiskt fått slita hund när jag varit gravid. Vi jobbar ju 100 % båda två men han har fått göra väldigt mycket här hemma, jag har inte orkat helt enkelt. Ingen av oss trivs när det är för stökigt.

• mysia

Önskar att patrik oxå kunde hjälpa till mer här hemma. han skyller på att han kommer hem så sent. men vad spelar det för roll. jag kommer hem ännu senare och kan börja plocka direkt  jag kommer hem.

Tindra har blivit tokig tror jag. Vi har en helkroppspegel och hon stod nyss framför den och skrek sluta och bankade på den.

Nu blir lunch.

• litetknyte

Hej hopp!

Vinga fick inskolas på fm idag också, då de andra i hennes grupp fått plats på dagis i Obbola. Så vi har varit där idag också, och det gick bra idag med, men hon är maaaaammig (och paaaaappig - N hann vara med idag) naaaanting. Ska ha stenkoll på oss och ha oss med hela tiden. Jag klurar på om hon blir som bortskämd för att vi finns tillhands? Hon är väldans "rädd" för de andra barnen och drar sig undan till egna ställen att leka på... Det går kanske över med tiden? Vad tror ni??

Anna - ajaj, det lät inte alls skönt. Tur ni tar bil hem då.

Älskar min lilla Vinge-ling
  • Alice i Umeå

Annica: Ja, Peter är ju hemma lika sent. Men då går man ju kanske och lägger sig senare också än de som börjar jobba kl 7. Vi lägger ju oftast Alice kl 20:00 och tycker oftast att vi hinner ganska mycket efter det. Oftast när jag vill se något på tv så börjar det 21 så då har man en timme på sig och är man då två så hinner man ganska mycket.

Camilla: Hon vänjer sig nog, klart om hon är van att bara vara hemma med dig så blir det ju lite mer omställning. Men det verkar ju ändå som att hon tinar upp efter en stund, tänkte de gånger vi träffats några stycken. Men vissa barn trivs med att leka själv också, och det är ju ingen nackdel. Ibland kan jag tycka att Alice var duktigare på att leka själv och att man inte behövde roa henne lika mycket som jag måste göra nu. Hon är ju van att på dagis är det full fart mest hela tiden och det finns alltid någon att leka med. 

• Alice i Umeå

Tänkte höra om det är någon som har några gravid tröjor/toppar att låna ut?? Är så jäkla less på de stackars plaggen jag har som jag använder konstant. Och det känns så jäkla bortkastat att gå ut och handla när jag bara har 2 månader kvar. Och när jag var på stan hittade jag inget jag ens ville ha. Håller på att bli galen!!!

Svar på tråden Mina goa vänner!