• Applemum

För oss med barn som inte sover!!!

När man är förbi av trötthet efter att inte sovit mer än ett par timmar i streck dag efter dag... UHÄÄ!!! Har skrivit i trådar bett om tips och stöd men knäcks ännu mer av inägg från mammor som inte har barn med SÖMNPROBLEM.

Här kan vi stötta varandra ge varandra tips och på riktigt fundera (vågar inte dkriva diskutera) över sovmetoder. Eller varför inte bara ge varandra omtanke...

I detta kaos av trötthet kan minsta lilla bagatell få mig att storgråta... Inte minst när min son gör det.

Detta postas tio i sex efter tre vakna timmar i rad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-04 10:30:57:
    Här är listan för oss med barn som inte sover...
    Natthjältarna *listan*
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m28433157.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-08 21:00:34:
    VÄLKOMMEN att skriva upp dig på listan. där kan du också se vilka åldrar som är representerade i tråden...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-14 13:35
    fortsättningstråd
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m30694736.html

• Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!
  • Pysseltjejen

Mamasnest: Ja, du ser.....det är bara att åka, man kan inte sluta leva "bara för detta" med sömnstrulet.

• Fusion
    Pysseltjejen skrev 2008-01-04 12:55:19 följande:
    Fusion: Skönt att se att en kille är involverad i nätterna (usch, jag är butter på min gubbe idag, ni får ursäkta) och att lilleman acceptera detta.men vad gör du när han vaknar, bär du han, sitter med honom eller ramsa, ge välling? Hur gör ni? (det kanske står tidigare i tråden, men jag är ganska ny här så jag inet hunnit läsa hela tråden än)
    Till att börja med får han lite mat om han inte skriker för full hals för du ska han hänga som än säck potatis på min vänstra axel..

sjunga gör jag inte då jag med all säkerhet skulle skrämma honom till att skrika ännu mer..

men har han väl fått i sig lite mat och lugnat ner sig så ligger vi på golvet och jollrar lite tillsammans och efter ett tag försöker jag lägga honom i sängen igen..
  • Mamasnest

Pysseltjejen: Så fort jag slutade amma mellantjejen till sömns så delade vi lika. Sambon tar nu 2-åringen om hon vaknar på natten och jag tar lillan. Sover jag dåligt tar sambon båda barnen på morgonen.
    Jag och sambon har olika sömnbehov och har utformat ett schema efter det. Jag har inget emot att springa upp och ner på nätterna bara jag får sova ut på morgonen. Sambon klarar inte lika bra av att vara uppe på nätterna men har inget emot att gå upp tidigt på morgonen. Perfekt!
    Kanske du och din sambo kan prata igenom det och hitta en liknande lösning som passar er?!

Trebarnsmamma på heltid
  • Pasadena

Hörde nånstans att när man ammar så gör hormonet att man klarar av upphackade nätter mycket bättre. Ammar man inte kan det vara direkt farligt att inte få någon sömn. HJÄLP säger jag bara, jag som hade tänkt sluta amma snart.

• Mamasnest
    Pasadena skrev 2008-01-04 13:03:02 följande:
    Hörde nånstans att när man ammar så gör hormonet att man klarar av upphackade nätter mycket bättre. Ammar man inte kan det vara direkt farligt att inte få någon sömn. HJÄLP säger jag bara, jag som hade tänkt sluta amma snart.
     Sluta amma??? Du är bra modig du med hör jag. Det är ju sista utvägen när inget annat funkar, jag vågar INTE sluta med det.
    Trebarnsmamma på heltid
  • Pysseltjejen

Fusion: haha, nä jag är ingen sångfågel jag heller, våran kille skulle nog gapflabba om mamma började sjunga

Mamasnest: Jo, jag kan säga när nästa är född, senast då kommer jag sparka han ur sängen och då får han ta detta varken han orkar eller ej. Nä, jag har nog varit för snäll och själv tagit på mig nättera hela tiden för eftersom jag ändå är hemma och gubben har ganska krävande jobb. Men nu, nästan 2 år senare, så har jag fått nog av att vara snäll för jag orkar inet längre.

Jo, han atr ju också morgonen när han är ledig så lite "credit" ska han väl ha

• Pasadena

Nej jag ska nog amma ett tag till tror jag

• Mamasnest
    Pasadena skrev 2008-01-04 13:07:13 följande:
    Nej jag ska nog amma ett tag till tror jag
    Skrämde jag dig?
    Trebarnsmamma på heltid
  • snömamma

Känner så med er alla på denna tråden. Har tyvärr inte haft möjlighet att läsa alla inlägg, men känner igen vår situation så väl i de inlägg jag har läst.Vi testade allt med rutiner, metoder och gud vet vad. Våra tvillingkillar sov inte en natt förrän de var 20 månader. Då var jag på gränsen att bryta ihop. Folk rekommenderade att vi kanske skulle testa sömnmedel bara för att få sova en natt i alla fall, men det tog emot att testa detta. Vet inte om någon nämnt osteopati tidigare i tråden, men om inte så är det vad vi testade. En mamma vi känner tipsade oss om att gå till en osteopat (Kraniell osteopati). Just då kände jag att jag var villig att testa allt. Som det ser ut nu (gjorde första behandlingen i början av december)så har killarna sovit från 19 - 06.30 alla nätter utom 2. Alla kanske inte är så villiga till altenativa behandlingsmetoder men för oss har det varit ovärderligt.
    Tänker på er alla och hoppas verkligen att ni får sova snart!

• Applemum

Mamasnerst
    Amsterdam mmmm I like... Favvostad även för mig. Fem vändor har det blivit till A men många gånger bara på genomresa... barcelona har oxå hunnits med men då INTE fokus på att sova ! Min 97a; Majken körde jag 5MM m som fungerade efter bara ngn vecka... Nu e hon som din kille, en sjusovare, har ställt in min monsterväckarklocka men inte ens den funkar?!

Hur gör vi...
    Vi började m 5MM m Hjalmar eftersom den funkade finfint för att lära han somna på kvällen när han var 10 mån och funkade med Majken (idag 10 år) men 5MM gick käpprätt åt h-e den här gången. Grannen dunkade i väggen efter bara ett par nätter, jag blev sittandes vaggande Hjalmar i famnen ett par HELA nätter och läste sen in mig på SHN (Anna Wahlgren). har börjat m omega 3. (tips från tråden) försöker vara ute minst en timme m mycket rörelse, dragit ner sockerintaget o "ramsar" om natten, lyfter inte upp utan tröstar å nattar om m ramsan.

Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!