• Applemum

För oss med barn som inte sover!!!

När man är förbi av trötthet efter att inte sovit mer än ett par timmar i streck dag efter dag... UHÄÄ!!! Har skrivit i trådar bett om tips och stöd men knäcks ännu mer av inägg från mammor som inte har barn med SÖMNPROBLEM.

Här kan vi stötta varandra ge varandra tips och på riktigt fundera (vågar inte dkriva diskutera) över sovmetoder. Eller varför inte bara ge varandra omtanke...

I detta kaos av trötthet kan minsta lilla bagatell få mig att storgråta... Inte minst när min son gör det.

Detta postas tio i sex efter tre vakna timmar i rad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-04 10:30:57:
    Här är listan för oss med barn som inte sover...
    Natthjältarna *listan*
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m28433157.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-08 21:00:34:
    VÄLKOMMEN att skriva upp dig på listan. där kan du också se vilka åldrar som är representerade i tråden...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-14 13:35
    fortsättningstråd
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m30694736.html

• Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!
  • michiara
    Mamasnest skrev 2008-01-05 08:09:09 följande:
    Jag har en 10-åring som visserligen sover, men hur ser ert problem ut?
    Hon somnar vid 8 och sen vaknar hon vid midnatt och sen sover hon inget mer så vi är vakna från mellan 00-01 och ända till kvällen. sen somnar hon gott igen vid 8 och vaknar vid 00. Natt efter natt..
    Alla magsjukor = Inte vistas bland andra på minst 48 timmar, det ska väl inte vara så svårt.
  • Pasadena

Gaah nu har jag fattat...Min dotter är beroende av bröstet för att somna (vilken nyhet). Trots att hon får mer än 100 ml välling + ammas innan sovdags så vaknar hon efter 2,5-3 timmar och vägrar somna om om hon inte får bröstet. Så fort hon får tutten så ammar hon 2 sekunder sen sover hon igen. Så är det VARJE kväll. Vilket totalt onödigt uppvak!!

Inatt har hon vaknat 1 g/timme eller med 1,5 timmes mellanrum och inte velat amma, bara rumlat runt i sängen. SKOJ!

• Pasadena
    michiara skrev 2008-01-05 09:47:45 följande:
    Hon somnar vid 8 och sen vaknar hon vid midnatt och sen sover hon inget mer så vi är vakna från mellan 00-01 och ända till kvällen. sen somnar hon gott igen vid 8 och vaknar vid 00. Natt efter natt..
    Menar du att hon sover hela dagarna, alltså från 8 på morgon till 00 på natten??
  • Moadja

hej,
    tack för svar.

vi har provat 5mm, sen har vi haft honom mellan oss för att se om det varvar ner honom, bvc har även sagt att vi bara ska låta honom ligga i sängen o skrika utan att ta upp honom men att vi tar på honom ibland och visar att man finns där. nu provar jag med att buffa honom i baken kan inte säga om det funkar men jag försöker. han är liksom pigg, kan/ vill inte sova.

ursäkta om jag skriver lite luddigt men är ju så himla trött. :-/

låter ni era barn sova innan 15.00 men inte efter? det är det råd som bvc ger. tyvärr är min lille så trött vid 18 tiden att han slocknar,, försöker hålla honom vaken men väldigt svårt. jag går ut o går också mellan 12.30 - 15.00. allt för att han ska somna o vila i vagnen så att han inte somnar senare.. jag vill få en tydlig rutin på vardagen. men med min son känns det inte som det går.

men alltså, om jag lägger honom vid 20.00 så vaknar han alltid en timme senare o skriker sen är han pigg o somnar inte förrän 02.00. det är därför jag försöker trötta ut honom så att han somnar o då verkligen sover.. oftast brukar han vakna en timme senare ändå.

det finns en bok som aw skrivit, sova hela natten. någon som provat dom tips som finns där o har det fungerat?

gulligt om någon kan hjälpa till med tips. tack!

• Shannara
    michiara skrev 2008-01-05 09:47:45 följande:
    Jag har läst om att det faktiskt finns vissa barn (människor överhuvudtaget för resten) som inte har så stort behov av att sova.

Hur är hon under den vakna tiden? Verkar hon pigg och glad? Eller är hon mycket arg, lessen och lättstött?

Min dotter på tio år sover inte många timmar per natt. Hon brukar vara på toa närmare tolv och sen är hon alltid vaken före sex. Nu är hon ju så stor så hon kan förstå att hon ska vara i sitt rum vid en viss tid på kvällen. Då läser hon, målar eller skriver dagbok. På morgonen får hon bara vara på sitt rum och göra tysta saker fram till sju. (hon får gå på toa naturligtvis *ler*)
    ♡Jag har världens fem goaste trollungar!♡
  • michiara
    Pasadena skrev 2008-01-05 09:59:39 följande:
    Menar du att hon sover hela dagarna, alltså från 8 på morgon till 00 på natten??
    nej från kl 20 till 00
    Alla magsjukor = Inte vistas bland andra på minst 48 timmar, det ska väl inte vara så svårt.
  • michiara
    Shannara skrev 2008-01-05 10:08:18 följande:
    Jag har läst om att det faktiskt finns vissa barn (människor överhuvudtaget för resten) som inte har så stort behov av att sova.Hur är hon under den vakna tiden? Verkar hon pigg och glad? Eller är hon mycket arg, lessen och lättstött?Min dotter på tio år sover inte många timmar per natt. Hon brukar vara på toa närmare tolv och sen är hon alltid vaken före sex. Nu är hon ju så stor så hon kan förstå att hon ska vara i sitt rum vid en viss tid på kvällen. Då läser hon, målar eller skriver dagbok. På morgonen får hon bara vara på sitt rum och göra tysta saker fram till sju. (hon får gå på toa naturligtvis *ler*)
    hon är pigg och glad och så.. men det börjar synas på henne att hon inte sover så mkt..mörka ringar runt ögonen.
  • Moadja

min pojke har också mörka ringar runt ögonen.. gör lite ont i en när man ser det. förstår ju att han inte sover.

• Moadja

kollar bara om det är nåt som är fel på sidan.

• Tozza
    Tvillingmamma2007 skrev 2008-01-04 23:24:39 följande:
    Vad är det för droppar?
    Theralendroppar är ett sömnmedel som barnläkare kan skriva ut vid väldigt svåra sömnproblem.

Det är inget mirakelmedel, men våran dotter  (1½år) får det varje kväll och sover då iaf oftast 3-4 timmar isträck efter det. Men visst vaknar hon även med sömnmedel men inte lika ofta. Så för oss har det varit räddningen.

Nu är vår dotter sjuk, feber, hosta och inatt kräktes hon oxå så då ger vi inte sömnmedel - och det resulterar i att vår dotter sovit ca 1 timme på hela natten - ja vi föräldrar oxå då. Så jag sitter här i pyjamas med en dundrande huvudvärk och vet inte vad vi ska ta oss till. Hon skulle ju operera bort halsmandlar och polyper på måndag (läkarna tror att det kan vara det som stör hennes sömn) men det kan vi ju inte nu.... När ska det bli bra?

Ang skpetiska läkare osv, vi träffade en barnläkare på barnkliniken när BVC skickat oss dit för de ville att läkarna där skulle göra en ordentlig undersökning på Alizia för att utesluta fysiska saker som stör sömnen - och den manliga läkaren säger "en del barn sover inte, och det kan man inte räkna med hela tiden, de har sina perioder när de vaknar upp till 10ggr per natt" Varpå vi meddelade att den här "perioden" hade varit från hon var 8mån till hon var 13mån och hon vaknar inte 10ggr/natt snabbt och somnar om, utan kanske 25-30ggr/natt. Då tyckte han att vi inte gav tillräckligt med närhet utan hon skulle sova i vår säng och vi skulle ta upp henne så fort hon ville vara i vår famn och vi skulle krama henne mer - Vi kramar henne massor, har massor närhet (självklart!) och HON SOVER INTE BÄTTRE I VÅR SÄNG - har aldrig gjort! Vi sa att vi träffade barnpsykolog och han tyckte vi skulle fortsätta med det om "det gav os nått" men dom kunde inte hjälpa oss. Sen var vi där 6mån senare, med samma problem. Synd att det inte var samma läkare så skulle han fått se på "sin period som går över". *grrrrr*

Nää dax att ta på sig nått annat än pyjamas och försöka överleva dagen för att framåt 18.00 börja få ångest för natten *vaddå pessimist?!*
    Alizia - AIK - Ab imo pectore
Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!