• Applemum

För oss med barn som inte sover!!!

När man är förbi av trötthet efter att inte sovit mer än ett par timmar i streck dag efter dag... UHÄÄ!!! Har skrivit i trådar bett om tips och stöd men knäcks ännu mer av inägg från mammor som inte har barn med SÖMNPROBLEM.

Här kan vi stötta varandra ge varandra tips och på riktigt fundera (vågar inte dkriva diskutera) över sovmetoder. Eller varför inte bara ge varandra omtanke...

I detta kaos av trötthet kan minsta lilla bagatell få mig att storgråta... Inte minst när min son gör det.

Detta postas tio i sex efter tre vakna timmar i rad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-04 10:30:57:
    Här är listan för oss med barn som inte sover...
    Natthjältarna *listan*
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m28433157.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-08 21:00:34:
    VÄLKOMMEN att skriva upp dig på listan. där kan du också se vilka åldrar som är representerade i tråden...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-14 13:35
    fortsättningstråd
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m30694736.html

• Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!
  • Applemum

Calex
    vad gick behandlingen ut på?

• Pasadena
    snömamma skrev 2008-01-04 13:09:22 följande:
    Känner så med er alla på denna tråden. Har tyvärr inte haft möjlighet att läsa alla inlägg, men känner igen vår situation så väl i de inlägg jag har läst.Vi testade allt med rutiner, metoder och gud vet vad. Våra tvillingkillar sov inte en natt förrän de var 20 månader. Då var jag på gränsen att bryta ihop. Folk rekommenderade att vi kanske skulle testa sömnmedel bara för att få sova en natt i alla fall, men det tog emot att testa detta. Vet inte om någon nämnt osteopati tidigare i tråden, men om inte så är det vad vi testade. En mamma vi känner tipsade oss om att gå till en osteopat (Kraniell osteopati). Just då kände jag att jag var villig att testa allt. Som det ser ut nu (gjorde första behandlingen i början av december)så har killarna sovit från 19 - 06.30 alla nätter utom 2. Alla kanske inte är så villiga till altenativa behandlingsmetoder men för oss har det varit ovärderligt. Tänker på er alla och hoppas verkligen att ni får sova snart!
    Vad är osteopati? Vad går behandlingen ut på?
  • Mamasnest

Applemum: Jag har också svårt att väcka min 10-åring gpå morgonen.

Trebarnsmamma på heltid
  • snömamma

Om jag skall vara helt ärlig så förstår jag inte riktigt vad osteopaten gör :-/. Kraniell osteopati går ut på att osteopaten trycker på punkter på huvudet. Man ser kroppen som en helhet och att genom att trycka på vissa punkter på kroppen kan man få bla. spänningar att släppa. Här är en bra länk att läsa om osteopati för barn och vad som kan påverkas:

www.cranialosteopater.com/barn.html

Vår osteopat behandlade våra killar i ca 45 minuter vardera genom att trycka på olika punkter på huvudet och på ena killen på en fot då han hade spänningar i käken enl. henne. Jag förstår inte hur man kan veta detta men jag har ju heller ingen utbildning.... Dock gnisslade han tänder en hel del innan vi var hos henne och efter behandlingen har han slutat med det också.
    Vet inte hur utbrett det är med osteopati i Sverige (vi bor utomlands, men här är det många som rekommenderar det.

• Röding
    Svar på #298
    snömamma skrev 2008-01-04 13:54:14 följande:
    Om jag skall vara helt ärlig så förstår jag inte riktigt vad osteopaten gör :-/. Kraniell osteopati går ut på att osteopaten trycker på punkter på huvudet. Man ser kroppen som en helhet och att genom att trycka på vissa punkter på kroppen kan man få bla. spänningar att släppa. Här är en bra länk att läsa om osteopati för barn och vad som kan påverkas:www.cranialosteopater.com/barn.htmlVår osteopat behandlade våra killar i ca 45 minuter vardera genom att trycka på olika punkter på huvudet och på ena killen på en fot då han hade spänningar i käken enl. henne. Jag förstår inte hur man kan veta detta men jag har ju heller ingen utbildning.... Dock gnisslade han tänder en hel del innan vi var hos henne och efter behandlingen har han slutat med det också. Vet inte hur utbrett det är med osteopati i Sverige (vi bor utomlands, men här är det många som rekommenderar det.
    Osteopati faller i Sverige under kvacksalverilagen och är således inte tillåtet att utöva på barn under tolv år.

Barn som inte sover ska utredas. Det finns alltid bakomliggande orsker till bristen på sömn. Det kan vara allt från psykosomatiska besvär till att en fullt normal sömnrytm upplevs som ett problem av föräldrarna. De allra vanligaste medicinska åkommorna bakom sömnproblemen är olika former av allergier/intoleranser. Främst då komjölkproteinallergi och celiaki.

Likaledes kan olika former av stress utlösa sömnproblem, såsom inskolning på förskola, byte av förskola, byte av bostad, separationer, skilsmässor, sjukdomar, behandling av sjukdomar eller andra traumatiska upplevelser.
  • snömamma

Bra att vi inte bor i Sverige då.

• snömamma

Visste inte att man inte tillät det för barn under 8 år i Sverige (hade inte rekommenderat det i så fall). Synd dock, för det har verkligen hjälpt våra barn.

• Tvillingmamma2007

Mamasnest:
    Haha ja tror sambon är lite avskräckt från att skaffa fler han sa i morse i badrummet att "ska det vara såhär så orkar jag nog inte med fler barn!" Han delar nätterna med mig kan tilläggas! Men jag skulle nog vilja ha en till liten sen *skadad* den kanske sover bättre haha!

Pasadena:
    Jag ammar inte och har inte gjort sen de var 1 mån och de är nu 9 mån snart!

• MymlanB

nu är det snart natt igen åhnej

• Applemum

Min sambo verkar putt utan synlig anledning ikväll nu e detta ingen relationstråd men den egenskapen blir JAG TOKIG PÅ!!! Det krävs verkligen massor för att inte hamna i destruktivt gräl när krafterna är långt under vattenytan. å självklart (tycker jag )att jag (som tar nätterna) borde få vara den som tappar sansen å han (som e utvilad) hålla inne onödigt tjafs... eller?

Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!