• Applemum

För oss med barn som inte sover!!!

När man är förbi av trötthet efter att inte sovit mer än ett par timmar i streck dag efter dag... UHÄÄ!!! Har skrivit i trådar bett om tips och stöd men knäcks ännu mer av inägg från mammor som inte har barn med SÖMNPROBLEM.

Här kan vi stötta varandra ge varandra tips och på riktigt fundera (vågar inte dkriva diskutera) över sovmetoder. Eller varför inte bara ge varandra omtanke...

I detta kaos av trötthet kan minsta lilla bagatell få mig att storgråta... Inte minst när min son gör det.

Detta postas tio i sex efter tre vakna timmar i rad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-04 10:30:57:
    Här är listan för oss med barn som inte sover...
    Natthjältarna *listan*
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m28433157.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-08 21:00:34:
    VÄLKOMMEN att skriva upp dig på listan. där kan du också se vilka åldrar som är representerade i tråden...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-14 13:35
    fortsättningstråd
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m30694736.html

• Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!
  • michiara

är det bara mammor med bebisar här? inte någon med större barn?

Alla magsjukor = Inte vistas bland andra på minst 48 timmar, det ska väl inte vara så svårt.
  • Mamasnest
    michiara skrev 2008-01-05 07:41:26 följande:
    Hur gamla barn tänker du på? Jag tror det finns någon med 3-åring och någon med 2-åring i tråden.
    Trebarnsmamma på heltid
  • vindlind
    michiara skrev 2008-01-05 07:41:26 följande:
    Det undrar jag oxå! Jag har en kille som är 18 månader och han har alltid vaknat mkt på nätterna. Ofta har det bara varit o natta om honom, men den senaste tiden hjälper inget, bara välling (och då hälst typ 4 flaskor per natt) och att han ska få komma till min o min mans säng. Han blir helt hysterisk av spjälsängen, så vi satte in en stor säng i hans rum. Han sover då gott typ 3-4 timmar, sedan drar det igång...
    Om vi bara lät honom vara så skriker han i stort sätt hela natten.. han ger sig inte även att vi gjort så i flera veckor!!! Inte så kul...

Är det nån som haft sovproblem med något större barn? Mina ideer är slut! Någon som har nått råd?
  • michiara
    Mamasnest skrev 2008-01-05 07:48:18 följande:
    Hur gamla barn tänker du på? Jag tror det finns någon med 3-åring och någon med 2-åring i tråden.
    okej..jag har en 8-åring
    Alla magsjukor = Inte vistas bland andra på minst 48 timmar, det ska väl inte vara så svårt.
  • Miss Congeniality

Usch lider så med er! vet precis hur det är o på detta J*VLA FORUM får man bara skit i ansiktet om man ber om råd om sovmetoder.

Nu är min son nästan 20 månader o har sedan han blev 11-12 månader sovit från 19 till iaf 05 utan att vakna som oftast, nu sedan han fick nytt rum sover han från 19-19.30 till 07-07.30. Nyårs afton har ställt till det lite o nu vaknar han vid 06 igen men jag klagar inte.

Vill bara ge ett tips till er en sak som hjälpte oss enormt mkt . Ett våga be om hjälp så ni får sova lite även om det bra är 2 timmar det gör under att få sova lite.

Sedan nu i november så bytte vi rum för våran son så han fick vårat gammla sovrum som var lite större en det han hade. Det blev så att han säng fick stå precis innan för dörren i ett hörn längstbort ifrån fönstret där det både var mörkare o i ett annat väderstreck.

Jag tror INTE på det här med chi o sova åt rätt håll o gud vet allt. Men allt jag vet är ifrån den dagen då vi bytt rum ändrat sängen så den fick stå mörkare o i ett annat väderstreck sover han som en stock mellan 19.30-07 som oftast.

Pröva, byt rum eller ändra om i deras rum eller om ni sover ihop ställ deras spjälsäng i en annan ände av rummet. Kanske om ni delar rum pröva o ge dem ett eget rum om det går, samsover ni så pröva att inte göra det eller tvärt om samsover ni inte så pröva det.

Allt har betydelse, våran son har aldrig gillat att samsova utan blir bara varm o tycker det blir trångt.

Lycka till alla!

• Mamasnest
    michiara skrev 2008-01-05 07:52:52 följande:
    okej..jag har en 8-åring
    Jag har en 10-åring som visserligen sover, men hur ser ert problem ut?
    Trebarnsmamma på heltid
  • lillasnövit

Mamasnest: Vi körde med ramsa resten av gångerna inatt, vi blev bara så snopna att han gav med sig så fort, hade ju räknat med minst en timmes gallskrik varje uppvak, nu skrek han så lite att vi bara var inee två gånger per uppvak innan han somnat om. Han vaknade 2,40 03,00 03,20 ,3,40 och sov sen till SEX!!! Vi är mer än nöjda. Återstår attse hur nästanatt blir! Tack alla härinne för stöttning, peppning och välmenta råd!!!

• Mamasnest
    lillasnövit skrev 2008-01-05 08:52:57 följande:
    Mamasnest: Vi körde med ramsa resten av gångerna inatt, vi blev bara så snopna att han gav med sig så fort, hade ju räknat med minst en timmes gallskrik varje uppvak, nu skrek han så lite att vi bara var inee två gånger per uppvak innan han somnat om. Han vaknade 2,40 03,00 03,20 ,3,40 och sov sen till SEX!!! Vi är mer än nöjda. Återstår attse hur nästanatt blir! Tack alla härinne för stöttning, peppning och välmenta råd!!!
    Ok, jag trodde att ni skippade ramsan helt.
    Visst är det underbart att se hur kuren verkligen fungerar?! MAn vill liksom hjälpa alla andra i samma situation med den. Räcka ut tungan
    Trebarnsmamma på heltid
  • Moadja

hej på er,,

har en son på 8 mån (den 17 jan),, det var rätt ok innan han blev 6 månader, nu fungerar ingenting..

igår somnade han inte förrän 22.00, sen vaknade han igen vid 2-3 tiden och var vaken ett par timmar (och såhär håller det på). jag fattar inte hur han orkar vara vaken & pigg så länge när han inte sovit innan.

jag har ringt till bvc så många ggr att jag tappat räkningen. nu står vi som ett frågetecken och vet inte vad vi ska göra.

jag o min man vet faktiskt inte vad vi ska göra,, vi måste väl uppenbarligen göra något fel ändå tycker jag vi provat allt som finns,, alla metoder som finns.

man orkar ju inte själv heller..
    ja, vad gör man?!

• Mamasnest

Moadja: Vilka sovmetoder har ni provat och hur länge? Ibland tar det ett tag för en sovmetod att "sätta sig". Berätta gärna mer så kanske det är någotn som har bra tips!
    Vad gör ni när han vaknar tex?

Trebarnsmamma på heltid
Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!