• Applemum

För oss med barn som inte sover!!!

När man är förbi av trötthet efter att inte sovit mer än ett par timmar i streck dag efter dag... UHÄÄ!!! Har skrivit i trådar bett om tips och stöd men knäcks ännu mer av inägg från mammor som inte har barn med SÖMNPROBLEM.

Här kan vi stötta varandra ge varandra tips och på riktigt fundera (vågar inte dkriva diskutera) över sovmetoder. Eller varför inte bara ge varandra omtanke...

I detta kaos av trötthet kan minsta lilla bagatell få mig att storgråta... Inte minst när min son gör det.

Detta postas tio i sex efter tre vakna timmar i rad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-04 10:30:57:
    Här är listan för oss med barn som inte sover...
    Natthjältarna *listan*
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m28433157.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-08 21:00:34:
    VÄLKOMMEN att skriva upp dig på listan. där kan du också se vilka åldrar som är representerade i tråden...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-14 13:35
    fortsättningstråd
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m30694736.html

• Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!
  • Applemum

Jill (mamasnest)
    Du får pris i pedagogik och uppmuntran !

Mina föräldrar har kommit hem från en dryg månad på filippinerna. Min mamma (ha ha låter som: min pappa e starkast i väääärlden...) min mamma e barn sjuksköterska inom akutvården men forskar nu om barn å fetma (skolbarn), ventilerade m henne om min frustration över att min bvc syrra sagt att man inte skulle ge omega 3 till barn under 12... Och precis som en påläst (läs besservisser som verkar gilla att anklaga, känner igen namnet från andra trådar, uhää så fick jag de sagt)... o detta att osteopati går under kvacksalverilagen. Enligt min kära mor får inte sjukvården rekomendera dessa oprövade metoder, (som ju säkert aldrig kommer att prövas eftersom det oftast är läkemdelsindustrin som betalar forskning). Men för den sakens skull FÅR man använda sig av alternativ medicin till sina barn. Och det finns läkare man kan diskutera alternativa metoder med.
    Alltså: Bara för att inte låta sig bli skrämd av de som så lätt klandrar oss desperata och TRÖTTA och KÄRLEKSFULLA hjältar...

• Applemum

Är också en anhängare av AW sova hela natten...

• Applemum

För att diskutera alternativ medicin kan man prata m homeopater. De finns de med klassisk läkarutbildning OCH homeopatutb.

• Pasadena
    Applemum skrev 2008-01-05 14:15:02 följande:
    Jill (mamasnest)Du får pris i pedagogik och uppmuntran !Mina föräldrar har kommit hem från en dryg månad på filippinerna. Min mamma (ha ha låter som: min pappa e starkast i väääärlden...) min mamma e barn sjuksköterska inom akutvården men forskar nu om barn å fetma (skolbarn), ventilerade m henne om min frustration över att min bvc syrra sagt att man inte skulle ge omega 3 till barn under 12... Och precis som en påläst (läs besservisser som verkar gilla att anklaga, känner igen namnet från andra trådar, uhää så fick jag de sagt)... o detta att osteopati går under kvacksalverilagen. Enligt min kära mor får inte sjukvården rekomendera dessa oprövade metoder, (som ju säkert aldrig kommer att prövas eftersom det oftast är läkemdelsindustrin som betalar forskning). Men för den sakens skull FÅR man använda sig av alternativ medicin till sina barn. Och det finns läkare man kan diskutera alternativa metoder med. Alltså: Bara för att inte låta sig bli skrämd av de som så lätt klandrar oss desperata och TRÖTTA och KÄRLEKSFULLA hjältar...
    Jag har faktisktfunderat på akupunktur. Obs, endast funderat men jag har ingen aning om det finns nåt inom det som kan hjälpa mot sömnlöshet. MAn ger ju akupunktur mot kolik så nog borde det väl finnas nåt som tar bort udden av den rastlösa toppen?
  • Pysseltjejen

Hej alla tröttisar!

Här har vi också haft en jobbig natt. jag måste efterlysa lite: Det verkar som att de flesta av er har det så att barnen vaknar ofta under natten.

Vi har det lite "konstigt" att han sover tex 20.00-01.00 utan att vakna, sen är han vaken i 2- 3 timmar och sen resten av natten i ett sträck igen. Han vaknar alltså inte ofta utan han har en eländig lång vakenperiod. det känns som att allt är så fel i dygsrytmen eller nåt.

Nån mer som har det så?

det värsta är att jag kan inte lista ut vad det är eller vad han vill han är otröstlig ibland och skriker nåt hejdlöst. Mardrömmar, nattskräck???
    Sen efter 1 timme då blir han pigg och vill helst leka, sen efter ytterligare en timme är han trött igen och då vill han att man ska vara hos han för att somna om, och ibland ger just att vara hos honom motsatt effekt...suck.....

• Röding
    Svar på #336
    Pasadena skrev 2008-01-05 09:58:46 följande:
    Gaah nu har jag fattat...Min dotter är beroende av bröstet för att somna (vilken nyhet). Trots att hon får mer än 100 ml välling + ammas innan sovdags så vaknar hon efter 2,5-3 timmar och vägrar somna om om hon inte får bröstet. Så fort hon får tutten så ammar hon 2 sekunder sen sover hon igen. Så är det VARJE kväll. Vilket totalt onödigt uppvak!!Inatt har hon vaknat 1 g/timme eller med 1,5 timmes mellanrum och inte velat amma, bara rumlat runt i sängen. SKOJ!
    Amning är så mycket mer än bara näring. Den lilla amningstunden är barnets sätt att tanka närhet, trygghet och få sig en dos av det lugnande hormonet. Det finns tarmlugnande hormon i bröstmjölken, samt att det utsöndras ytterligare lugnande hormon från tarmen när barnet diar. Lägg därtill en kick av oxytocin så är det inte så svårt att förstå varför barnet behöver dia under natten.

Om barnet har helt fri tillgång och ligger nära mammans bröst så fixar barnet själv amningarna. Då kan man som mamma sova och amma samtidigt.
  • Röding
    Svar på #355
    Applemum skrev 2008-01-05 14:15:02 följande:
    Jill (mamasnest)Du får pris i pedagogik och uppmuntran !Mina föräldrar har kommit hem från en dryg månad på filippinerna. Min mamma (ha ha låter som: min pappa e starkast i väääärlden...) min mamma e barn sjuksköterska inom akutvården men forskar nu om barn å fetma (skolbarn), ventilerade m henne om min frustration över att min bvc syrra sagt att man inte skulle ge omega 3 till barn under 12... Och precis som en påläst (läs besservisser som verkar gilla att anklaga, känner igen namnet från andra trådar, uhää så fick jag de sagt)... o detta att osteopati går under kvacksalverilagen. Enligt min kära mor får inte sjukvården rekomendera dessa oprövade metoder, (som ju säkert aldrig kommer att prövas eftersom det oftast är läkemdelsindustrin som betalar forskning). Men för den sakens skull FÅR man använda sig av alternativ medicin till sina barn. Och det finns läkare man kan diskutera alternativa metoder med. Alltså: Bara för att inte låta sig bli skrämd av de som så lätt klandrar oss desperata och TRÖTTA och KÄRLEKSFULLA hjältar...
    Nej,det är inte tillåtet att behandla barn under tolv år med sådant som faller under kvacksalverilagen. Där har din kära moder fel. Det är inte heller sant att all medicinsk forskning är sponsrad av läkemedelsindustrin.

Skilj också på t.ex Omega3-preparat och homeopati. Omega3 är klassat som ett "naturläkemedel" och faller därför inte under kvacksalverilagen.

Det övriga du skrev är bara ett svamligt svar på det assymetriska samtalet. Har du något att säga mig så gör det gärna till mig personligen, allt annat tolkas som irrelevant och fegt.
  • Röding
    Svar på #357
    Applemum skrev 2008-01-05 14:17:59 följande:
    För att diskutera alternativ medicin kan man prata m homeopater. De finns de med klassisk läkarutbildning OCH homeopatutb.
    Det är fortfarande inte tillåtet att behandla barn under tolv år med homeopatmedel, oavsett om homeopaten säger sig ha en läkarlegitimation.
  • Röding
    Svar på #363
    Mymlan:

Varför är du rädd för natten?
  • michiara
    Tozza skrev 2008-01-05 12:45:51 följande:
    Finns det något fysiskt eller psykiskt till varför din dotter har sömnrubbningar och fått/får theralen och melatonin? Här har de ju inte hittat nått (än), men skasom sagt ta bort halsmandlar och polyper för att se om det kan vara det som stör.Hur mkr droppar theralen har ni gett som mest?
    Mamasnest skrev 2008-01-05 13:12:09 följande:
    Moadja: Min yngsta reagerar mer på tiden hon sover på dagen än på när hon sover. KAnske kan du prova att korta ner dagsluren och sedan lägga henne tidigt? Jag har kört/kö SHN-kuren enligt AW och den funkar verkligen. Det viktigaste när man kör en kur är att man tror på den och har en attityd av självsäkerhet, då känner barnet det också. Sedan vilken kur man kör är kanske mindre viktigt. Ska du köra AWs kur måste du läsa på så att ögonen blöder, det gäller att göra rätt från början. michiara: Får hon ordentligt med frisk luft varje dag och har ni svalt och varmt i hennes rum? Eftersom hon är så pass gammal skulle jag nog prata med en läkare om det. Tozza: Vad ledsen jag blir av att läsa om vad läkaren sa till er. Snacka om att försöka skuldbelägga föräldrarna. Alla barn sover inte hela nätter för att man lägger dem mellan sig, så är det bara. Vårt BVC är superbra, de säger till en att sluta jamsa och låta barnen skrika lite om det är det som krävs. Fusion: Ok, jag trodde att ni tog upp honom varje gång. Du har inte funderat på att införa sov-ramsa? En kort ramsa som du upprepar tills han somnar och som han förknippar med det. Jag kanske inte har berättat det, men min mellantjej hade reflux vilket störde hennes sömn jättemycket. Får man halsbränna så fort man ligger ner så är det ju inte så konstigt att man inte sover. När vi väl fick medicin sov hon mycket bättre direkt, men vanan att vakna ofta satt i och då körde jag SHN-kuren på henne. Anledningen till att det upptäcktes var att hon hade natthosta i flera månader utan andra symptom. När vi gick till läkaren nämnde jag hennes dåliga sömn och de tog det på största allvar. Läkaren frågade mig flera gånger hur hon skrek på natten och hur hon betedde sig. INGEN har sagt åt mig att det bara är att gilla läget när mina barn har sovit dåligt, det är ju inte bara för min skull jag vill att de ska sova utan för sin egen skull också och framförallt.
    Min dotter har ADHD och hennes grava sömnrubbning består till störst del av detta (enligt hennes kunniga doktor). Vi har kontakt med hennes läkare varje vecka men det är inte så kul att ge barnen starka mediciner heller. Nu har vi dock inget val för barnet måste ju få sova..
    Alla magsjukor = Inte vistas bland andra på minst 48 timmar, det ska väl inte vara så svårt.
Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!