Röding skrev 2008-01-06 13:07:35 följande:
Alla barn har behov av att få bli behandlade med respekt. Gör jag inte det som förälder, så bryter jag inte bara mot FN:s barnkonvention utan också mot föräldrarbalken i Svea Rikes Lag. Jag har två biologiska barn samt två fosterbarn. Du påståt att jag angriper "folk", men vad är ditt ovanstående inlägg? En klapp på axeln? Erkänn att min närvaro stör dig på så sätt att de val vi har gjort, skapar dåligt samvete hos andra. Då ligger inte problemet hos mig.Mitt barn har en för hennes ålder omogen sömncykel. Det har dock blivit något bättre under det senaste halvåret.
Jag tycker att det är att respektera sitt barn helt och fullt att hjälpa det till bättre sömn som i sin tur leder till bättre hälsa.
Dina val med dina barn stör mig inte det minsta men att säga att det är det enda rätta för alla stör mig enormt. Jag är jätteglad att jag har hjälpt mina barn till bättre sömn och önskar alla i samma situation det samma, ingen förtjänar att spendera sitt första levnadsår i en dimma, det ska finnas energi till att leka och utvecklas. Min mellantjej grät sig igenom sina första 9 månader eftersom hon var ständigt trött, efter att jag hade hjälpt henne till mer sömn var hon en glad och pigg tjej som bara strålade bus, ingenting i världen kan få mig att ångra det.
Föräldrarna har naturligtvis problem med att ens barn sover dåligt, men inte bara genom sömnbrist utan också maktlösheten man känner när man inte får sitt barn att sova när det behöver det.
Som jag tidigare sagt så bör man även ta hänsyn till andra barn i hemmet, ett barn kan ju inte störa hela familjen så att ingen sover, vad leder det för gott med sig??? Trygghet ska alltid finnas där och även kärlek och närhet, men somna kan jag inte göra åt mina barn, däremot att lära dem att klara det själva.
Fri amning är jag också för, men inte när det blir en dålig vana som gör att barnet inte får tillräckligt med sammanhängande sömn eftersom man behöver det också för att växa. Min mellantjej helammades tills hon var 7,5månad och fri amning råder fortfarande för lillan som är 6½ månad men inte på bekostnad av hennes sömn, där går jag in som vuxen och styr lite.
Jag säger inte att du gör fel så jag skulle uppskatta om du respekterade mina sätt att hjälpa mina barn till bättre sömn med.