• SvenskEngelsk

saras måbra-tråd keeps going stronger

Hej flickor, nya & gamla i denna "tråd"
    Ska jag verkligen behöva presentera mig själv, IGEEEEN, för typ 11:e ggn..hihi, Ok!..I´ll do it!
    Sara, född 1982, mamma sedan -04, RESER jämnt, pratar bara engelska privat, STORT intresse i HÄLSA och skönhet. Har gått ner 50 kg ( alla frågar HUR, om jag gjort Gastric Bypass, stavas det så ? hihi, osv men svaret är ENKELT, jag har kämpat ENSAM, utan alla konstiga metoder som finns i vår värld, så säg inte att det INTE går, för FASEN att det gör, KÄMPA om ni vill nå ett mål för bättre livskvalite ) Jag TALAR för eget sunt förnuft och motion. Visst hänger skinnet även på mig, men då jag gick ner i vikt besökte jag aldrig ett GYM, utan GICK bort mina kilon kan man säga, varav allt löst skinn överallt.

Vi är ett gäng tjejer som hängt i min tråd i 2 år nu, och DET  är en WOW känsla, alla har haft ups & downs, men likförbannat så hittar vi åter till tråden och tar oss vidare på lagom nivå. Så sluta klaga på allt, LEV istället och gör något åt det som går att göras ÅT!...
    Tråden är öppen för att ge varandra support i livet, för att peppa varandra då det är tufft, för att berätta om våra dagar, mattips, träningstips, ( boktips..hihi ) mm!
    Jag började slutet av sept igen på allvar att ta tag i kroppen, då med hjälp utav HOPPREP och löpning, så nu hoppar många i tråden, KUL!!!...verkligen bra träning hemma för er som har svårt att komma ut på promenad/till gym/ löprunda.

Nu kör vi 3 månader till, nästa tråd kommer i mars, då är det snart sommar!
    Kämpa på tjejer! Fokusera på att måbra, det gör jag nu, och jag har aldrig kännt sådan här livskvalite! NÅGONSIN!

Puss på er! / S

Go girls
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-24 23:47
    Till er alla som vill/måste/försöker/har försökt/ gett upp osv med att gå ner i vikt:

SLUTA att sitta på läktaren och titta på erat eget liv, se till att vara mitt på plan och medverka, BESTÄM över erat liv.
    Har du verkligen bestämt dig för att måbra/gå ner i vikt/ sluta röka osv, ELLER; förhandlar du fortafarande och säger det för att det "Låter bra" ?

Jag kommer aldrig kunna hjälpa någon utav er, förräns NI HAR BESTÄMT ER, DÅ, kan man klara allt, innan dess kan jag tyvärr inget göra!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-03 18:09
    Hej Hej..En liten reminder:
    UPPSKATTA DET NI HAR, i livet, även små saker som foton av barnen, er favorit lampa, en god middag ni åt igår, era vänner, och lixom NJUT av det, för att MÅBRA
    SNÄLLA, jag säger det igen, LETA INTE EFTER FEL HOS ANDRA!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-27 23:48
    Man är kompetent då man kan behålla lugnet även då något går dåligt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-24 22:48
    Tjejer
    Nu är det mars
    NY tråd igen då jag är åter

Älskar er alla så mkt på ett litet vis

TACk för allas stöd igenom alla svåra tider i över 2 år, TACk....

PUSS

kämpa på
  • Svar på tråden saras måbra-tråd keeps going stronger
  • Kaya

Baksidan av sockerpaketet... hmmmm

Jag ifrågasätter inte det du säger för jag VET inte men de som producerar och säljer socker, är de verkligen trovärdiga?

Jag har så svårt för sånt där. Jag läste på nåt paket med sockrade flingor för barn "Alla har rätt att njuta. Även barn."

vaddå försöka ge föräldrar dåligt samvete för att de försöker ge sina barn sunda matvanor från början!? Typ stackars DINA barn om de får havregrynsgröt istället för såna här goda njutbara flingor med socker på och dessutom tecknade seriefigurer på paketet!

Likadant med McDonalds. Här kan alla VÄLJA vad de vill äta, vi har nyckelhålsmenyer, bla bla bla... Skit samma om det finns minimorötter eller ej, barn lär sig ÄNDÅ på McD att pommes frites och vitt bröd med stekt köttfärs och hanburgerdressing är "mat", det är nog lätt hänt att det blir den mest självklara maten för många...

Vi går på Max några gånger per år och min son, nu 7 år, blir alltid LITE besviken för han får ju inte pommes frites och leksak som de andra barnen han ser runtomkring, utan "bara" hamburgare (med grovt bröd) och minimorötter... så det fria valet... hmmmm... jag vet inte om jag tror på det!

Oj sorry...

Det var inte meningen Nilla att reagera så starkt på just det där med sockret, det kanske är så att man åt lika mycket socker förut. Men alla jag pratar med om matvanor förr hävdar i alla fall att det var ovanligt med godsaker, att barn aldrig fick läsk till vardags, och till fest bara ETT glas osv. Kanske de förskönar historien så här i efterhand? Förmodligen åts det mindre fibrer, eftersom fibrer har blivit "trendigt" först senare. Brödet bakades väl mest på rågsikt, och söt svensk sirapslimpa är ju en gammal klassiker som utländska gäster brukar reagera på (likaså det faktum att man i en svensk korvkiosk kan köpa en måltid där korven, brödet, senapen OCH ketchupen innehåller MÄNGDER av socker! och det är ju ingen nyhet precis...).

Intressant! Att fundera över hur matvanor och kostideal har förändrats. När det gäller viktminskning har det ju svängt rejält från fettsnålt till kolhydratsnålt.

Dagens middag blir DINKELPAJ MED PURJO, CHMAPINJONER & SKINKA. I pajbotten 50/50 smör och grekisk yoghurt (hade ingen kesella...) och grovt dinkelmjöl. Fyllningen är purjo och champinjoner frästa i 50/50 smör och olivolja, rökt skinka, ägg och Oatly havregrädde + kryddor. Tillbehör blir marinerade blandade bönor och haricots verts. Efterrätt blir mörk fransk chokladmousse! *MMMM*

Längtar redan, men är inte precis hungrig än... Klämde en stor morot och 3 stora fikon-valnötsbollar till eftermiddagskaffet! Var så hungrig, förbränningen på högvarv efter förmiddagens löpning...

K

• SvenskEngelsk

Hej girls!!!
    tack för era ord ang peppning osv....
    Det är det jag VILL med detta
    att få stötta er, men ÄVEN FÅ support då JAG har mina downs, för ALLA har det ibland, även superwoman Sara!

Kaya
    HIHIHI!....Men jag är en gammal snart 26åring
    mitt liv och erfarenheter gör mig nog till 32 typ , så mogen och livserfaren, känns kontstigt att gå ut me jämnåriga..herregud...HIH!

Hemkommen till syrran efter prommis till gym, sen GYM, sen solning, sen prommis till Syrran...SKÖN dag!!! 4.3 km CT ....shit, svettigt o skönt..+ all styrka

VAD SKA VI ÄTA IKVÄLL?
    Måste vara NYTTIGT....hmmmmm

Kram
    hörs sen!

• kaksmulan

Kaya: Det du dock beskriver är ju hederlig GI-kost! Fast så äter jag ganska lika som mormor gjorde också. Mycket råkost och grönsaker Dricker gör jag EFTER maten (man ska inte svälja maten med vätska utan man ska TUGGA den först) vilket gör att det inte blir så mycket dricka under en middag. Skillnaden är väl att jag äter mer utlänskt inspirerad mat! Själv tyckte hon att spagetti var KONSTIGT! (ha ha, den där söta gamla gumman, vad jag saknar henne ibland).

Nä, ha en trevlig helg allihopa! Nu ska jag gå och sätta pizzadeg! Det blir deg på smör och 100% fullkornsdinkelmjöl och ovanpå mozzarellaost bla. Mums mums. Och så kålsallad till...

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • MagdaA

här blir det lax och pressad potatis, till det en kall sås och sallad. Längtar redan! Synd bar att pojken itne verkar vilja sova så jag kan börja med maten... sov en halvtimme vilket är alldelens för lite för han, brukar behöva ca 1,5...

Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • kaksmulan

Efter att ha läst ditt senaste inlägg kaya så måste jag nog erkänna att mormor nog var lite före sin tid vad gäller maten. Där fanns det inga sirapslimpor eller pulvermos utan där var det groddar och fullkornsskorpor som gällde

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • SvenskEngelsk

Nu ringde syrran hit, hem till henne själv..och frågade om jag och Bailey vill äta med dem, så det blir visst heta chili räkor i linguine fk pasta, med sockerärtor, vitlök och vårlök! MUMS! Kul att slippa äta själva för en gångs skull!!!

Så nu fick jag sån energi, och ska ut och gå runt JSÖN; syrran bor preciiiiiiiiiis vid v-ö sjön, och det är 4.5km!
    Dem skulle förbi systemet mm innan dem kom hem!

• SvenskEngelsk

tror bara på allsidig kost!!!!

• Kaya

Ja kaksmulan det är sant, man generaliserar så lätt, det fanns nog alla varianter även "förr i tiden," hälsokoströrelsen med fasta 1-2 veckor om året (SÅÅÅ ute nu, att "svälta" är ju ingen hit för kroppen precis!), potatisavkok, råkost, groddar och grovt bröd kom ju ganska tidigt ändå... Och många av gamla tiders husmödrar skulle nog aldrig drömma om att servera något annat än "äkta" potatismos, men bakade samtidigt bröd på mjölk, ister, råsikt och sirap (för att bjuda på "det bästa," osötat bröd med vatten som degvätska skulle kanske anses "snålt" eller fattigt!).

Som sagt, det är ju superintressant med alla idéer, "regler," åsikter och trender kring mat!

Allt är dessutom så komplicerat, man måste väga in så MÅNGA faktorer när man bedömer om ett livsmedel är "nyttigt" eller inte. Ta bara grönsaker som exempel. Färska verkar ju som det bästa alternativet. Men här i Sverige kan faktiskt frysta grönsaker ibland vara bättre än den färska motsvarigheten, som har skördats långt bort och åkt tvärs över halva jordklotet... Och så det där med tomater, att processade tomatprodukter faktiskt är nyttigare än att äta dem au naturel...

Dessutom kan man äta hur nyttigt som helst, om man har obalans i tarmen så man har svårt att ta upp näringsämnena så kan man ändå få vitamin/mineralbrist...

osv osv

Så det enda som gäller kanske är att äta sånt man KÄNNER att man mår bra av, och som man tycker är GOTT, för man kan ändå inte räkna ut vad som är bäst och nyttigast i alla lägen!

K

• SvenskEngelsk

Wow vilka inlägg Kaya!!!

Hmmmmmm

Precis avnjutut SÅ SKITGOD pasta rätt, wow!!!!

Ska skriva receptet imon eller så då jag är hemma!

Promenaden runt sjön gick sååå fort...bara svansade förbi ALLA....wow, armarna riktigt svängde! Så mkt motion idag..OJ!

Kaya: Min ena syster som har barn, dem är en sk Mcdonalds family....Och jag tycker inte att det är rätt, men det är ju vad dem bestämmer, och barnen mår bra så vitt jag vet!! hihi

Bailey får verkligen pommes och cheeseburger eller nuggets de få ggr han får äta Mcdonalds...
    Ser inget fel med det..:)

Nu är jag mätt.......Åt 1 ½ rejäl portion....+ vatten, snart blir det efterrätt, osockrade bär med lightglass! + kaffe!

Blir nog en runda runt sjön imon innan vi åker hem, och jag ska jobba!!!!!!!!

KRAM PÅ ER ALLA!!

( ps, däremot köper jag någorlunda "bra" flingor till Bailey, samma som jag äter  )
    Och Kaya, soooo right about what U said with..ATT MÅ BRA och KÄNNA att man mår bra

man kan ju bli KNÄPP av alla som räknar o räknar o kontrollerar...NOT FOR ME! För visst är det gott med kolhydrater, protein och FETT!

( hjälper att syrrans sambo är pers tränare på Aquamera i stan, gymmet där )

• SvenskEngelsk

Ps, så rätt ang grönsaker, frysta osv...:)

Svar på tråden saras måbra-tråd keeps going stronger