• Kerpet1

visparnas tråd # 6

Här hänger vi som förut hängde i VIPS-arnas tråd i Svårt att få barn

Vips står Vi-plussar-snart eller Very Important Person Sisters (numera VIHPS, efter en ihopslagning av Vips och Hk-tråden)
    och Visp står då för Vi-som-plussat

Våra anledningar till att vi plussat till slut är ganska olika,
    vi var ett blandat gäng av ivf:are, sprutare, pillerätare och en del av oss
    inseminerade och andra lyckades där hemma..
    Gemensamt för oss var att vi har tagit tid på oss, detta var inte det lättaste?

Nu känner vi oss vilsna när vi äntligen får komma över till denna del av FL och har därför beslutat oss för att starta en Dotter-tråd till vår Moder-tråd

Våra hjältinnor är våra bästa vänner inne på VHIPS-tråden?
    Vi längtar efter er och hälsar er välkomna till oss!

Givetvis får andra som också haft svårt i verkstaden komma in hit! Och har du fortfarande svårt så rekommenderar vi varmt vår modertråd! www.familjeliv.se/Forum-11-261/m17101786.html

Här är länken till visparnas första tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m13275268.html
    Och vår andra tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m16139746.html
    Vi har också en kalender för BF och annat, här är den länken;
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m19347548.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m19347940.html var vår tredje tråd där många av oss blev mammor.
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m22605284.html var fjärde tråden.
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m25732637.html var femte tråden

• Svar på tråden visparnas tråd # 6
  • jamis
    Pess: Tack för att du berättade! Jag smörjer ju mina med bröstmjölk men är alltid noga med att tvätta händerna innan. Hoppas det räcker... fick tips om en salva på amningsmottagningen  idag, purelan-salva, som jag kankse ska testa i brist på rena händer
    Lika ofta som föräldrar tänker på sina barn, lika ofta tänker ofrivilligt barnlösa på sina obarn
  • jamis
    Malu: ja precis, och Mae var ju öppen redan 3 cm då hon blev igångsatt så hennes utgångspunkt var ju lite bättre.

Nu kom ett blombud till till oss och Adam
    Lika ofta som föräldrar tänker på sina barn, lika ofta tänker ofrivilligt barnlösa på sina obarn
  • zynk
    MaLu "Jag tror jag blir galen på allt det sägs att man SKA med barn Det blev ju faktiskt oftast folk av ungarna också innan det fanns en massa barnläkare och andra förståsigpåare som skrev feta böcker"
    Precis! Man kan bli tokig. Och ju mer man läser desto mer förvirrad kan man bli. Bra att ni finns för här får man ju i alla fall vettiga svar !

Malla "Mina var helt enkelt för svaga och likaså jag Hihi... " Näääääääääääääää du är verkligen inte svag! Jag tycker det var super att du orkade amma/pumpa den tid du höll på! Och tänk va långt du kommit med maten! Dina tjejer är ju egentligen lika gamla som A (om man tänker på BF) men här går det riktigt trögt med maten. A har en trög mamma också som inte orkar kämpa .
    Attans infektion som inte ger sig! Hur mår ni nu då? Hoppas vi ses i veckan ändå?!

Jam å vilken tur att du fick behandling nu då. Ger du tillägg nu eller ammar du extra ofta? Har du inte väldigt ont?
    Aha nu såg jag svaret .

Jag/vi (ja nu för tidne är ju liksom jag=vi ) har varit och hälsat på en gravid kompis. Hon var i v33 och hade så himla fin mage. Jesus va sugen man blir. Fast hon hade grym foglossning och vankade som en gammal tant. Usch det såg inte kul ut.
    Alva har varit en solstråle idag och hon är bara så underbar måste bara säga att jag har världens goaste tjej !
  • ProPPens

Hej!!

En ny tråd lyckades jag hitta mig till!!

Här disskuteras det frikst om ammning. Dit har jag ju ett tag kvar till... Men spännande att läsa och förhoppningsvis snappa upp lite tips innför framtiden!!!

Själv har jag idag varit hos sjukgymnasten. Har ju haft ont i min ischias nerv smat i nacken. Hon konstaterade att det är foglossning som startat. Så nu har jag fått lite hemma övningar samt ska få gå på vattengympa 1 gång i veckan. Så vi fåt hoppas det inte blir värre!!

• Kerpet1

Ja du har nog rätt i det!

Fast just Lagercrantz tillhör väll inte mina favisar heller, då tror jag hellre på de med ditt yrke!

Har inte Herrn i fråga oxå nyligen kommit på att man ska gå tebax till att amma var fjärde timma och låta barnen skrika dessemellan, hm, är han i maskopi med min svärmor eller? Dessutom gillar han väll inte att man låter barnen titta på tv! det gillar jag! Tyvärr verkar Petter ha tröttnat på tv... Attans!

Pess skrev 2008-01-14 14:50:51 följande:
    Du Kerpet.....Amning i 6 månader är MER än bra....Varje dag är ju bra även om man bara ammat en enda Ha inte ångest...Det är SUNT att sluta när barnet inte längre är intresserat....Jag skulle heller inte truga L när hon inte längre visar intresse....Dessutom så har två at Sveriges främsta barnläkare (Lagercrantz/Schulman) gått ut med att att de tycker att man SKA sluta vid 6 månaders ålder...Därefter finns inget fysiologiskt behov menar de och det kan vara SVÅRT att sluta om man fortsätter längre....Men det är deras åsikter....Jag är av en annan Men så har jag ju som bekant oxå ett annat yrke
  • Kerpet1

Halloj igen!

a här är en till som är avis på Malla och hennes tjejers kostintag!!!!

Maten som jag trodde att jag skulle tycka va roligast har hängt som ett svart moln över hela sumpan...

Petter äter snällt sin gröt, risgröt med äpple och mango, och då nager det i bakhuvudet att jag har för mig att man INTE skulle börja med risgröt... åh.. va fel det kan bli, men jag är gad att han äter en stor portion på morgonen och oftast en på kvällen, ibland får han välling på kvällen istället, beror på hur tidsoptimisten i mig är.

Jag gjorde ju egna smakisar i början, men gav upp när jag upptäckte att Petter inte ville ha, varför stå och grisa med en potatis, riva och pressa och få 100 kg disk bara för att han vägrar äta mer än ett mikrogram???? Så härblev det smakisar på burk, vilket oftast har innebärt att jag öppnat en burk, han har käkat en sked eller på sin höjd fem och sen har jag varit dålig på kontinuteten så burken har fått slängas... suck!

Så då öppnas det en ny burk osv. Morot är väll det som funkat bäst men min lille finsmakare, eller vad han nu är, vill inte ens ha frukt som jag mixat... hm.

MEN idag, till min stora glädje, så gjorde jag egen potatis och morotspuré med en stor klick smör i och då åt han!!! Hurra! Jag gjorde rejält oxå så det ska han få till både lunch och middag i morgon. Visst borde det gå och spara en dag?

Det var dagens bla bla bla från mig...

• Joyce

oj Pess vilken pärs du gått igenom! Jam, hoppas för din skull att det blir bättre snart.

Mitt lilla pattskriksproblem känns väldigt lätt i jämförelse! Det har pågått lite av och till i ca 2 veckor.

Kerpet: Jobbigt med finsmakare som inte vill ha när du gjort dig till och fixat hemlagat.

• Mirren

Kersti: Halleluja Amen! Blir riktigt religiös när jag hör ditt inlägg - har själv funderat på att starta ett korståg mot Lagercrantz. Jag har sällan kännt mig så hatisk mot en människa jag inte känner. Som tillägg i aftonbönen har jag för övrigt lagt till raden "gör så att jag inte får ett barn som behöver prematur vård i Lagercrantz regi".

Vad gäller barnmat har vi som jag berättade på träffen struntat i speciella smakportioner och C får samma mat som vi (fast mixad och mindre saltad) och det fungerar superbra. C åt en hel skål med färsk pasta med ostsås (grädde, vitvin, lök, parmesanost, cheddaros, buljong, mjöl och mjölk) igår, dess för innan har han ätit bland annat: lasange, potatis och purjolökssoppa, jordärtskock och fänkålssoppa, potatis med ärtor och ost, ringrynsgröt och mannagrynsgröt. Eftersom jag inte vill ha sirap eller socker i risgrynsgröten pressar jag en halv apelsin och blandar i saften och det blir jättegott. Smakar precis som Ris a la Malta.

Jamisen, håller med Joyce - vilken pärs. Tänk att ingen av oss reagerade på att du sa att du hade feber. Nu efteråt tänker jag att jag borde gått igång på det.

• Ma Lu

Hejhej! Nej, ingen fattade ju att jam skulle pallra sig då febern försvann med amning dessutom! Svårt...

Rackarns ungar som inte vill ha hemlagad mat! Det börjas tidigt (våra stora äter ju helst Billys pizza t.o.m till frukost om de fick det!) Jag suger åt mig alla tips och erfarenheter

Jag har varit hos bm på morgonen och fått lyssna på världens finaste hjärta 153 slag/minut En livlig liten en verkar det som! Jag kände inget innan hon lyssnade men strax efteråt blev det rörelse därinne: "mamma mamma, dumma tanten bråkar med mig!"

Om någon ser en löpsedel om mord på badrumsrenoverare så är jag skyldig Typerna sade de skulle komma vid åtta idag så A följde inte med till bm för att istället vänta in dem eftersom det var några grejer som skulle klargöras... De kom NU, ca fem i elva Och det första de säger då är att de ska åka iväg och handla material! Vad fasen har de gjort då hela morgonen?! Små horn har nu växt fram i min panna och jag antecknar på minuten mellan vilka klockslag de är här

* * * If what you have is all you can get - just keep on trying - it just ain´t happened yet * * *
Svar på tråden visparnas tråd # 6