• Kerpet1

visparnas tråd # 6

Här hänger vi som förut hängde i VIPS-arnas tråd i Svårt att få barn

Vips står Vi-plussar-snart eller Very Important Person Sisters (numera VIHPS, efter en ihopslagning av Vips och Hk-tråden)
    och Visp står då för Vi-som-plussat

Våra anledningar till att vi plussat till slut är ganska olika,
    vi var ett blandat gäng av ivf:are, sprutare, pillerätare och en del av oss
    inseminerade och andra lyckades där hemma..
    Gemensamt för oss var att vi har tagit tid på oss, detta var inte det lättaste?

Nu känner vi oss vilsna när vi äntligen får komma över till denna del av FL och har därför beslutat oss för att starta en Dotter-tråd till vår Moder-tråd

Våra hjältinnor är våra bästa vänner inne på VHIPS-tråden?
    Vi längtar efter er och hälsar er välkomna till oss!

Givetvis får andra som också haft svårt i verkstaden komma in hit! Och har du fortfarande svårt så rekommenderar vi varmt vår modertråd! www.familjeliv.se/Forum-11-261/m17101786.html

Här är länken till visparnas första tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m13275268.html
    Och vår andra tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m16139746.html
    Vi har också en kalender för BF och annat, här är den länken;
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m19347548.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m19347940.html var vår tredje tråd där många av oss blev mammor.
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m22605284.html var fjärde tråden.
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m25732637.html var femte tråden

• Svar på tråden visparnas tråd # 6
  • zynk

Hon sover . Och jag är gräsänka. Vad ska man hitta på?????
    Jo en snabbis på fl och sen i säng!

Å va kul att höra om era amningsställen . Kan tyvärr inte bräcka det. Minns dock första månaden då jag satt fast i min amningfåtölj och grinade och sökte hjälp på fl för mina såriga bröst. Det var ett himla ammande där ett tag. Gjorde inget annat. Nu är A så stor så vi får inte plats i den fåtöljen längre det är soffan som gäller. och guuu va skönt det är att äntligen få sätta sig i soffan (och så kan man beordra mannen att sätta på kaffe och hämta den där ... och ett glas vatten snälla för jag sitter fast ). Eller att slänga sig på sängen för jag bara måste få Alva att sova lite stackarn har inte sovit på hela dagen (när det egentligen är jag som vill vila förstås).

Tack Pess m fl för all hjälp under den tiden ! Nu kommer jag tycka det blir jättetråkigt att sluta amma så jag är glad att jag inte gav upp (vilket jag tänkte göra ett tag).

Natti!

• Kerpet1

Jag saknar faktiskt oxå amningen lite... prövade igår för petter var lite gnällig och han sög några rejäla tag men sen tröttnade han... lite ledsen blev jag, Det är nått speciellt med amning!!!!

• zynk

Kerpet Kan man inte skylla på att man är småbarnsmamma? Att de utvecklas så fort och man måste ha ständig uppsikt så man hinner inget annat? För det är väl sant?

Är det nån mer som inte "ser" mina bloggar i min pres? Säg till.

• jamis
    Kerpet: Tack för ditt långa inlägg! Fick du frossa oxå? Jag tycker det är skönt att höra att jag inte är ensam om detta Nu ligger A och ammar på hans favvo-bröst sen en dryg timme tillbaka. Han kommer nog INTE att vilja ha det spända.

Vad hyrde ni el-pumpen för? *Och vilket BB? Prövade du en hand-pump oxå?

Vi köpte en Avent bröst-pump idag. Har inte använt den än för A sög en halvtimme på det bröstet tidigare så det släppte lite men nu vill han inte ta det igen. Ska till bvc imorgon som tur är

Förlåt att det blir så mycket amning nu... man blir ju lite enkelspårig när något så viktigt inte riktigt fungerar. Plus att feberfrossa INTE är så roligt att få!

Annars har vi haft en skön dag med promenad med vagnen på odenplan
    Lika ofta som föräldrar tänker på sina barn, lika ofta tänker ofrivilligt barnlösa på sina obarn
  • Kerpet1

Klart du ska babbla ammning! finns inget viktigare just nu och här finns ju massa expetis!!!!

Vi hyrde vår på KS, tror det var amningshjälpens avd där, borde finnas på SÖS oxå. Det kostade 150: i deposition eller start tror jag sen 10 kr / dag.
    Jag hade fått låna en handpump av syrran men vi lyckades inte få ihop den och när man testat el-pump så var ju det ganska effektivt!
    Jag har för mig jag fick lite frossa oxå som gav sig så fort han ammat eller jag pumpat, sen fick ju jag en inflammation i livmodern av kjejsarsnittet så jag hade feber av det men det var nog först en vecka senare.

Stackars dig, jag lider verkligen, men hoppas det löser sig! Ställ dig länge i duschen och försök få ut, sen gör det ju ont oxå innan det släpper! aj aj aj!

Bra att lille A iaf tar det andra bröstet, så att amningen hänger i!

Kram och lycka till! tänker på dig ska du veta!!!

• Ma Lu

Morron morron! Nu har vi huset fullt med polacker (dvs. badrumsrenoveringen har startat!) Och nä, jag vet inte om de är polacker för det är en helt vanlig firma vi hyrt in, men killarnas svenska är sisådär En himla tur är det iaf att jag är hemma för de har redan frågat mig ungefär tio grejer och de har varit här i en dryg halvtimme...

Suger åt mig era amningshistorier och LÄNGTAR!!! Mitt eget bidrag är hittills bara att berätta om systersonen som nattsnuttade tills han var nästan 1,5 och blev alltså inte helt avvänjd förrän för en drygt halvår sedan. Efter - märkväl EFTER - att han slutat blev han alldeles tuttfixerad och klämde alla tjejer och tanter på tuttarna så fort han kom åt Nu är det dock bara sin mors urlakade barm han är ute efter och det tar sig uttryck i att han sticker in handen innanför tröjan så fort han är trött, ledsen eller bara gossugen. Han pratar ju också rätt mycket nu (fyller två nästa helg) och om syrran har en för höghalsad eller för tajt tröja på sig så att han anser att det blir för jobbigt att komma åt tuttarna så säger han "annan kölla" (=annan tröja)! Lite roligt är det och så kan man alltså konstatera att det är så man skapar en tuttfixerad man

* * *If what you have is all you can get - just keep on trying - it just ain´t happened yet!* * *
  • Ma Lu

Efter att jag sovit urdåligt hela förra veckan med foglossning och sd och ont i ryggen så gjorde vi i lördags slag i saken och åkte iväg för att rekognosera på sängmarknaden. Min make och jag sover i dagens läge på en 140 bred IKEAsäng som vi köpte i början av vår bekantskap när vi var lite mer trångbodda (och innan vi börjat planera för barn). Sedan dess har särskitl maken gått upp en hel del i vikt (han har slutat röka och blivit vuxen ) vilket innebär att sängen numera inte bara är för smal utan också för mjuk! Han är eg för lång för sängen så han sover gärna lite på diagonalen coh så har han blivit så tung att jag studsar upp och ner när han vänder sig Inget bra läge för stor mage och onda höfter mao!

Kontentan av det hela blev iaf att vi lite som av misstag hamnade i en rätt liten sängaffär och fick väldigt bra hjälp och vi fick köpa ett utställningsex inklusive fin stoppad matchande gavel med 30% rabatt. Det blev en bautainvestering ändå men nu hoppas vi att vi slipper köpa ny säng inom de närmaste 30 åren iaf. Maken fick sin medelfasta sida och jag min fasta och 180 bredd. Återstår bara att peta in härligheten i vårt lilla sovrum också Men nu ska vi få plats med både make och bebis och katt i sängen!

Är det förresten någon här som haft någon form av leandervagga till sina nyfödingar? Jag är väldigt sugen på en sån även om jag vet att man bara kan ha dem det första halvåret ungefär.

* * *If what you have is all you can get - just keep on trying - it just ain´t happened yet!* * *
  • zynk
    Morron!

A har sovit ännu en natt . Yippey! Vågar jag tro att det bara var nåt tillfälligt som gjorde att hon vaknade några nätter?

jam Du behöver INTE säga förlåt över att det blir mycket amningssnack. Jisses va jag babblade om det för typ 5 månader. Det blir så känslomässigt på nåt sätt. Du får babbla hur mycket du vill!

MaLu va kul att höra om systersonen. Undrar vad din syster tycker bara? Nu är ju amningen mysig men om 1 årFundersam, nja då vill jag nog att nån annan ska klämma på demRäcka ut tungan.
    Bra gjort med sängköpet. Man behöver ju en riktigt skönt säng. Inte hoppa upp och ner sådär... Tänk va bebisen hade skuttat runt . Blev det en sån där med tagel? Och blåvittrutigt?
    Vi har en leandervagga. A har sovit i den sedan hon var två månader. Innan det sov hon mellan oss i ett babynest. Vaggan hänger ovanför vår säng och det känns väldigt mysigt att hon "svävar" där. Hon läggs sovande på kvällen o ibland är det lite klurigt att flytta över henne (för att den hänger så högt). Man kan ju hänga den längre ner, bredvid sängen istället. Hon börjar bli stor för den men jag känner ett motstånd till att hon ska sova i spjälsängen (som står i ett annat rum) - har man separationeångest eller???
  • Ma Lu

Hehe, syrran tyckte det var skönt att slippa amma sen Nu ser hon mest lite generad ut när han greppar tutten offentligt När de slutade nattsnutta upptäckte de att ungen ju sov bättre när han inte ammade! Ibland blir han dock vrålhungrig på natten nu och måste ha välling. Killen växer så det knakar och då behövs det ibalnd extra påfyllning. Stackarn åkte troligtvis på samma sjuka som Mallas I och hade kring 40 grader feber tre dagar nu i veckan Sen kom snoret coh då släppte febern men trots att de gav honom Alvedon när det blev som värst så har han ju knappt ätit på hela veckan och därför tärt rejält på hullet! Första natten han mådde bra vaknade han akut hungrig och tjöt efter "belling" (välling såklart , slurpade i sig en hel flaska, släppte greppet och ropade "mela belling!". Med nästan fem deciliter belling i magen sov han sedan gott resten av natten

Kul att vaggan funkar så fint! Jag ska nog sälja in det hos maken (borde inte vara så svårt!). Man kan kanske ha en krok nån annanstans i huset också så h*n kan sova närmre. Vi kommer vara tvungna att ha spjälsängen i vårt rum också på obestämd tid eftersom vi inte har fler rum Äldste bonussonen fyller 17 i vår och plan A är att vi ska vänta ut att han flyttar hemifrån. Plan B är att flytta till större Och nä, separationsångest? Vad är det?!

• Pess

Morrn....

Ja, ni....För er som inte vet hade jag urjävliga amningsproblem i början....Det tog 6 veckor och två hästdoser antibiotika innan amningen fungerade finfint....Och även jag var ytterst nära att ge upp....Men kämpade på och nu är jag så stolt över amningen att jag kan spricka...Tänk att jag ammat i 7 månader och fortfarande gör Jag VET att jag kommer sakna amningen och hoppas L vill amma hela hennes första år....Det verkar dock troligt eftersom hon är ganska tuttfixerad....Hon kan sitta i mitt knä och klappa på dem i urringningen och gosa ner fingrarna mellan brösten... När jag sedan tar fram ett och hon är sugen kan hon tjuta av upphetsning....Haha....

Fast är hon okoncentrerad och mycket runt omkring så går det inte...Då prioriteras det roliga som hönder runt henne....

Svar på tråden visparnas tråd # 6