• Kerpet1

visparnas tråd # 6

Här hänger vi som förut hängde i VIPS-arnas tråd i Svårt att få barn

Vips står Vi-plussar-snart eller Very Important Person Sisters (numera VIHPS, efter en ihopslagning av Vips och Hk-tråden)
    och Visp står då för Vi-som-plussat

Våra anledningar till att vi plussat till slut är ganska olika,
    vi var ett blandat gäng av ivf:are, sprutare, pillerätare och en del av oss
    inseminerade och andra lyckades där hemma..
    Gemensamt för oss var att vi har tagit tid på oss, detta var inte det lättaste?

Nu känner vi oss vilsna när vi äntligen får komma över till denna del av FL och har därför beslutat oss för att starta en Dotter-tråd till vår Moder-tråd

Våra hjältinnor är våra bästa vänner inne på VHIPS-tråden?
    Vi längtar efter er och hälsar er välkomna till oss!

Givetvis får andra som också haft svårt i verkstaden komma in hit! Och har du fortfarande svårt så rekommenderar vi varmt vår modertråd! www.familjeliv.se/Forum-11-261/m17101786.html

Här är länken till visparnas första tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m13275268.html
    Och vår andra tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m16139746.html
    Vi har också en kalender för BF och annat, här är den länken;
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m19347548.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m19347940.html var vår tredje tråd där många av oss blev mammor.
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m22605284.html var fjärde tråden.
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m25732637.html var femte tråden

• Svar på tråden visparnas tråd # 6
  • MallaMojs

Kerpet och zynk - jag tror att knepet med maten här har varit att ge och ge och ge. Jag har inte "fuskat" och skippat en enda dag sedan vi satte igång, och det har gjort susen. Jag började ju med gröt (utan fruktsmak för de smakar blä enligt mina kids) och katrinplommonpuré och det gick bra redan från början.

Sedan testade vi lite olika burkar för att sedan gå över på 6månadersburkarna. Nu lagar jag bara egen mat - tar av det vi ska äta, men tillsätter nästintill inget salt och mer grönsaker.

Mirren - du vet att det är massa salt i ost va? Härligt att han äter dock!!

*~~* Cornelia & Izabella 070602 *~~*
  • Mirren

Malla, visst vet jag det. Men jag har pressat läkarsvågern på hur farligt det är med salt "egentligen" (fast han vet inte om att jag lägger ut vad han sagt här i tråden förstås) och han berättade att det egentligen handlar mest om "folkhälsan på längre sikt" -det vill säga att om man vänjer barnen vid osaltad mat så äter de mindre salt som vuxna vilket i förlängningen leder till en förbättrad folkhälsa. Sedan är det sant att små barns njurar inte klarar för mycket salt, men då handlar det om större mängder.

Jag gissar att det handlar om en avvägning helt enkelt. Jag gillar inte burkmat och industritillverkad välling och gröt - och i dessa finns en massa tillsatser. (Jag har hittills inte hittat en enda barngröt eller välling som inte har innehållit sådant som jag inte vill att C ska äta). Sedan är det viktigt för mig att C äter samma mat som vi - om inte annat för att det inte fungerar att välja bort mat om man är vegetarian. (Då blir det inget kvar liksom).

Men jag gör mitt bästa för att undvika salt och socker samt stekt mat trots allt - så när jag gjorde purjolökspaj bakade jag en liten (i en suffléform) till honom. Det såg hur gulligt ut som helst med hans lilla paj bredvid vår stora (även om det blev rätt lite extra jobb)! Han åt upp hela!

• Minna72

...ja fast i burkmaten finns inte en massa tillsatser. det är så starkt reglerat.
    men intressant det där med saltet; tycker själv det kan bli väl hysteriskt ibland med vad barn får och absolut inte får äta.

här är aleksi tyvärr inte särskilt förtjust i min hemlagade mat.

~Vår Diamant föddes 26 mars 2007~
  • Mirren

Minna, det beror på hur man ser det. Barnmaten är oftast inte vegetarisk, så den har jag uteslutet av det skälet. Sedan vill jag inte att han ska äta maltodextrin och/eller palmolja till exempel.

• Minna72
    Mirren skrev 2008-01-15 12:14:31 följande:
    Minna, det beror på hur man ser det. Barnmaten är oftast inte vegetarisk, så den har jag uteslutet av det skälet. Sedan vill jag inte att han ska äta maltodextrin och/eller palmolja till exempel.
    Ok.
  • Mirren

Har kollat upp barnmaten - och du har helt rätt där Minna. Inga konstigheter! Men - jag tycker ändå det är lite mysko att ha mat som har en hållbarhetstid på över två år.

• jamis
    Malu: härligt med hjärtljuden och rörelser !!

Hantverkare kan man verkligen inte lita på! Man undrar ju verkligen vad de håller på med ibland!

Va söta ni är... klart n iinte kunde veta och sen var det ju helg så jag visste inte vart jag kunde ringa heller. Men NU ska det bli ordning på brösten Som tur är så är det ju bara det ena bröstet som är påverkat!

A hade en lååång vaken-period inatt då han ammar konstant och inte vill sova annat än nära mamma och pappa... lite svårt för oss att sova då.

Intressant att läsa mat-snack, känns ju länge till dess nu men tiden går fort!
    Lika ofta som föräldrar tänker på sina barn, lika ofta tänker ofrivilligt barnlösa på sina obarn
  • Mirren

Minna: jag har haft tur eftersom Casimir älskar hemlagad mat - men ratar vällingen som hans pappa försöker mata med. Jag tycker ju att det är roligt att laga mat - så det gör inte så mycket att det blir lite extra jobb. Dessutom - och det är ett högst personligt skäl - så har jag ibland slut på idéer på hur jag ska underhålla C (han är mycket otålig) och då fungerar laga och äta mat ganska bra. Speciellt att göra saker som att vispa, mixa och hacka...

• Minna72
    Mirren skrev 2008-01-15 12:23:47 följande:
    Minna: jag har haft tur eftersom Casimir älskar hemlagad mat - men ratar vällingen som hans pappa försöker mata med. Jag tycker ju att det är roligt att laga mat - så det gör inte så mycket att det blir lite extra jobb. Dessutom - och det är ett högst personligt skäl - så har jag ibland slut på idéer på hur jag ska underhålla C (han är mycket otålig) och då fungerar laga och äta mat ganska bra. Speciellt att göra saker som att vispa, mixa och hacka...
    Jo t.o.m. att vara med när man plockar i och ur diskmaskinen är ju enormt underhållande!
    Ett problem hos oss är nog att vi (alltså jag och M) inte har regelbundna mat- och ättider. Visst äter jag lunch men hinner inte (tar mig inte tid) att kocka så ordentligt då, men annars äter M och jag middag ganska sent efter att Öki har somnat på kvällen. Känns som det här att äta tillsammans och gemensam mat lättare hade kommit in på nåt sätt om det varit andra måltidsrutiner hos oss.
  • Pess

Håller med dig Mirren om att det känns skumt med barnmatsburkar med hållbarhet i flera år....Men även i detta hem gillas burkarna bäst (och jag LOVAR att jag gjort fantastiska ansträngningar i köket )

Vill bara påpeka att det finns ett riktigt bra utbud på vegetariska burkrätter faktiskt...Tror efterfrågan ökat....

Svar på tråden visparnas tråd # 6