• Kerpet1

visparnas tråd # 6

Här hänger vi som förut hängde i VIPS-arnas tråd i Svårt att få barn

Vips står Vi-plussar-snart eller Very Important Person Sisters (numera VIHPS, efter en ihopslagning av Vips och Hk-tråden)
    och Visp står då för Vi-som-plussat

Våra anledningar till att vi plussat till slut är ganska olika,
    vi var ett blandat gäng av ivf:are, sprutare, pillerätare och en del av oss
    inseminerade och andra lyckades där hemma..
    Gemensamt för oss var att vi har tagit tid på oss, detta var inte det lättaste?

Nu känner vi oss vilsna när vi äntligen får komma över till denna del av FL och har därför beslutat oss för att starta en Dotter-tråd till vår Moder-tråd

Våra hjältinnor är våra bästa vänner inne på VHIPS-tråden?
    Vi längtar efter er och hälsar er välkomna till oss!

Givetvis får andra som också haft svårt i verkstaden komma in hit! Och har du fortfarande svårt så rekommenderar vi varmt vår modertråd! www.familjeliv.se/Forum-11-261/m17101786.html

Här är länken till visparnas första tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m13275268.html
    Och vår andra tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m16139746.html
    Vi har också en kalender för BF och annat, här är den länken;
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m19347548.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m19347940.html var vår tredje tråd där många av oss blev mammor.
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m22605284.html var fjärde tråden.
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m25732637.html var femte tråden

• Svar på tråden visparnas tråd # 6
  • Ma Lu

Förresten har jag läst nånstans att det ska kunna göra susen mot mjölkstockning om man står på alla fyra över barnet och liksom ammar uppifrån! Allt rinner väl ut då

* * *If what you have is all you can get - just keep on trying - it just ain´t happened yet!* * *
  • Mirren

Man behöver väl inte ta kontakt med BVC för att pumpa? Det var det mest mystiska jag hört. Själv skulle jag nog skriva i Pess GB om jag vore som du Jam. Hon är så mycket expert som man kan komma och vet helt säkert mer om amning (speciellt i början) än någon du kan hitta på BVC.

• Ma Lu

Ja, gör det! Pess är dessutom grön nu

* * *If what you have is all you can get - just keep on trying - it just ain´t happened yet!* * *
  • jamis

Hihihi

Ma Lu skrev 2008-01-13 13:41:47 följande:
    Förresten har jag läst nånstans att det ska kunna göra susen mot mjölkstockning om man står på alla fyra över barnet och liksom ammar uppifrån! Allt rinner väl ut då
    Grejen är att febern försvinner när jag får amma ur... men nu ska vi gå och köpa en pump. Har ingen feber för tillfället iaf
    Lika ofta som föräldrar tänker på sina barn, lika ofta tänker ofrivilligt barnlösa på sina obarn
  • Pess

Jag är här Jam....Om bröstet är så spänt att A har svårt att ta tag är det helt rätt att pumpa ur lite så att det blir mjukare. Handurmjölka är nästan att föredra...Brukar inte behövas mycket alls. Mot mjölkstockning gör man inget alls de 3 första dagarna. Rekommendationerna är att amma på som vanligt, gärna låta barnet börja suga på det stockade bröstet...Var restriktiv med att pumpa (då stimulerar du ännu mer) samt smärtlindra dig själv med Alvedon/Panodil....Om du fortfarande har besvär och/eller feber efter 3 dagar ska du ta kontakt med ditt BB eller amn-mott.

Om du har en knöl i bröstet som du känner kan du försöka trixa så att A ligger med hakan mot det området....Där hakan är töms bröstet mest effektivt. Man ska dock inte massera bröstet eller trycka på knölen.....Tekniken att stå på alla fyra över barnet kan vara ett sätt att få barnet att suga från en annan vinkel. Men känns inget press...Det är jättesvårt att få barnet att suga på något annat sätt än vad det är van vid i början.

• jamis

Tack Pess ! Jag har själv svårt att handmjlka ur nu eftersom bröstet är så spännt, det gick igår... så vi har köpt en pump så att jag kanske kan få ur lite iaf. Vill ju inte stimulera så det blir mer mjölk! Nu vill inte A ta det spända bröstet men det ospända tar han mer än gärna.

Lika ofta som föräldrar tänker på sina barn, lika ofta tänker ofrivilligt barnlösa på sina obarn
  • Kerpet1

en varm dusch och handmjölka i duschen! jag körde ju el-pump redan på bb så jag fick jättehårda tuttar! man kan hyra på bb, skitbra!

• Kerpet1

Va gör ni?

Här är det fullt ös! Mr P och Petter kör radiostyrd rallybil övergolvet så det flyger leksaker, Petter jagar bilen i sin gåstol, ser förjäkla häftigt ut!
    Undra vem som gillar den radiostyrda bilen bäst?

• MallaMojs

Här har Izabella hög feber... Vet inte vad vi ska göra, hon sitter å är klängig - gör mig beredd på en hård natt

*~~* Cornelia & Izabella 070602 *~~*
  • Joyce

jam: Usch och fy vad jobbigt det låter! Har inga direkta råd men hoppas verkligen att det blir bättre för dig snart. Usch, det här med ammning är verkligen ingen lätt match!

MM: Nej vad trist! Styrka till dig och lilla I

Kerpet: Låter ju superkul!

zynk: Skönt att du fick en bra natt! Här har det för första ggn ammats en gång i timmen. Annars har ju E aldrig vilja ha oftare än var tredje timme på natten.

Jag har ammat ute i offentligenheten för fösta ¨gången idag. Lite skrik och så men på det stora hela var det väl ok. Satt längst inne på ett fik så det var nog inte så många som såg mig.

Svar på tråden visparnas tråd # 6