• Kerpet1

visparnas tråd # 6

Här hänger vi som förut hängde i VIPS-arnas tråd i Svårt att få barn

Vips står Vi-plussar-snart eller Very Important Person Sisters (numera VIHPS, efter en ihopslagning av Vips och Hk-tråden)
    och Visp står då för Vi-som-plussat

Våra anledningar till att vi plussat till slut är ganska olika,
    vi var ett blandat gäng av ivf:are, sprutare, pillerätare och en del av oss
    inseminerade och andra lyckades där hemma..
    Gemensamt för oss var att vi har tagit tid på oss, detta var inte det lättaste?

Nu känner vi oss vilsna när vi äntligen får komma över till denna del av FL och har därför beslutat oss för att starta en Dotter-tråd till vår Moder-tråd

Våra hjältinnor är våra bästa vänner inne på VHIPS-tråden?
    Vi längtar efter er och hälsar er välkomna till oss!

Givetvis får andra som också haft svårt i verkstaden komma in hit! Och har du fortfarande svårt så rekommenderar vi varmt vår modertråd! www.familjeliv.se/Forum-11-261/m17101786.html

Här är länken till visparnas första tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m13275268.html
    Och vår andra tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m16139746.html
    Vi har också en kalender för BF och annat, här är den länken;
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m19347548.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m19347940.html var vår tredje tråd där många av oss blev mammor.
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m22605284.html var fjärde tråden.
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m25732637.html var femte tråden

• Svar på tråden visparnas tråd # 6
  • Joyce

godmorgon!
    Bra natt har vi haft här Ni som har barn som sover hela natten (zynk, kerpet, fruppan, malla nån fler?) när slutade de med nattmål? Gjorde ni nåt särskilt för att det skulle bli så?
    Vi kan få E att somna ca 22.30 och sen sover han till 07.30 och ammar en gång vid 4 (är iof inte jobbigt, jag undrar mest). Skulle vilja att han somnade lite tidigare men vi har försökt och då vaknar han bara till och vill upp direkt. Är kanske för tidigt att försöka lära honom det? Hursomhelst så blir han gladare och gladare varje dag - skönt för då känns det som att han blir friskare och friskare

jam: Torsk kan man se om de är vita på tungan och att det inte går att skrapa bort.

Vad ska ni göra idag då?

• Kerpet1

Godmorgon!!!

Petter började sova hela nätter när han fick mer ersättning... Innan så kunde han nog sova från 24-6 eller 7 om man hade tur...
    Men det där tycker jag har kommit och gått lite olika perioder liksom... Han har alltid somnat ganska tidigt, ibörjan redan kl. 18:30, nu är det tyvärr senare, vi försöker lägga honom vid 8 men den senaste veckan vaknar han till då och då för att sen somna för natten kring 22/22:30...

Idag ska vi gå och träna... just nu inte dödligt sugen, men men...

Vad ska ni göra då? får ni gå ut på promenad?

• Joyce

Kerpet: Ok!

Jag skulle också vilja träna, men jag kan inte ta med honom till träning med andra bebisar än Men jag har fixat en yoga-dvd och en pilates-dvd... som om jag tror att jag kommer att använda dem

Ja promenader får vi ta, det rekommenderas tom. Jag ska ta en spruta på stan idag så jag funderar på om vi ska promenera dit.

Imorgon är Ms första dag hemma så då måste jag ha ett projekt utanför huset några timmar Undra vad?

• zynk

Morn!

Jam Impad över att du fixade gårdagen så galant ensam! Jag tog mig knappt utanför dörren första 2 månaderna... Och vilken planering det krävdes - oj oj oj.

Idis stjärna i rumpan .
    Klart mamma är bäst men jobbigt när stumpan gråter förstås. Jag har inte varit borta mycket alls från A och bävar för just det där. Och just på kvällen är det så känsligt verkar det som. Skönt ändå att de var fler som "delade" på skriken.

Kerpan Jasså P går kräftgång är det liksom rumphas från sittande eller vad? Vill se!!!! Alva är fortfarande sur för att P inte lärde henne att sitta...

Joyce E låter precis som A med sömnen. Måste dock läsa tillbaka lite för man glömmer så fort. Men att lägga henne tidigare - glöm det . Hon somnar oftast ca 21- 21.30. Jag gjorde inget för att sluta med nattmålet - hon sov successivt längre o längre. Ja ersättningens lovsång får jag också sjunga. Kvällsflaskan fick hon från första veckan. Numera välling och vi ger den tidigare (vid 19) för hon är så kinkig då.

Oj skriiiik

• zynk
    J från ca 4 månader sov hon till ca06. Alltså ung 8-9 timmar. Det brukar bli llite mer nu 9-10 timmar. Ibland vaknar hon förstås men oftast kan hon somna om utan tutte.

vårt trubbel är ju att få henne att somna. Jag har gett upp och låter henne oftast somna vid bröstet men det innebär ju att det alltid är jag som "söver". Så hur ska jag kunna göra nåt på kvällstid nån gång? Sen tänker jag att detta är en så kort tid. Snart ammar jag inte längre och då blir det väl annorlunda.
  • MallaMojs

Här är mamma och pappa M magsjuka... fyyy f*n alltså

*~~* Cornelia & Izabella 070602 *~~*
  • jamis

God morgon!

Här  var det mer aktivitet idag än igår, vart höll ni hus då?

Joyce: va skönt att E sov så gott och verkar må bättre!

zynk: jo, igår gick bra Idag är en ny dag med nya utmaningar!

Men när vi kom hem från promenaden hade han gaser igen och ville bara amma, vilket vi höll på med i 4 timmar då pappa kom hem och tog honom i sjalen där han somnade och sov 2 timmar   Sen ammade jag och vi badade, adam var nöjd ca 1 timme, så la vi oss och somnade men sen vid 23:30 så var det dags för mat igen  och efter en stunds amning SKREK adam bara vid bröstet. vi gav honom ersättning och han drack ca 80 ml. Varför räcker inte min mjölk? Sen undrar jag om hans magknip beror på att han får ersättning? Kan gaserna komma ca 12 timmar efter att han ätit något?

• Joyce

zynk: tack för info! Förmodligen bara vänta och se vad som händer Jag tycker ju att det är rätt ok nu så vi planerar inte at göra nåt än. AW säger ju att man kan vagna bort nattmålet vid 4 mån tror jag. Ersättning har vi ju provat ibland på kvällen men oftast slutar det med kaskadspya - vet inte om det är själva ersättningen eller om han inte kan hejda sig och äter för mycket. Vi försöker även vara konsekventa med att lägga honom vaken i spjälsängen och det har funkat än så länge så det är ju bra.

Nu fick jag även ångest av Louise Hallin på tv4 som tyckte att det var tidigt att en mamma lämnade sitt barn vid 9 mån (tror jag det var) och att hon skulle prioritera om i fall det var möjligt. Jag som ska var borta imorgon redan . Men samtidigt så blir jag lite kluven, jag menar M gick ju till jobbet redan efter en månad och det ska ju tydligen inte vara lika hemskt. M saknar ju E massor på dagarna och måste ju också få egentid med honom på samma sätt som jag, eller? Är det feltänkt? Mitt rationella jag tycker att detta är en jättebra lösning men mitt känslomässiga jag tycker att jag är dålig som gör detta. Sen om det är en genuin känsla eller bara samhället som säger att jag är en dålig mamma vet jag inte. Svammel svammel men ni kanske fattar vad jag menar. Hursomhelst så ska vi börja med bara några timmar för att sedan öka på tiden.

MM: Nej vad jobbigt! Krya på dig

• MallaMojs

Joyce - jag hörde också Hallin och det kändes som om att mamman varit hemma själv i 9 månader och sen bara försvann iväg på jobb? Iaf så tror jag att man kan vänja dom vid att vara med båda mamma och pappa, och jag tror att mammigheten kommer senare? Här är det inte mammigt upplever inte jag, men de börjar uppfatta att man lämnar rummet å så, och det är inte kul.

• MallaMojs

Sen så kan ju mammighet lika gärna vara pappighet, fast det blir nog lite annorlunda när man ammar?

Svar på tråden visparnas tråd # 6