• Låtten

Ni som använder päls, Varför??

Ja, varför använder man päls?
    Har länge funderat på varför man överhuvud taget fortfarande använder päls.. behovet av att hålla sig varm finns inte längre då det finns gott om annat material för det..
    Så varför, ni som använder päls...

För att vara fin ska någon annan lida pin????

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-29 22:51
    Ojdå, jag får nog specifiera mig lite, jag menar självklart äkta päls, där djuren slaktas enbart för pälsens skull.

• Svar på tråden Ni som använder päls, Varför??
  • SVejsan

När sonar man brottet att man använder sig av en päls från ett djur som dödats för länge sedan, i en annan tid. Övriga skinnprodukter är dom mer rätt?

• Lima80
    SVejsan skrev 2008-01-31 10:06:22 följande:
    När sonar man brottet att man använder sig av en päls från ett djur som dödats för länge sedan, i en annan tid. Övriga skinnprodukter är dom mer rätt?
    Skulle själv aldrig använda mig av skinnprodukter, helt onödigt när det finns andra material som är minst lika bra. Dessutom som jag skrev tidigare så kan man inte veta om skinnet kommer ifrån djur som slaktats för köttet eller om det kommer från päls och skinnindustrin i Kina där de använder sig av fruktansvärt oetiska metoder.
  • Lady Dahmer
    TTOO skrev 2008-01-30 20:23:41 följande:
    Människor står över djuren, så vari ligger problemet?Herregud, undviker ni att trampa på myror också?
    jämför du att trampa på myror med att tortera djur till döds för att nån kärring ska få en jacka?? wow.
  • LinaFalk
    Themis skrev 2008-01-29 23:29:58 följande:
    Jag skulle inte köpa päls själv men jag tycker det är vanvördigt mot de stackars djuren som redan har offrat livet om jag skulle slänga mammas mosters åldriga minkjacka på sophögen.Men den bara hänger ju så kanske skulle man sälja den och göra nåt bättre för pengarna?
    Men herregud så länge man köper pälsarna så godkänner man pälsindustrin genom att ge pengar till den. Eftersom du ger pengar dit räcker inte ditt argument att "djurets skinn och päls isåfall hade slängts"!!

Nu skrev du iofs att du inte köper päls, men argumentet håller inte tycker jag
    Gravid!!!!!!! BF 3 aug!
  • TTOO
    ladydahmer skrev 2008-01-31 17:07:06 följande:
    jämför du att trampa på myror med att tortera djur till döds för att nån kärring ska få en jacka?? wow.
    Var drar du gränsen då? Är det hur gulliga djuren är?

Blir du arg när jag säger att djur inte har några rättigheter? Låt mig till att börja med ge en definition av rättigheter. Rättigheter är principer, som reglerar vad som är och inte är tillåtet i ett socialt sammanhang.
    Rättigheter har sin grund i metaetiken och sin basföda i etiken. Och etik är just det område som vägleder oss om vilka värden vi skall sträva efter, samt vilka principer vi skall använda oss av för att uppnå dessa. Människan är uppenbarligen ensam om att omslutas av etiska principer, således är vi också ensamma om att behöva dem. Djur agerar instinktivt, för deras överlevnads skull. Människan däremot väljer i stället ett eller flera mål, om än små, att leva efter och vägen dit blockeras ständigt av etiska hinder. Vi lever inte på "auto-pilot", därför nödvändiggör vi moraliska principer.

Människan väljer nämligen att sätta värden på allt; inte bara på tingest såsom mat, hushåll, relationer och ägodelar, utan även de intellektuella värdena, för att kunna nå nya värden på saker. Vi värdesätter etiken i sig, vad den betyder för oss och hur vi ska hantera etiska frågor. Vi är en värdeställare, kortfattat.
    Och det är ur detta som rättigheter föds. Något som vi människor väljer att leva efter. Djur gör det inte. I stället hävdar vi att de gör det, för det känns bäst så. Det känns mest "naturligt". Argumenten för djurens rätt svävar allt för ofta. Vårt överlevnadssätt är genom rationella förmågor, genom våra värdesättningar. Det närmsta ett djur kommer detta är deras medfödda instinktiva värdekodex. Det håller inte som argument för att människor och djur har samma rättigheter, eller att djur över huvud taget skulle ha några.
  • Låtten

Förstår inte hur du kan sitta här å påstå att djur inte har några rättigheter, nu e du nog helt ute och cyklar.
    Djur har samma rättigheter som vi människor(till viss del), såsom att dom har rätt att leva ett värdigt liv.Det är våran skylldighet att se till så att djur behandlas väl och inte ska lida i onödan.

TTOO skrev 2008-01-31 17:14:29 följande:
    [citat]
  • Neisti
    TTOO skrev 2008-01-31 17:14:29 följande:
    Var drar du gränsen då? Är det hur gulliga djuren är?Blir du arg när jag säger att djur inte har några rättigheter? Låt mig till att börja med ge en definition av rättigheter. Rättigheter är principer, som reglerar vad som är och inte är tillåtet i ett socialt sammanhang.Rättigheter har sin grund i metaetiken och sin basföda i etiken. Och etik är just det område som vägleder oss om vilka värden vi skall sträva efter, samt vilka principer vi skall använda oss av för att uppnå dessa. Människan är uppenbarligen ensam om att omslutas av etiska principer, således är vi också ensamma om att behöva dem. Djur agerar instinktivt, för deras överlevnads skull. Människan däremot väljer i stället ett eller flera mål, om än små, att leva efter och vägen dit blockeras ständigt av etiska hinder. Vi lever inte på "auto-pilot", därför nödvändiggör vi moraliska principer.Människan väljer nämligen att sätta värden på allt; inte bara på tingest såsom mat, hushåll, relationer och ägodelar, utan även de intellektuella värdena, för att kunna nå nya värden på saker. Vi värdesätter etiken i sig, vad den betyder för oss och hur vi ska hantera etiska frågor. Vi är en värdeställare, kortfattat.Och det är ur detta som rättigheter föds. Något som vi människor väljer att leva efter. Djur gör det inte. I stället hävdar vi att de gör det, för det känns bäst så. Det känns mest "naturligt". Argumenten för djurens rätt svävar allt för ofta. Vårt överlevnadssätt är genom rationella förmågor, genom våra värdesättningar. Det närmsta ett djur kommer detta är deras medfödda instinktiva värdekodex. Det håller inte som argument för att människor och djur har samma rättigheter, eller att djur över huvud taget skulle ha några.
    Även om man kanske inte borde göra skillnad på djur och djur, så skulle det ju bli svårt att överleva, utan att enligt ditt exempel då, råka trampa ihjäl en myra, eller liknande... Tycker egentligen att jämförelsen är löjlig, då det här faktiskt medvetet handlar om att plåga och döda ett djur för nöjes skull!!! Om du nu inte kan göra skillnad på dessa två helt skilda saker och dessutom tycker att det är okej?! Måste jag fråga: Om dina barn kom hem och sa att dom hittat en ekorre i skogen som de skjutit ner med slangbella, vad skulle du då säga?? Det gör inget ungar, djuren står under oss så det är inget problem?! Jag bara undrar...
  • TTOO
    Låtten skrev 2008-01-31 17:38:20 följande:
    Förstår inte hur du kan sitta här å påstå att djur inte har några rättigheter, nu e du nog helt ute och cyklar.Djur har samma rättigheter som vi människor(till viss del), såsom att dom har rätt att leva ett värdigt liv.Det är våran skylldighet att se till så att djur behandlas väl och inte ska lida i onödan.[citat]
    Vem bestämmer att de har samma rättigheter, gud?

Självklart är jag emot onödigt lidande och det är egentligen inte det jag pratar om. Man dödar djur för att få mat (och päls i vissa fall, som jag tycker är värre). Många köttdjurs miljö bygger på att människor tar hand om dem, om vi "släppte ut dem i de fria" skulle de dö.
  • TTOO
    Neisti skrev 2008-01-31 17:51:11 följande:
    Även om man kanske inte borde göra skillnad på djur och djur, så skulle det ju bli svårt att överleva, utan att enligt ditt exempel då, råka trampa ihjäl en myra, eller liknande... Tycker egentligen att jämförelsen är löjlig, då det här faktiskt medvetet handlar om att plåga och döda ett djur för nöjes skull!!! Om du nu inte kan göra skillnad på dessa två helt skilda saker och dessutom tycker att det är okej?! Måste jag fråga: Om dina barn kom hem och sa att dom hittat en ekorre i skogen som de skjutit ner med slangbella, vad skulle du då säga?? Det gör inget ungar, djuren står under oss så det är inget problem?! Jag bara undrar...
    Plåga och döda djur för skojs skull? Vänta nu, vi pratar att göra pälsar som ändå är sjukt ute idag. Kallar du annars köttindustrin för att döda djur för nöjets skull?
  • Neisti
    TTOO skrev 2008-01-31 18:08:57 följande:
    Plåga och döda djur för skojs skull? Vänta nu, vi pratar att göra pälsar som ändå är sjukt ute idag. Kallar du annars köttindustrin för att döda djur för nöjets skull?
    Ja, precis.... Det är väl ändå för vårt nöjes skull att vi bär päls och äter kött!!!!! Eller är det för att överleva kanske??
Svar på tråden Ni som använder päls, Varför??