• Låtten

Ni som använder päls, Varför??

Ja, varför använder man päls?
    Har länge funderat på varför man överhuvud taget fortfarande använder päls.. behovet av att hålla sig varm finns inte längre då det finns gott om annat material för det..
    Så varför, ni som använder päls...

För att vara fin ska någon annan lida pin????

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-29 22:51
    Ojdå, jag får nog specifiera mig lite, jag menar självklart äkta päls, där djuren slaktas enbart för pälsens skull.

• Svar på tråden Ni som använder päls, Varför??
  • Lady Dahmer

det är ju tillochmed inne med päls nu. äkta alltså. se på de stora modehusen. kändisarna osv. äckligt.

• Låtten

Lurvenpajsaren, ja då är jag inte ensam om detta!Ingen kommer in i mitt hem med päls..

• JAG är BÄST

ladydahmer

Nopp jag skämtar inte!.

Fast det är ju tydligen i Stockholm detta handlar om verkar det som .

Så här uppe i norr finns knappt pälsar. Här kör vi med goretex

• MrM

Min pälsmössa (säljaren hävdade att det var vargskinn men jag kan inte bedöma om det stämmer) är det absolut skönaste som finns när det är riktigt kallt. När jag köpte den för 16 år sedan tyckte jag dessutom att den var snygg, idag skulle jag kanske inte satsat på samma design men den är och har varit en riktig trotjänare. Jag har dessutom, läder och mockaskor, skinnplånbok, läderjacka, läderbälten, jag hobbyfiskar och jag äter kött dagligen. Djuren är för mig en resurs av många.

Mvh

• Låtten

Och hur tror du dina "gamla " kläder är gjorda då? Det är knappast något nytt att barn osv slavar och gör kläder..Men hur som helst så hör det inte riktigt hit.
    Om du nu är så intresserad så köper jag mina kläder där jag hittar fina kläder, så enkelt är det.Försöker i största möjliga mån att köpa rättvise märkt,krav märkt osv..men dom pengarna finns tyvärr inte alltid.Eller så är utbudet dåligt.

Men vad är det som gör päls så fint?

BrideOf Rocky skrev 2008-01-29 23:01:34 följande:

För att det är snyggt och jag köper det second hand hellre än att köpa nyproducerat från HM där något barn i Indien gjort min jacka sen ska den transporteras över hela jorden för min skull.Eller..så är det inte, men det hade kännts bättre.Nu använder jag begagnade pälsar och köper massa kläder på HM.Vart köper du dina kläder TS?
  • Irme

Jag tror inte det är ute med päls..
    Se här vad många kändisar och designers som fortfarande stödjer pälsindustrin.

www.fur.org/poen_fash_cele.cfm

Och så länge folk fortsätter att köpa päls, så stödjer de ALL pälsindustri, såväl "seriös" (om det finns något som kan kallas så) som oseriös.

• Tomtemormor

Hur menar du nu? Skinn-päls? Menar du att det går bra med en mockajacka av lammskinn men inte en lammskinnspäls?

Lurvenpajsaren skrev 2008-01-29 23:00:49 följande:
    Rapport från Djurens rätt säger att pälsindustrins förtjänster ökat med 65% sedan 2004. De tjänar mest på alla pälskragar för folk tycker inte att de köper päls då, "det är ju bara en liten krage."Jag avskyr päls såvida det inte sitter på ett djur. Ingen person kommer in i mitt hem med päls, aldrig. Pälsnäringen innebär stora miljöpåverkningar med en mängd kemikalier. Att bära skinn är inte riktigt samma sak då du äter och använder 90% av djuret. Äckligt och komplett empatilöst.
  • Lady Dahmer

jag tror hon menar päls från djur som slaktats för sin päls. inte från djur vi även äter.

• Themis

Jag skulle inte köpa päls själv men jag tycker det är vanvördigt mot de stackars djuren som redan har offrat livet om jag skulle slänga mammas mosters åldriga minkjacka på sophögen.

Men den bara hänger ju så kanske skulle man sälja den och göra nåt bättre för pengarna?

• BrideOf Rocky
    Låtten,
    Jaja, jag veet!

Jag skojade bara,svarade bara på din TS.
    Bli inte så jävla provocerad lilla vän.
Svar på tråden Ni som använder päls, Varför??