• Lindchen

Dyrt att äta nyttigt!

Vi är en familj på två vuxna, två barn och en katt. Vi sätter av 4000:- varje månad till mat, hygien och hushåll.

Har länge försökt att äta nyttigt, dvs mycket sallad och grönsaker, bra kött och inga hel- eller halvfabrikat, men det är så dyrt! 4000:- räcker knappt till per månad.

Hur gör ni andra?

Ps. Ska kanske tillägga att vi har blöjbarn och att lilkillen äter några burkar mat i veckan...

• Svar på tråden Dyrt att äta nyttigt!
  • Mozarts Nachtmusik
    rött och guld skrev 2008-02-03 00:16:44 följande:
    Mozarts Nachtmusik skrev 2008-02-03 00:13:59 följande: jag ser ingen anledning till att betala dubbelt så mycket för en vara som är kravmärkt,men jag inte vet om den verkligen är obesprutad! man går ju lixom inte själv ut på åkrarna och kollar.. och gårdarna blir inspekterade 1gång/år,borde vara 1gång per månad, så många är det ju inte i sverige som håller på med krav!
    ser ingen anledning???
    och du klagar på folk som lägger pengar på kravmärkta varor för de handlar för dyrt enligt dej!

nu får du ge dej.

tur att de finns folk som resonerar annorlunda än du måste jag säga.

jag kan förstå att man kanske inte alltid har råd att handla ekologiskt, men att inte "se anledningen".. sånt resonemang gör mej mörkrädd...
    julmust is the shit!
  • IntravenösFylletös
    rött och guld skrev 2008-02-03 00:18:51 följande:
    jag äter frukostfil och flingor eller gröt, ibland äggmacka.en frukt mitt på dagente och smörgås på kvällenmiddag 00.45 på natten när sambon kommer hem.
    ja det låter ju verkligen hälsosamt du.
    Fruntimmer är som madrasser mä hôl i
  • Fru U

Förvisso men sannolikheten att den är obesprutad är större. Dock så kan ju marken som produkten växer i vara full med gifter, det vet man ju inte. Men totalt sätt blir det ju i alla fall (med all sannolikhet) mindre gifter man får i sig

rött och guld skrev 2008-02-03 00:16:44 följande:
    Mozarts Nachtmusik skrev 2008-02-03 00:13:59 följande: jag ser ingen anledning till att betala dubbelt så mycket för en vara som är kravmärkt,men jag inte vet om den verkligen är obesprutad! man går ju lixom inte själv ut på åkrarna och kollar.. och gårdarna blir inspekterade 1gång/år,borde vara 1gång per månad, så många är det ju inte i sverige som håller på med krav!
    Live and let live
  • rött och guld

Mozarts Nachtmusik skrev 2008-02-03 00:17:37 följande:

bara äta var 3e dag?om kroppen inte får tillräckligt med näring ställer den in sej på svält-. de innebär att du lagrar fett och förbränner muskler..varför äter han bara var tredje?
    och ja, vi ska gå och kolla det.
    han känner sig uppblåst efter att ha ätit...
  • Fru U

Rekommenderar boken: Den hemlige kocken. Läs den, ni får en chock när ni ser hur maten vi äter produceras och vad den egentligen innehåller

Live and let live
  • IntravenösFylletös
    rött och guld skrev 2008-02-03 00:19:49 följande:
    Mozarts Nachtmusik skrev 2008-02-03 00:17:37 följande: han har väldigt låg ämnesomsättning och lägger på sig mycket vikt!
    jag har också låg ämmnesomsättning. men ju oftare jag äter (rätt sammansatta måltider) desto mer minskar jag i vikt.
    Fruntimmer är som madrasser mä hôl i
  • rött och guld
    Mori skrev 2008-02-03 00:18:44 följande:
    Så svara då på de földfrågor du får på dina inlägg. Tycker du att det är en närignsriktig kost att äta kött en hel måndad?Kostar det 460 kr att äta 2 personer en hel månad? Nej, köttet kostar 460 kr....PÅ vilket sätt har man inte råd att äta annat än just köttbullar och makaroner? Morötter är billigt som f*n och fyller andra näringsbehov än köttbullar. Linser är billigt och fyller andra näringsbehov, alltså behöver man inte bli underviktig.Visst är stora portioner ett problem i sig gällande övervikt, men innehållet i dessa stora portioner är av mycket stor vikt för om du ska bli underviktig eller inte. Det är MYCKET svårt att äta sig fet på äpplen eller isbergssallad, betydligt lättare att bli fet av för mycket rött kött eller falukorv. Eller hur?Och så skulle jag vilja tillägga att allt du upplevt behöver inte vara det enda sanna för någon annan, du vet vi är inte alla stöpta i samma form
    men du kan inte enbart leva på äpplen och sallad, då går du ner i vikt och förlorar viktiga vitaminer som finns i köttet!
  • Ch Belair

rött och guld skrev 2008-02-03 00:19:49 följande:

Mozarts Nachtmusik skrev 2008-02-03 00:17:37 följande:han har väldigt låg ämnesomsättning och lägger på sig mycket vikt!
    Ja och inte kommer ha gå ner något när han äter var tredje dag.
  • juzze

Vilken underhållande tråd.. fascinerande att läsa, verkligen. Hade aldrig trott att en person som efterfrågade nyttig, ekologisk mat skulle få tips om att bara äta en massa billigt kött, dra ner på grönsaker och inte så stora portioner potatismos.

• rött och guld

Mozarts Nachtmusik skrev 2008-02-03 00:19:50 följande:

ser ingen anledning???och du klagar på folk som lägger pengar på kravmärkta varor för de handlar för dyrt enligt dej!nu får du ge dej.tur att de finns folk som resonerar annorlunda än du måste jag säga.jag kan förstå att man kanske inte alltid har råd att handla ekologiskt, men att inte "se anledningen".. sånt resonemang gör mej mörkrädd...
    jag köper svenska produkter för att undvika besprutning och tillsatser.
Svar på tråden Dyrt att äta nyttigt!