• tessum

pojke med klänning?????

Jag var och shoppade och fick se något jag aldrig sett tidigare, nämligen en mamma som shoppade en klänning till sin son. Först trodde jag att det var en flicka men när mamman sa "vill du ha den här, gubben?" så höll jag på att svimma.
    Är det verkligen så det är idag? att mammor köper flickkläder till sin son? jag har aldrig hört talas om det innan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-06 11:12
    En fråga till. Ni som köper klänningar, kjolar till era söner, har barnen på sig det när ni åker bort, på dagis osv eller är det bara när dom är hemma?

• Svar på tråden pojke med klänning?????
  • beEMbe

grabbarna här skulle hellre dö än att sätta på sig en klänning! Och här är vi inte fördomsfulla för 5 öre

• uniMog
    Maddish skrev 2008-02-06 17:13:12 följande:
    Precis. Men dom ska vara tillräckligt gamla för att förstå vad dom gör. Det gäller med allt.
    Fast då har du ju troligen redan lärt dem att du anser att det inte är rätt. Så då är ju chansen/risken inte så stor att de kommer vilja ha det.
    tessum skrev 2008-02-07 08:20:42 följande:
    Jag är lite förvånad över att så många verkar tycka att det är okej om deras söner vill ha klänning. jag har frågat en massa av mina vänner om dom skulle tillåta det eller om dom ens sett någon kille som har det och alla mina vänner reagerade likadant, dom flesta hade inte hört talas om det och bara två (av ca 30) hade hört om det, ingen hade sett det i verkligheten. dessutom tyckte alla att det var sjukt. personligen tycker jag inte att det är sjukt... men jag tycker nog inte att det är riktigt rätt.De flesta på FL verkar ju vara för det, många här har söner med klänning, men av dom jag frågat (ifrån hela sverige eftersom jag blev riktigt nyfiken på det här igår) så har ingen sett det i real life. många här på fl har ju hört talas om det men inte heller sett det.vars bor alla ni som har söner som gillar klänning? är det många pojkar på samma dagis eller i samma stad som har klänning?konstig fråga kanske, försöker bara lista ut om det är t ett speciellt område där det är mer accepterat
    Vi bor utanför sthlm. Visst höjer folk på ögonbrynen men det är väl deras problem. Och ALDRIG att någon har retat honom för det!
    Why are vampires always so stupid?
  • Maddish
    mmmao skrev 2008-02-07 07:54:54 följande:
    så många verkar tro att om pojken tar på sig en klänning så klär han ut sigtill flicka. Tror ni likadant om en flicka har en blåt tröja med en dinusarie på (sådant man endast finner på pojkavdelningarna). nej barn gillar att klä sig i sådant de tycker är fint/coolt.det får inte barnet att ändra kön.
    Då har jag nog missat det för jag har inte alls fått den uppfattningen. Det är inte det att pojkarna vill klä ut sig till just flicka. Kanske till prinsessa eller till mamma. Men jag tror inte att dom klär ut sig till flicka. Och att en flicka har en blå tröja på sig är inte samma sak. Hade jag haft en flicka så hade hon inte fått ha kalsonger på sig.
    Det finns typiska flick och pojkkläder. Varför är det så viktigt att blanda dessa?
  • Maddish

Pejgan: Och hur skulle jag lära dom det om inte ens ämnet kommer upp? Dom har inte ens valet att ha klänning eftersom det inte finns någon i vårt hem...

• uniMog
    Maddish skrev 2008-02-07 08:42:31 följande:
    Då har jag nog missat det för jag har inte alls fått den uppfattningen. Det är inte det att pojkarna vill klä ut sig till just flicka. Kanske till prinsessa eller till mamma. Men jag tror inte att dom klär ut sig till flicka. Och att en flicka har en blå tröja på sig är inte samma sak. Hade jag haft en flicka så hade hon inte fått ha kalsonger på sig. Det finns typiska flick och pojkkläder. Varför är det så viktigt att blanda dessa?
    Varför är det så viktigt att INTE göra det?
  • MissXXX

kastar mig in i tråden för ja måste bara tala om att på lindex köpte jag ett par blå sockiplast till min dotter (hon är 10 månader) och på ettiketten står det "lindex, for boys"

Brukar inte reagera så på flicka-pojk uppdelningen med sådär tydligt har det aldrig vart förut...! otroligt..!

• Magrat

Då har jag nog missat det för jag har inte alls fått den uppfattningen. Det är inte det att pojkarna vill klä ut sig till just flicka. Kanske till prinsessa eller till mamma. Men jag tror inte att dom klär ut sig till flicka. Och att en flicka har en blå tröja på sig är inte samma sak. Hade jag haft en flicka så hade hon inte fått ha kalsonger på sig. Det finns typiska flick och pojkkläder. Varför är det så viktigt att blanda dessa?
    Jag har faktiskt sneglat på neutrala gråa/vita/svarta kalsonger ibland just för att jag blir sååå trött och irriterat på alla glittriga prinsessor och hundvalpar på flicktrosorna. Än har jag inte köpt några till dottern, men det är främst för att jag inte vet om modellen sitter lika bra. Men om hon skulle vilja ha kalsonger skulle jag köpa ett par så hon fick prova. Absolut!

VARFÖR finns det typiska flick- och pojkkläder?
    VARFÖR finns det typiska flick- och pojkleksaker?
    VARFÖR pratar många människor olika till flickor och till pojkar?
  • tessum
    Magrat skrev 2008-02-07 08:49:44 följande:
    Jag har faktiskt sneglat på neutrala gråa/vita/svarta kalsonger ibland just för att jag blir sååå trött och irriterat på alla glittriga prinsessor och hundvalpar på flicktrosorna. Än har jag inte köpt några till dottern, men det är främst för att jag inte vet om modellen sitter lika bra. Men om hon skulle vilja ha kalsonger skulle jag köpa ett par så hon fick prova. Absolut! VARFÖR finns det typiska flick- och pojkkläder? VARFÖR finns det typiska flick- och pojkleksaker? VARFÖR pratar många människor olika till flickor och till pojkar?
    Jag brukar köpa graå,svarta och vita boxertroser till min blicka. det är ju som en kalsong men kanske lite mer passande för en flicka
  • uniMog
    Maddish skrev 2008-02-07 08:47:40 följande:
    Pejgan: Och hur skulle jag lära dom det om inte ens ämnet kommer upp? Dom har inte ens valet att ha klänning eftersom det inte finns någon i vårt hem...
    Ok vi omformulerar: Om du anser att det bara är ok att tillåta pojkar ha klänning när de är stora nog att förstå att det inte är vanligt så innebär det, antar jag, att du skulle säga nej om de vill ha klänning (ute bland folk) före det. Och då faller själva meningen med att låta dem välja att ha klänning om de vill det.

Om en pojke aldrig uttrycker önskan om att ha klänning så gör han ju inte det. Då finns det ju inget att diskutera. Men om han nu GÖR det.  Som min gör.
  • Hannah76

Mina tjejer har nog oftast "pojkiga" kläder (andras definition) får öra det även om de har klänning. Är inte mycket för rych-pych.. Men stora tjejen hade en ganska lång period där det bara var rosa och glitter som gällde, och då fick hon självklart ha det. Tror att de flesta föräldrar till pojkar som gillar att ha klänning inte har påverkat barnen (det handlar alltså INTE om föräldrarna) utan de har endast lyssnar på sitt barns önskningar.
    Vad är skillnaden på att en pojke har klänning/tunika och om en tjej har tex baggyjeans och tröja med traktor (eller nåt annat "pojkigt")?
    De ytterkläder jag köper till mina tjejer kommer alla ifrån de kollektioner som är riktade till pojkar.
    När min doter var mindre hade jag svårt att hitta bekväma kläder till henne, alla byxor var tajta coh låga i midjan så det blev pojkavdelningen. Varför är det inte ok att göra tvärtom?

Om man som förälder tvigar på sina barnkläder det inte vill ha (kan handla om klännig på pojke eller rosa på en tjej, men inte nödvändiga kläder som ytterkläder) så tycker jag att man är helt fel ute.

Svar på tråden pojke med klänning?????