• tessum

pojke med klänning?????

Jag var och shoppade och fick se något jag aldrig sett tidigare, nämligen en mamma som shoppade en klänning till sin son. Först trodde jag att det var en flicka men när mamman sa "vill du ha den här, gubben?" så höll jag på att svimma.
    Är det verkligen så det är idag? att mammor köper flickkläder till sin son? jag har aldrig hört talas om det innan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-06 11:12
    En fråga till. Ni som köper klänningar, kjolar till era söner, har barnen på sig det när ni åker bort, på dagis osv eller är det bara när dom är hemma?

• Svar på tråden pojke med klänning?????
  • Maddish
    Hannah76 skrev 2008-02-06 15:43:14 följande:
    Klänningar är inte dyrare än andra kläder. För mig är inte klänning finkläder, utan ett vanligt plagg.Men det är väl fullt accepterat att vuxna kvinnor klär sig i kostym och skjort eller ett manligt arbetarplagg som tex jeans? Och att flera miljoner av världens män går klädda i klänning (särkar av olika slag)?
    Men vi är vuxna och gör våra egna val. Jag går själv i blåställ hela dagarna. Men jag kan säga att det är inte alla som accepterar det men det är mitt val och jag får ta dom reaktionerna.
    Små barn vet inget om omvärldens elakheter och behöver inte få uppleva det vid så låg ålder för att man låter dom få som dom vill.

För mig är klänning finkläder, Kostym är också finkläder. Och det är möjligt att klänningar är lika billigt som ett par mjukisbyxor, men jag tycker att mjukisbyxorna är mer praktiskt för barn som springer runt och klättrar och ramlar och smutsar ner sig.
  • Sniglar och Krut
    Hannah76 skrev 2008-02-06 15:47:54 följande:
    Sniglar och Krut skrev 2008-02-06 15:41:13 följande:
    Jag tycker inte att det var så farligt, det var flera barn på hennes dagis om gjorde så i perioder. Jag väljer mina fajter. Tycker att det är bättre att låta dem testa och sen tröttna på det än att bråka om en så trival sak som kläder. Hon har fått välja fritt, men självklart finns det vissa regler. Som tex att man har ytterkläder på sig osv. Jag är ingen "slapp" eller släpphänt förälder, men jag uppmuntrar mina barn i deras egna idéer, fantasier osv. Vari ligger det hemsa o farliga med att gå till dagis i pyjamas o dyl?
    Varför skulle jag tycka att det är hemskt eller farligt?
    Det är knappast hemskt. Hemskt är det när föräldrar mördar eller slår sina barn, inte när de låter ungarna gå i pyjamas till dagis.

Farligt är det när föräldrar låter sina ungar leka med motorsågen, inte när de låter ungarna gå till dagis i pyjamas.

Men, jo, jag tycker att det är slappt att inte orka/vilja ta den fighten.
    Du skriver att du väljer dina fighter.
    För mig är det naturligt att man inte går till dagis med ungarna i pyjamas, sen får det bli jordens fight om den saken, jag skulle inte ge mig.
    Det är av ren princip. Man har inte pyjamas på dagiis, i skolan, på jobbet.
    Plättlätt.
  • Maddish
    Hannah76 skrev 2008-02-06 15:47:54 följande:
    Sniglar och Krut skrev 2008-02-06 15:41:13 följande: Jag tycker inte att det var så farligt, det var flera barn på hennes dagis om gjorde så i perioder. Jag väljer mina fajter. Tycker att det är bättre att låta dem testa och sen tröttna på det än att bråka om en så trival sak som kläder. Hon har fått välja fritt, men självklart finns det vissa regler. Som tex att man har ytterkläder på sig osv. Jag är ingen "slapp" eller släpphänt förälder, men jag uppmuntrar mina barn i deras egna idéer, fantasier osv. Vari ligger det hemsa o farliga med att gå till dagis i pyjamas o dyl?
    Jag går inte runt i t-shirten jag sovit i för det är inte så himla fräscht. hade aldrig skickat barnen på dagis i pyjamas för på dagen har man kläder, på natten pyjamas och ute har man ytterkläder.
  • Hannah76
    Maddish skrev 2008-02-06 15:51:09 följande:
    Men vi är vuxna och gör våra egna val. Jag går själv i blåställ hela dagarna. Men jag kan säga att det är inte alla som accepterar det men det är mitt val och jag får ta dom reaktionerna. Små barn vet inget om omvärldens elakheter och behöver inte få uppleva det vid så låg ålder för att man låter dom få som dom vill. För mig är klänning finkläder, Kostym är också finkläder. Och det är möjligt att klänningar är lika billigt som ett par mjukisbyxor, men jag tycker att mjukisbyxorna är mer praktiskt för barn som springer runt och klättrar och ramlar och smutsar ner sig.
    Elakheterna finns ju där för att barnen blir matade med att det är konstigt/fel/onaturligt osv. Det är ju barnen attityd vi kan förändra.
  • Hannah76

Sniglar och Krut skrev 2008-02-06 15:51:52 följande:

Varför skulle jag tycka att det är hemskt eller farligt?Det är knappast hemskt. Hemskt är det när föräldrar mördar eller slår sina barn, inte när de låter ungarna gå i pyjamas till dagis.Farligt är det när föräldrar låter sina ungar leka med motorsågen, inte när de låter ungarna gå till dagis i pyjamas.Men, jo, jag tycker att det är slappt att inte orka/vilja ta den fighten.Du skriver att du väljer dina fighter.För mig är det naturligt att man inte går till dagis med ungarna i pyjamas, sen får det bli jordens fight om den saken, jag skulle inte ge mig.Det är av ren princip. Man har inte pyjamas på dagiis, i skolan, på jobbet.Plättlätt.
    Det är tur att man får välja själv hur man formar och uppfostrar sina barn.
  • Maddish
    Hannah76 skrev 2008-02-06 15:57:01 följande:
    Elakheterna finns ju där för att barnen blir matade med att det är konstigt/fel/onaturligt osv. Det är ju barnen attityd vi kan förändra.
    Andra ändrar inte sitt sätt att uppfostra sina barn på bara för jag låter min son gå runt i klänning.
  • Hannah76
    Maddish skrev 2008-02-06 15:56:48 följande:
    Jag går inte runt i t-shirten jag sovit i för det är inte så himla fräscht. hade aldrig skickat barnen på dagis i pyjamas för på dagen har man kläder, på natten pyjamas och ute har man ytterkläder.
    Nu gick hon ju inte i den pyjamasen hon sovit i, utan en ren som hon tyckte var särsklit fin. Och ärligt så ser jag inte skillnaden med att låta henne gå till dagis i mysbyxor+tröja o pyjamas.. De är förvillande lika..
  • Hannah76
    Maddish skrev 2008-02-06 15:59:05 följande:
    Andra ändrar inte sitt sätt att uppfostra sina barn på bara för jag låter min son gå runt i klänning.
    Självklart ändrar man attityden hos barn genom att visa att saker är ok (inte bara säga det..). Det gäller ju massor med saker, som tex homosexualitet, andra kulturer osv osv osv
  • Machapuchare
    Hannah76 skrev 2008-02-06 16:04:59 följande:
    Självklart ändrar man attityden hos barn genom att visa att saker är ok (inte bara säga det..). Det gäller ju massor med saker, som tex homosexualitet, andra kulturer osv osv osv
    Håller med!!!
  • Blossi

Har bara läst TS.

Det var inte en dopklänning då?
    Visst får väl de klä sitt barn i klänning om de vill men vad är bra eller dåligt det vet man väl aldrig.

Svar på tråden pojke med klänning?????