• tessum

pojke med klänning?????

Jag var och shoppade och fick se något jag aldrig sett tidigare, nämligen en mamma som shoppade en klänning till sin son. Först trodde jag att det var en flicka men när mamman sa "vill du ha den här, gubben?" så höll jag på att svimma.
    Är det verkligen så det är idag? att mammor köper flickkläder till sin son? jag har aldrig hört talas om det innan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-06 11:12
    En fråga till. Ni som köper klänningar, kjolar till era söner, har barnen på sig det när ni åker bort, på dagis osv eller är det bara när dom är hemma?

• Svar på tråden pojke med klänning?????
  • Magrat

Maddish skrev 2008-02-07 09:01:55 följande:

Och varifrån skulle han få ideen om jag inte gå och köper hem en till honom? Han kommer ju knappast att vilja ha mina klänningar. Lite stora kanske.Så länge han är liten så är det jag som bestämmer vad dom ska ha på sig. Vill han ha ett par byxor som jag inte tycker passar så säger jag också nej. Därför kommer det inte vara konstigare för honom än att mamma bestämmer. Hur skulle han kunna märka skillnaden på "nej du får inte ha klänning" och "nej du får inte ha dom byxorna" ??
    Varför skulle han inte vilja ha dina klänningar? Bara för att de är för stora? Barn är nyfikna på allt i sin omgivning. Min dotter ville absolut ha pappas skor härom veckan. Det klart att hon fick prova dem då.
    Och du är väl inte den enda i hans omgivning som har klänning?
    Jag bestämmer också ibland om vilka kläder som ska på. Men det har med praktiska detaljer att göra och jag försöker att aldrig säga "Nej du får inte." Hellre förklarar jag vad som kan vara bättre i stället. "Det är kallt ute, så du kommer bli kall om fötterna om du har sandaler idag. Har du dina vinterskor kan du springa och leka och hoppa i vattenpölar i stället."
  • Hannah76

Jag är nog ganska fri i min uppfostran, absolut. Jag är noga med att barnen är inkluderade tidigt i allt som rör familjen, deras viljor och åsikter räknas lika mycket som de vuxnas. Jag ser till att deras fantasier får fritt spelrum. Sen har jag självklart regeler också, det finns ramar för allt. Är själv uppfostrad "proggit" och fritt - det är jag väldigt glad över. Det har gett mig modet att inte behöva vara eller göra som alla andra, utan lita på min egen känsla.

När är barn stora nog att få vara delaktiga över sitt utseende?

• uniMog
    Maddish skrev 2008-02-07 09:13:55 följande:
    jag kan säga att mina pojkar är väldigt pojkiga och vill dom nu vara flickiga när dom blir så pass gamla att dom bryr sig så fine with me. Jag låter dom vara som dom vill och styr dom absolut inte.
    ja men då är vi ju överens.
    tessum skrev 2008-02-07 09:07:41 följande:
    Kör ni med fri uppfostran också?att så länge det inte skadar barnet så får h*n som h*n vill?Det låter nämnligen så
    Det beror på vad du menar med fri uppfostran? Jag försöker bara ha regler som jag anser fyller en väsentlig funktion men därifrån till att inte ha regler alls är steget väldigt långt.
    Why are vampires always so stupid?
  • Maddish
    Magrat skrev 2008-02-07 09:14:08 följande:
    Maddish skrev 2008-02-07 09:01:55 följande: Varför skulle han inte vilja ha dina klänningar? Bara för att de är för stora? Barn är nyfikna på allt i sin omgivning. Min dotter ville absolut ha pappas skor härom veckan. Det klart att hon fick prova dem då. Och du är väl inte den enda i hans omgivning som har klänning? Jag bestämmer också ibland om vilka kläder som ska på. Men det har med praktiska detaljer att göra och jag försöker att aldrig säga "Nej du får inte." Hellre förklarar jag vad som kan vara bättre i stället. "Det är kallt ute, så du kommer bli kall om fötterna om du har sandaler idag. Har du dina vinterskor kan du springa och leka och hoppa i vattenpölar i stället."
    Dom kan visst få prova mina klänningar men dom får ju knappast gå ut i dom...
    Mina pojkar har inte intresset av att välja kläder själva. Ska vi bort så kan jag ta fram ett par alternativ till dom, men annars bryr dom sig inte. Det finns viktigare saker för dom än kläder.
  • Magrat

Pejgan skrev 2008-02-07 09:15:37 följande:

Det beror på vad du menar med fri uppfostran? Jag försöker bara ha regler som jag anser fyller en väsentlig funktion men därifrån till att inte ha regler alls är steget väldigt långt.
    What she said.
  • Mephala the ranger

Hahahaha men herregud det är en klänning, vad tusan spelar det för roll. Överreaktion? Ohh yes..

Min lillebror ville gå i klänning när han var liten och tro mig, vi hade väldigt stereotypisk uppfostran. Ändå så såg han storasystrarna bli fina i klänning så han gick runt en jul i en grön en. Han målade även naglarna. Vad spelar det för roll? Idag går han runt i byxor precis som sina storasystrar. Men att begränsa barnen är ju bara idiotiskt, i alla fall när det gäller en sådan struntsak som ifall tyget är sytt som en byxa eller kjol. Sen behöver det inte betyda att ungen får göra som han vill i andra sammanhang. Lika lite som att man har fri uppfostran då man köper sin dotter en prinsessklänning som hon får springa runt i. Det är väl bra ifall de har testat att gå runt i klänning, både kille som tjej!

• Gäspan

Bonanza: Den var ju superfin! En sån ska jag köpa till Axel.

• Mephala the ranger

Bonanza den var ju hur snygg som helst! Min Siri skulle passa i den, hon är supersnygg i brunt :)

• Maddish

jag är inte mer annorlunda än andra. Vi uppfostrar våra barn på ett väldigt fritt och öppet sätt. Vi har absolut regler och dom ska följas, men dom får själva fatta beslut och lösa problem och konflikter. Vi finns där för dom hela tiden och uppmuntrar dom i deras intressen.
    Pojkarna är väldigt aktiva och så länge dom inte gör något direkt livsfarligt så lägger jag mig inte i. Dom kommer att slå sig många gånger om och dom får lära sig av sina misstag. Vissa tycker att vi gör ett bra jobb, andra tycker att vi borde styra dom mer.

Saken är den att alla gör olika och alla tycker olika. Våra barn är egna små personer med egna viljor som vi inte alltid kan påverka. Men samtidigt måste dom ha gränser och lära sig vad som är rätt och fel.

Det är viktigt, inte om dom har på sig en klänning eller inte...

Svar på tråden pojke med klänning?????