• devega

Varför köper du märkeskläder?

Jag vill skapa en debatt i ämnet och undrar varför du/ni väljer att köpa märkeskläder till ditt/dina barn?

• Svar på tråden Varför köper du märkeskläder?
  • Dino78
    AnnaGBG skrev 2008-02-09 23:43:12 följande:
    En 3-åring sliter lätt ut ett par H&Mjeans på 2 månader I alla fall min 3-åring.
    Vad i herrans namn gör han/hon då??
    Min snart 3-åring har inte slitit ut ett endaste plagg hittills faktiskt...hon har "skitjeans" för 75:- paret köpta på en lågpriskedja i Tyskland av alla ställen som ser sprillans nya ut.
    DIF i själ och hjärta
  • devega

hehe, ja man vet ju aldrig vad man får för en vilding! ;)

AnnaGBG skrev 2008-02-09 23:43:12 följande:
    En 3-åring sliter lätt ut ett par H&Mjeans på 2 månader I alla fall min 3-åring.
  • devega

ok, jag antar att det är väldigt olika vad man anser vara "väldigt mycket pengar". just nu lever vi på ett studielån och mammapenning och vi både skänker pengar till organisationer, sparar pengar till vår dotter, har ett sparkonto, äger en bil och äter bra och hälsosam mat.

Carr0n skrev 2008-02-09 23:45:31 följande:
    Om man har pengar till det så varför inte. Hade jag haft väldigt mycket pengar så skulle jag väl kunna skänka dem till v'lgörenhet, men nu tycker jag det är viktigare att spara till barnen, renovera huset. Spara till en ny bil mm.
  • Lima80

Jag köper helst ekologiska och gärna rättvisemärkta kläder(om det finns). Det slinker i mellan ett och annat klädesplagg också, främst för att utbudet fortfarande är lite begränsat. Jag tycker det känns väldigt bra när man vet att arbetarna har goda arbetsvillkor och skälig lön och att miljön smutsas ner så lite som möjligt.
    Att köpa märkeskläder för sakens skull har jag aldrig förstått mig på, jag är inte mycket för statusprylar.

• Carr0n
    devega skrev 2008-02-09 23:47:30 följande:
    ok, jag antar att det är väldigt olika vad man anser vara "väldigt mycket pengar". just nu lever vi på ett studielån och mammapenning och vi både skänker pengar till organisationer, sparar pengar till vår dotter, har ett sparkonto, äger en bil och äter bra och hälsosam mat.
    Ja, det skulle vara flera miljoner för mig. Har jag allt jag vill ha och mina barn har det bra. Då skulle jag väl kunna göra det.
  • devega

jag försöker också handla rättvisemärkta och ekologiska kläder, men många gånger blir det också begagnat.

AnnaGBG skrev 2008-02-09 23:45:46 följande:
    Fast det är exakt samma med mig. Jag skänker pengar varje månad till flera olika organisationer plus att jag har ett fadderbarn. Jag handlar ALLDID Krav, Rättvisemärkt, närproducerat och Ekologiskt. Den ENDA skillnaden är att jag köper dyra kläder i så fall... ( Dyra kläder = ofta ekologiska och rättvisemärkta )
  • AnnaGBG
    Dino78 skrev 2008-02-09 23:45:49 följande:
    Vad i herrans namn gör han/hon då?? Min snart 3-åring har inte slitit ut ett endaste plagg hittills faktiskt...hon har "skitjeans" för 75:- paret köpta på en lågpriskedja i Tyskland av alla ställen som ser sprillans nya ut.
    Ja, gud, det undrar jag med Men efter några månader så är det hål på knäna och rumpan är nästintill blanksliten. Men han verkar ha rätt kul.
  • devega

så är det, var man anser sig behöva är väldigt olika ...

Carr0n skrev 2008-02-09 23:48:45 följande:
    Ja, det skulle vara flera miljoner för mig. Har jag allt jag vill ha och mina barn har det bra. Då skulle jag väl kunna göra det.
  • Queen70

För många tror jag faktiskt att priset avgör om det är "snyggt" eller inte :)

• AnnaGBG
    devega skrev 2008-02-09 23:49:12 följande:
    jag försöker också handla rättvisemärkta och ekologiska kläder, men många gånger blir det också begagnat.
    Ok, en skillnad till, då. Jag handlar faktiskt INTE bagagnat. Inte kläder men gärna annat - älskar loppmarknader!
Svar på tråden Varför köper du märkeskläder?