• devega

Varför köper du märkeskläder?

Jag vill skapa en debatt i ämnet och undrar varför du/ni väljer att köpa märkeskläder till ditt/dina barn?

• Svar på tråden Varför köper du märkeskläder?
  • Dino78

Men ni som köper dyra grejer: tycker ni att det som är billigt är fult bara för att det är billigt? Jag ser ingen skillnad på kläder.
    Som nån skrev: en body för 900:- för att det var burberry.
    Ser ni skillnad på en vit body för 50:- från HM och den för 900:- från Burberry?

Är det priset som avgör om det är snyggt eller inte?

Jag kan ärligt säga att om jag hade hur mycket pengar som helst skulle jag självfallet köpa det jag tyckte var snyggt. Sen om det var från Kappahl för 300:- eller från ARmani för 3000:- skulle inte spela någon roll. Grejen är den att jag tycker mycket från just "tråkaffärerna" som nån skrev har snygga kläder. Mycket fult med, men det är ju så i alla affärer. Man har ju sin stil.

DIF i själ och hjärta
  • devega

i mitt fall är det så. jag har ett stående belopp som jag skänker varje månad och dessutom så handlar jag ekologiskt och rättvisemärkt i den mån jag kan. för mig är det viktigare vad jag lämnar efter till mina barn än att de har dyra kläder på sig.

AnnaGBG skrev 2008-02-09 23:40:17 följande:
    Det är du säkert inte men att resonera som att det är vansinnigt att köpa dyra kläder för att pengarna kan hjälpa någon annan förutsätter ju att man ger den överskjutande summan till välgörenhet och att man sen förutsätter att den som köper den dyra tröjan inte ger en krona?Och jag undrar om det verkligen är så?
  • jennie ellie

Jag skänker 5.000 en gång om året till hjärtebarns fonden och ingenting däremellan alls. Har inget intresse av att skänka bort mer av de pengar jag arbetat ihop till andra.

• AnnaGBG
    devega skrev 2008-02-09 23:39:18 följande:
    men hur länge hinner en unge på 3 år "slita ut" ett plagg?bebe längtan skrev 2008-02-09 23:37:07 följande:
    En 3-åring sliter lätt ut ett par H&Mjeans på 2 månader I alla fall min 3-åring.
  • devega

kan man inte göra både och?

Carr0n skrev 2008-02-09 23:39:51 följande:
    Jag skulle inte skänka pengarna till välgörenhet, jag skulle hellre spara dem till ett körkort då barnen blivit äldre eller en moppe eller nått sånt. Finns alltid någonstans att stoppa pengar.
  • MaddeMamman

och DÅ köper jag dem ...på second hand ser man hur sneda o vinda en del tröjor är, fast de kostat 500 i nypris...
    bebe längtan skrev 2008-02-09 23:40:58 följande:

man kan skänka dem sen, till välgörenhet
  • devega

wow, det är ju skitbra!

jennie ellie skrev 2008-02-09 23:42:55 följande:

Jag skänker 5.000 en gång om året till hjärtebarns fonden och ingenting däremellan alls. Har inget intresse av att skänka bort mer av de pengar jag arbetat ihop till andra.
  • devega

sant!

bebe längtan skrev 2008-02-09 23:40:58 följande:

man kan skänka dem sen, till välgörenhet
  • Carr0n
    devega skrev 2008-02-09 23:43:17 följande:
    kan man inte göra både och?
    Om man har pengar till det så varför inte. Hade jag haft väldigt mycket pengar så skulle jag väl kunna skänka dem till v'lgörenhet, men nu tycker jag det är viktigare att spara till barnen, renovera huset. Spara till en ny bil mm.
  • AnnaGBG
    devega skrev 2008-02-09 23:42:54 följande:
    i mitt fall är det så. jag har ett stående belopp som jag skänker varje månad och dessutom så handlar jag ekologiskt och rättvisemärkt i den mån jag kan. för mig är det viktigare vad jag lämnar efter till mina barn än att de har dyra kläder på sig.
    Fast det är exakt samma med mig. Jag skänker pengar varje månad till flera olika organisationer plus att jag har ett fadderbarn. Jag handlar ALLDID Krav, Rättvisemärkt, närproducerat och Ekologiskt. Den ENDA skillnaden är att jag köper dyra kläder i så fall... ( Dyra kläder = ofta ekologiska och rättvisemärkta )
Svar på tråden Varför köper du märkeskläder?