• devega

Varför köper du märkeskläder?

Jag vill skapa en debatt i ämnet och undrar varför du/ni väljer att köpa märkeskläder till ditt/dina barn?

• Svar på tråden Varför köper du märkeskläder?
  • Indianica
    yubaba skrev 2008-02-11 21:40:05 följande:
    menade att inte lata otrevlig men....."vara normal" det beror pa vems asikter ni gar med, vad som ar normalt for mig ar ju ej normalt for dig. For dig sa ar det onormalt att slosa bort 1000 spann pa en liten huklapp men for mig och min omkrets sa ar det ju helt normalt..Allt beror pa vem man umgas med, vilken klass man tillhor. Jag sager inte att man ar mer lyckligare eller har det trakigare bara for det (vilken klass man en tillhor till). Jag koper oxa saker som ni tror/yycker ar "normal" till mitt barn. Att kopa designade klader betyder inte att man ar radd att vara "normal" . Det har jamt varit normalt for mig och min familj att kopa designade klader da och da. jag har jamt blivit attakerade av manniskor som ej kan eller vill kopa designade klader. Vi alla har varan asikter och tycker vi ska vara glada och trivas i varan klasser.
    Detta resonemang känns väldigt amerikanskt. I Sverige upplever jag det snarare som at det är "lägre klasser" som inte har råd att t ex bo dyrt som "lyxar" till det med dyra prylar till barnen. Iofs kan en medelklass sätta någonslags ribba, men ofta är de betydligt mer orädda för t ex begagnade grejer än vad "arbetarklassen" är. Arbetarklassen kan inte "skylta" med utbildning, kulturellt kapital eller kapitalvaror som kostar mkt, då blir "detaljer" som barnets kläder i form av märken väldigt viktiga för många.
  • killenkott

Hm,vvi bor i ett dyrt hus,köper dyr mat och för vissa dyra kläder,och dyra möbler.
    Har inget problem med det,tillhör inte ens arbetarklass..vad det nu har med saken att göra.
    Jag behöver inte skylta med något jag inte är-jag ÄR dyr !
    Förlåt,kunde inte låta bli .

• yubaba

TACK!!!

killenkott skrev 2008-02-11 23:36:45 följande:
    Hm,vvi bor i ett dyrt hus,köper dyr mat och för vissa dyra kläder,och dyra möbler.Har inget problem med det,tillhör inte ens arbetarklass..vad det nu har med saken att göra.Jag behöver inte skylta med något jag inte är-jag ÄR dyr!Förlåt,kunde inte låta bli.
  • Lima80
    yubaba skrev 2008-02-11 23:25:43 följande:
    (Det ar lojligt igentligen att argumentera om det har..) Om man tillhor i den sa kallade "normala" svensson klassen och flyger ekonomi nar ni reser och ni trivs med det sa far ni trivas med det. Inte ska jag komma har o snacka skit om det. Sammtidigt ska ni inte snacka skit eller tycka att vi som kan eller tillhor den hogre klassen (inkomst) ar sjuka for att vi koper designade klader.Jag har aldrig fragat nagon varfor dem inte blev en doktor eller fortsatte att utbildade sig eller varfor ni ar nojda med att vara fast med att vara en normal svensson, varfor ni inte arbetade hardare eller skapade nagot sa ni kan tjana mer pengar.Nar jag pratar om olika klasser sa finns det som du sjalv skrev, olika klasser. Folk som ar utbildade och ar intelligenta, man behover inte vara rik precis att ha en hog mentalitet. Jag pratar inte om ens personlighet. Jag syftade mer om inkomst klassen. tex jag maste betala mer skatt for att jag tillhor en hogre inkomst klass. Jag bor har i USA och dem pratar mycket om "klasser" och niva. Sen finns det ju olika omkretser...dem som bor i stora hus, dem som tjanar mycket pengar, dem som tycker och kanner att det ar helt normalt att kopa vad som helst ock tycker om "dyra saker". Till dem sa ar det har inte ens en debatt
    Menar du att jag påstått att du är sjuk för ditt val av livsstil?
    Det jag vänder mig emot är att du anser dig tillhöra en högre klass än många andra här.
    Alla värdesätter vi pengar olika mycket...
    Dessutom har du ingen aning om vad jag eller de flesta andra här i tråden har för inkomst etc. Alla som har en god ekonomi finner inte ett nöje i att shoppa designkläder och andra statusprylar.
    Det jag håller med dig om är att klass kan innebära många saker(helst vill jag dock bojkotta det ordet) och att det inte behöver betyda att man har intelligens eller en bra utbildning. Att ordet klass fortfarande existerar måste vara för att en del människor har behov att sätta en etikett på sig själv och andra i brist på annat.
  • killenkott

Varför kan man inte bara få njuta av livets goda,utan att man är "dålig",enligt många andra.
    Livet är på tok för kort,min familj är VÄRD att njuta,av allt,resor,mat,kläder,goda viner,härliga och ärliga vänner,ja ALLT som sätter extra piff på vardagen.

Det är ju ganska självklart att det är lätt att vara lycklig OM man och alla runt om en mår bra.Det är ju viktigast! .
    Det kan nog dom flesta vara ganska rörande överrens om ?
    Vara ska allt vara så infernaliskt präktigt?
    Om jag vill dricka champagne en tisdag bar för att höjer "grannen"på brynen.Om jag köper en dyr tröja till min pojke,sätter olyckskorparna i gång och kraxar-det kommer aldrig att gå bra..Bah,säger jag bara!

• yubaba
    killenkott skrev 2008-02-12 00:01:33 följande:
    Varför kan man inte bara få njuta av livets goda,utan att man är "dålig",enligt många andra.Livet är på tok för kort,min familj är VÄRD att njuta,av allt,resor,mat,kläder,goda viner,härliga och ärliga vänner,ja ALLT som sätter extra piff på vardagen.Det är ju ganska självklart att det är lätt att vara lycklig OM man och alla runt om en mår bra.Det är ju viktigast!.Det kan nog dom flesta vara ganska rörande överrens om?Vara ska allt vara så infernaliskt präktigt?Om jag vill dricka champagne en tisdag bar för att höjer "grannen"på brynen.Om jag köper en dyr tröja till min pojke,sätter olyckskorparna i gång och kraxar-det kommer aldrig att gå bra..Bah,säger jag bara!
    Haller fullstadigt med idg....
  • yubaba

Har ej sagt att "du " precis har kallat mig sjuk. Men jag laste en annan som skrev att dem tyckte att kopa en huklapp fran Dior var sinnesjukt!
    Iaf...ja ordet klass skall ju ej ens finnas kvar, det haller jag med om alltsa... Vad jag menar med hogre klassen ar inkomsten. Jag tillhor inte den hogra klassen nar det kommer till min inkomst precis men min smak ar ar ganska "hog" nastan pa for dyrt for vad JAG HAR RAD MED ibland. Men nar jag koper saker sa har jag valt att kopa dyra saker for jag tycker om det.

Lima80 skrev 2008-02-11 23:54:41 följande:
    Menar du att jag påstått att du är sjuk för ditt val av livsstil?Det jag vänder mig emot är att du anser dig tillhöra en högre klass än många andra här.Alla värdesätter vi pengar olika mycket...Dessutom har du ingen aning om vad jag eller de flesta andra här i tråden har för inkomst etc. Alla som har en god ekonomi finner inte ett nöje i att shoppa designkläder och andra statusprylar. Det jag håller med dig om är att klass kan innebära många saker(helst vill jag dock bojkotta det ordet) och att det inte behöver betyda att man har intelligens eller en bra utbildning. Att ordet klass fortfarande existerar måste vara för att en del människor har behov att sätta en etikett på sig själv och andra i brist på annat.
  • La Lola
    MonicaH skrev 2008-02-11 17:16:53 följande:
    Lola jämntland som skryter mest och klär sig sämst
    Skryter mest om vad?
    Klär mig sämst?
    Tackar.
  • Lima80
    yubaba skrev 2008-02-12 00:12:43 följande:
    Har ej sagt att "du " precis har kallat mig sjuk. Men jag laste en annan som skrev att dem tyckte att kopa en huklapp fran Dior var sinnesjukt! Iaf...ja ordet klass skall ju ej ens finnas kvar, det haller jag med om alltsa... Vad jag menar med hogre klassen ar inkomsten. Jag tillhor inte den hogra klassen nar det kommer till min inkomst precis men min smak ar ar ganska "hog" nastan pa for dyrt for vad JAG HAR RAD MED ibland. Men nar jag koper saker sa har jag valt att kopa dyra saker for jag tycker om det.
    Jag tycker också att tanken på att köpa en haklapp för 1000 kr är lite galet. Däremot om haklappen vore rättvisemärkt och ekolgisk skulle jag kunna tänka mig att betala dyrare för den. Då vet jag att en del av de pengarna går till bättre arbetsförhållanden för arbetarna och till skäliga löner så att barnen kan gå i skolan etc.
  • Missimo84
    yubaba skrev 2008-02-12 00:12:43 följande:
    Har ej sagt att "du " precis har kallat mig sjuk. Men jag laste en annan som skrev att dem tyckte att kopa en huklapp fran Dior var sinnesjukt! Iaf...ja ordet klass skall ju ej ens finnas kvar, det haller jag med om alltsa... Vad jag menar med hogre klassen ar inkomsten. Jag tillhor inte den hogra klassen nar det kommer till min inkomst precis men min smak ar ar ganska "hog" nastan pa for dyrt for vad JAG HAR RAD MED ibland. Men nar jag koper saker sa har jag valt att kopa dyra saker for jag tycker om det.
    Alltså jag håller med dig på sätt och vis, men samtidigt måste jag skriva att din formulering i klass frågan var lite klumpig och kan förstå att många här inne känner en viss avsmak för att bli indelad i "klasser".
    Tittar man på detta klädfenomen ur ett matematiskt perspektiv tror jag att det blir lättare.
    Vi tar 4 typer av "klasser", låg, svensson, hög och "extrem".
    Inkomst per månad EFTER skatt uträknat efter en persons inkomst:
    Låg: 8375 kr (skatt 33%)
    Svensson: 16750 kr (skatt 33%)
    Hög: 24750 kr (skatt 45%)
    Extrem: 5 000 000 (skatt i sverige 50% men mestadelen av pengar redovisas inte då de finns gömda på en hemlig bank på cayman islandRäcka ut tungan)

Som vara tar vi en haklapp fr. olika märken/affärer.
    Pris per st.
    HM: 40 kr
    PoP: 100 kr
    Gucci: 600 kr
    Specialdesignad haklapp med diamanter e.t.c: 15 000

Haklapp i procent till inkomst:

Låg
    HM: 0,47%
    PoP: 1,19%
    Gucci: 7,16%
    SH: 179,1%

Svensson:
    HM: 0,24%
    PoP: 0,59701%
    Gucci: 3,6%
    SH: 89%

Hög
    HM: 0,16%
    PoP: 0,4%
    Gucci: 2,42%
    SH: 60,5%

Extrem
    HM: 0,0008%
    PoP: 0,002%
    Gucci: 0,012%
    SH: 0,3%
Svar på tråden Varför köper du märkeskläder?